Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
dejvan

Semester i bohuslän utan ruff.....

Rekommendera Poster

Hej,

Är före detta seglare som av olika anledningar tillfälligt svidat om till motorbåt. En öppen sådan om ca 5,5 meter och utombordare. Skyddande kapell men ingen ruff.

Jag är lite sugen att ändå packa in familjen i denna för en liten tur längs med kusten och undrar då om det finns trevliga stugor/boende att finna på öarna? Jag söker således tips på ställen att finna från Göteborg och norrut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det går att få boende på västkusten under högsäsong är ju frågan. Före midssommar och efter mitten av augusti är det nog inte lika svårt.

Det jag spontant kom att tänka på när jag läste ditt inlägg var stugorna på Hamnerö på Väderöarna.

Saxat från http://www.hamnerö.se/

Stugorna på Hamnerö är öppna för alla som vill besöka dem. Det går också bra att övernatta där, men aldrig längre än en natt i taget. Syftet är att de ska vara tillgängliga för dem som vill besöka dem eller behöver söka skydd.

Kville hembygds- och fornminnesförening höll dem i stånd mellan 1962 och 1992. När stugorna återigen stod inför en genomgripande renovering 1992 avsade sig föreningen ansvaret och delägarna i Södra Väderöarna återtog då stugorna och även ansvaret för upprustning och underhåll med ekonomiskt bistånd från Bohusläns museum, Länsstyrelsen och från privatpersoner.

Lämna stugorna som du fann dem! De är två pärlor i kustens kulturarv.

Jag hade under 1990 talet en havsfidra som sticker 110 cm. Vi var på Väderöarna och tänkte återigen besöka Hamnerö. Förra gången vi var där ankkrade jag i den norra bukten och vi rodde iland. Jag visste ju att det finns en djup vik på öns södra sida i var innre ände stugorna ligger. Jag har i omgångar läst Kaj Hartelius klassiker Från Tislarna till Strömstad, och visste att han skrev något om ön, men jag var så dum att jag inte tog fram den och läste trotts att hade den ombord.

FVi kom från Storön och vi rundade ön från väster. När jag rundade den sydliga udden small jag på det grundet som ligger på utsidan udden, men som inte syns i sjökortet. När jag skulle gå in i viken var det en aning grunt, men med hjälp av den encylindriga sjuhästars trötta Volvo Pentan lyckades jag trycka mig in i viken. Vände båten inne och la mig längs berget på vikens östra sida. Där låg vi väldigt fint.

Götteborgs brandförsvars grodmän brukar ligga på Väderöarna och träna dykning. Denna dagen var två grodmän med familjer på Hamnerö för sol och bad. De passade på att låta fruarna prova på att dyka och de simmade förbi vår båt. När de kom upp kom den ene bort och talade om att jag hade 10 cm vatten under kölen och att det var grundare längre ut.

Under tiden vi låg på hamnerö läste jag vad Kaj Hartelius skriver om ön. Nu har jag boken i båten, men det står ungefär såhär; Se upp för grundet utanför udden. Segelbåtar avrådes från att försöka gå in i viken, men kan ligga längs berget utanför. Grundgående motorbåtar kan gå in i viken och förtöja längs berget.

När vi skulle gå väntade vi till det blev högvatten. Det finns ju en liten skillnad på ebb och flod även på västkusten, fast det rör sig nog bara om ett par dm. Det visade sig att det var minst lika svårt att komma ut som att komma in. Jag la en lina i en av kryssarklubbens dubba på utsidan viken. Med lite krängning, Volvopentan på högvarv och med hjälp av linan lyckades jag med viss möda ta mig ut.

Om du vågar ta dig ut till Väderöarna är nog en natt i stugorna på Hamnerö en upplevelse. På Storön finns det ett vandrarhem, men det gäller ju att få ett rum där också. http://www.vaderoarna.com/

Annars går det väl att tälta på en del ställen.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...