Ronin 0 Postad 10 Augusti , 2004 Hej. Fick i helgen ett bestående problem som rör startmotorn. Startmotorn är död och det enda som hörs är ett klick från någon typ av relä som sitter precis bredvid. (Vad gör detta för nytta?) Har tidigare haft liknande problem, från år till år, som har kunnat lösas genom att öppna startmotorn och rengöra mellanrummet mellan de kontaktytor som kolen ligger an mot. (bytte kol och hållare förra året. Verkar som om smutsen beror på kondens). Nu i helgen vägrade dock startmotorn att snurra trots ett par försök att plocka isär och rengöra. Batteriet är ok, och spänningen över startmotorn ca:12,8 V. Är inte själv så insatt i båtmotorer. Vad tror ni är problemet? Tacksam för svar MVH/Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Postad 11 Augusti , 2004 Du säger att du hör ett klick från ett relä bredvid. Är det solenoiden som du menar då? Dvs startreläet som sitter ihop med startmotorn? Pröva med att tvångsköra motorn från batteriet utan relä så kan man utesluta detta. Om inte solenoiden spökar med dig så får du nog mäta upp motorn. Lindningarna i rotorn, statorlindningar samt kolla så det finns ordentlig kontakt mellan kolen o kollektorn. Jag lagade en startmotor för ett par veckor sedan där den ägaren hade försökt tvingat igång en värmenupen motor. Lödningarna hade smällt o sedan blåst iväg av ljusbågen så det var smällt tenn runt hela huset. Bara att löda om alla lindningar mot kollektorn o statorlindningarna så funkade den kalas sedan. Nu har jag aldrig kikat i en Mercury startmotor men jag har på bilar sett att lindningarnas anslutning i kollektorn inte är lödd utan endast pressad. Lite oxid där så är ljusbågen ett faktum som bryter kontakten helt. Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Subaru75 0 Postad 8 Augusti , 2010 Hej! Jag har också en startmotor som inte fungerar. Motorn är en Mercury 65 hästars från 70 talet. Frågan är om det är lönt eller ens möjligt att renovera den. Men hur är det på tillbehörssidan. Tillverkas delar till så gamla maskiner ännu eller kanske startmotorerna är ganska oförändrade genom åren. Har också funderat på att leta efter en begagnad men vet ej var jag ska söka. Tacksam för svar. Hälsningar Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
allmana_mini 0 Postad 8 Augusti , 2010 Starta den genom att brygga mellan dom 2 grova kablarna som går in i reläet och din startmotor ska dra igång och så göra tills du bryter kontakten . Om inget händer när du gör detta så är det startmotorn som är problemet. Om den däremot drar igång och verkar fungera perfekt så är det solenoiden som är trasig eller som har dålig kontakt (best case scenario för dig). En sådan ligger på runt 500kr vill jag minnas. Man kan även mäta på kablarna för att faställa om det är för mycket resistans i solenoiden (ej över 1volt får det vara), men kort och gott kan man säga att om motorn fungerar när du bryggar/kortsluter kablarna så är det solenoiden eller kontakterna till denna som är felet. Vi hade liknande problem som kom och gick också, efter att ha mätt på solenoiden så var det denna som på något sätt hade utveklat en för stor resistans (mer än 1volt). Efter byte/rengöring av kolektor och kontakter på SM så fungerar allt perfekt! Lycka till Senast ändrad av allmana_mini | 08 augusti 2010 | 16:49 Senast ändrad av allmana_mini | 08 augusti 2010 | 16:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Subaru75 0 Postad 8 Augusti , 2010 Tack för ett snabbt och som jag förstår mycket kunnigt svar. Ska kanske ta hem båten och försöka leta efter felet efter dina anvisningar. Båten är nämligen på en båtfirma sedan 7 veckor och dom letar fortfarande efter en ny startmotor från Amerika. Verkar lite konstigt att det tar så lång tid. Som sagt, jag kanske ska försöka efter dina anvisningar. Tack i alla fall. - Andreas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser