Fredric_sthlm 16 Postad 30 November , 2009 Jag byter nu ut Cobradrevet och skaffar (antagligen) ett begagnat Mercruiser alpha One men frågan jag har är vad det är för skillnad på Gen I och II? Har en Mercruiser 5,7 EFI från -01 i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 1 December , 2009 Har nu fått svar att det i stort sett är samma. Större kavitationsplatta på GenII samt att man på även får en drevoljebehållare i motorrummet. Bra för att kontrollera nivån i drevet. Surfade runt och hittade detta superalternativ http://www.drevman.se/html/omc_konverteringskit.html som jag kommer att undersöka närmare. Ett mycket billigare alternativ än att slänga på ett SX drev som idag är hutlöst dyrt! Hade tänkt riva ur motorn, innersköld, yttersköld etc i helgen, men nu ska jag istället leta begagnat Gen II och satsa på denna konverteringssats :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tess 2 Postad 1 December , 2009 Jag har genII men ingen oljebehållare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 1 December , 2009 Nej jag såg att det fanns på vissa bara :-). Fel av mig sorry. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 1 December , 2009 Ingen aning hur det ser ut på Omc/Cobra men på Mercruiser/Alpha sitter det microbrytare som stänger av motorn ett ögonblick för att få ut växeln. Svårt att få ur växeln annars. Så du får med detta också när du bygger om Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 1 December , 2009 Tillverkaren skriver såhär i sin installationsmanual: An optional but highly recommended step is to bypass the OMC ESA system. Basically we will connect the negative side of the coil to the shift interrupter switch. To do this we will use the wire included in the kit. Glad om jag slipper microbrytareländet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 1 December , 2009 Skickar hela manualen här. http://www.sterndrive.cc/pdfs/conversion.pdf Jag tycker att detta är klart intressant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 1 December , 2009 När jag hade min 300.a och microbrytarsystemet la av så var det ett helv att få ur växeln. Var tvungen att stänga av ibland för att få ur växeln. Bör bli än värre om man har en motor då det blir mer drivtryck på propellern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 1 December , 2009 Jag vet faktiskt inte, men tillverkaren rekommenderar ju tat man kopplar förbi microbrytaren på detta drev. Kan ju vara värt att testa, i annat fall är det väl bara att sätta dit en växelplatta med microbrytare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pedergina 0 Postad 2 December , 2009 det är bara gen 1 som har microbrytare,hur omc har vet jag däremot inte men nog skulle jag satsa på att byta skölden också när man liks håller på!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 2 December , 2009 Nej gen2 har också microbrytare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 2 December , 2009 Om man gillar att mecka så kanske det är lika bra eller ser du några andra fördelar? Att byta skölden är ju ett helt annat moment eftersom man måste riva ur motorn, byta inner/yttersköld, trimpump. Har inga problem med läckage el dyl på min OMC sköld. Kan man hitta ett genomgånget Alpha One gen II till ett bra pris och köpa till denna konverteringssats så verkar det både enklare och bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 2 December , 2009 för kännedom så har omc cobra också microbrytare o växelmodul. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 2 December , 2009 Korrekt wanmar och det sägs att Mercruisers microbrytare är lättare att justera. Rätt eller fel men alla jag pratar med cobras problem kring detta visar bara sura miner. Stämmer det att microbrytarna krånglar mindre på Mercruiser? Nu rekommenderar ju som sagt tillverkaren av konverteringssatsen att man kopplar ur detta. Fler synpunkter? Edit:stavfel Senast ändrad av Fredric_sthlm | 02 december 2009 | 19:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 2 December , 2009 inga problem med injusteringen av brytaren ej något lättare på cobra ,det vanligaste felet som orsakar växelbrytarfel så är det växelviren som går till drevet som kärvar o ställer till med problem ,då blir det problem med justeringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SALTO-TJUGOATTA 0 Postad 2 December , 2009 Vad kostar ett microbyte tex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 2 December , 2009 Har bytt vajern till drevet samt till växelreglaget, smörjt växelplattans rörliga delar, ställt in alla mått enligt konstens alla regler. Konstruktionen är ju rent utsagt vansinnig. Den lilla fjäderbelastade armen som vid urläggning trycker ned microbrytarn är ju så klen så att dess form ändras och detta påverkar funktionen. Har ränt in i bryggor och berg, bränt upp handflatan när jag fått bromsa båten med ankarlinan medans jag med konstlad oberördhet men med ansträngd blick med andra handen försökt sikta in mig på rätt del av bergknallen så att hustrun nätt kan hoppa i land. Det förbannade cobradrevet har skapat en otrygghet vid tilläggningar och jag är ingen novis kring båtar. Drevet är nu sålt. Nu är det no return to Cobra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 2 December , 2009 Kring 1000 kr så det är ingen big deal, men jag litar inte på grejorna ändå. Det har alltid varit en evig debatt om denna microbrytarproblem, det är inget ovanligt problem, snarare en sorts standard. ALLA jag träffar som har Cobra har haft mer eller mindre problem med detta. Dreven är i övrigt rejäla doningar så det är synd att man inte har en smartare lösning på brytarn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 2 December , 2009 många tror att de har problem med microbrytaren på cobra drevet fast i själva verket så har de fel på växelmodulen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pedergina 0 Postad 9 December , 2009 ja de första jag gjorde på våren när jag köpt båt var att riva drev och motor,dels för att byta packningar runt akterspegel men samtidigt för att kolla skicket på akterspegeln!!!känns tryggt att veta vad man har för en sak vet jag,läcker det i närheten av akterspegeln tar det år innan du märker det pga att akterspegeln suger upp det mesta o sen är det jobb på riktigt:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser