Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
algren

Måla om Båten?

Rekommendera Poster

Hej.

Funkar der att måla om skrov och överbyggnad, med roller? blir resultatet bra eller?

Båten är en kabinbåt  av plast från 70-talet, så det behöver inte vara 100% bra.

Tänkte köpa två komponent färg på Biltema.

mvh algren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

Det går inte att rulla 2-komp färg utan att man slätar med en pensel efteråt. Detta beror på att det blir luft i färgen som sedan syns som små ringar (fiskögon) när färgen torkat. (gäller åtminstone international 2-komp). Men lägg gärna på med en fin lackrulle av filt som inte luddar så blir det lättare att undvika att färgen torkar. Avgränsa lagom stora ytor där det är möjligt eller var två, en som rullar och en som efterslätar.

Det fins gott om omålade båtar på marknaden (kolla på närmsta marina) och det blir aldrig lika bra (tåligt/lättskött) som gelcot eller ny plast men ibland har man inget att förlora.  

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag hade en plan när jag trodde mig ha tid över...vilket så inte e´ fallet.

Då jag skulle jag måla min båt kontaktades killen som har

http://de-ijssel-coatings.se/.

MYCKET trevlig och bra serviceminded kille som jag kom i kontakt med.

Ni kan ju kolla på resultat på hans sida men även ringa för frågor.

Slutade med färg för vattenlinje sittbrunn för min del.

Däck får bli ett annat år.

Senast ändrad av sunerotting | 01 december 2009 | 12:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sprutade skrovet på Misilen m h a en kompis för några år sedan.
Körde med Hempels 2K-lack, penslade vattenlinjen.
Båten var lackad tidigare och skovet var hyggligt jämnt.

Fördelar:
Otroligt lättskött, läöttvaxat och enkelt att hålla rent
Blankt och snyggt hela säsongen.
Gamla skador och lagningar spackades och syntes ej

Nackdelar:
- Kostar en rejäl slant att göra
- Garanterat mer jobb än att polera båtens befintliga gelcoat.
- Svårare att laga nya skador
- Måste sannolikt göras om var 10-15 år

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst måste du slipa innan du målar.

Vid allt arbete är underarbetet det viktigaste. Om man slarvar med underarbetet spelar det ingen roll hur mycket möda man lägger ner på ytskicktet. Arbete bli dåligt i alla fall.

Om du gör ett ordentligt underarbete, men misslyckas med ytskicktet är det ju bara att slipa och måla en gång till, med förhoppningsvis bra resultat. Det sägs ju att man lär av misstagen. jag borde va fulllärd. Ändå gör man helatiden misstag. Som tur är oftast små, som kanske bara jag märker. Ibland gör man dundertabbar.

Jag har målat ett antal båtar med tvåkomponentsfärg (som glad amatör) Nästa gång jag skall måla om en båt skall jag använda färgen som anngav si inlägget ovan. http://de-ijssel-coatings.se/

Tidigare var det en lokal firma som sålde den därför har många båtar häromkring målats med just den färgen. Färgen sägs sträcka sig när den härdarJag har sett några och resutatet är mycket bra.  Nu har generalagenturen övergått till en annan firma.

Färgen läggs på med rulle. En av ägarna till Smögenvarvet målade en av sina segelbåtar med färgen. Han hade för låg temperatur i lokalen och resultatet blev inte tillfredställande (rinn mm) Efter att han höjt temperaturen till 16 grader fick han ett bra resultat.

Sen är det inte helt enkelt att måla en båt om man inte är van och vill ha ett bra resultat - och det vill man ju när man lägger ner så mycket jobb. Man har en liten stund på sig, sen skall man inte gå tillbaka, men det finns det säkert annvisningar om för varje färg oavsett vilken du väljer.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen.

Har kollat med killen i Göteborg som säljer Double coat det verkar att vara kanonfärg, den får det bli, när det är dags.

Tack alla ni för de bra tipsen.

// algren

Senast ändrad av algren | 01 december 2009 | 18:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå.

Jag har samma tankar med min gamla snipa. Dags att måla däck under våren.

Jag är helt färsk på detta och har några tankar som du/ni kanske har koll på.

Måste det vara varmt när man målar? Jag har ju min båt utomhus och det är ju inte så ofta det är över 16 grader i gamla Göteborg.

När tänkte du måla??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag målade förra båten med biltemas 2K färg. testade både med pensel, roller med skumgummi, roller med korta strån, roller med långa strån och lät en kompis spruta.

Jag tyckte roller med hög kvalitet som inte luddar gav bästa resultatet. Tunna gärna ut färgen lite.

Resultatet blev klart över förväntan till priset av ca 1500:- , men som sagts tidigare, slarva inte med underarbetet..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej Steve_Drake

Skall jag måla däcket på en gamal båt skulle jag nog inte välja tvåkomonenstfärg. Det går naturligtvis, men du bör ju göra den halkskyddad dgenom att blanda i nåt halkskyddsmedel. Finns att köpa, men går även med viss sand. Det finns även andra metoder.

När jag har målat däcket på mina gamla båtar har jag valt att använda Interdeck, en färdig halksyddsfärg. http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=459&artname=däcksfärg Det får ju göras om med några års mellanrum, men är betydligt enklare att jobba med än tvåkomponenetsfärg.

Det kanske finns nåt att hämta här http://www.yachtpaint.com/sweden/

tommy

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket.

Kan man då fråga på en gång lite hur man går tillväga?

Går det att ge en kort beskrivning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänker måla min båt i början på nästa år, men jag har båten inomhus i värmen.

// algren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej

se upp för daggen om du målar 2-komp utomhus på våren. Har själv målat för sent på dagen och åkt därifrån helnöjd men dagen efter upptäckt att där daggen legat har färgen blivit helmatt medan tidigt målade ytor och daggfria varit blanka. inte så snyggt.

så hoppas på sol, 22grader och sluta senast 15.00 så färgen hinner härda  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag målade med Internationals 2 komp...roller å efter drog med fin pensel..

Denne

post-28619-1394236174,0794_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har rollat ett antal båtar med biltemas mattsvarta färg. har fått mycket beröm för dom jobben. tänk på att biltemas rollrar passar bäst till biltemas färg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...