Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
matte69

byte av 3-krokar?

Rekommendera Poster

någon som vet storleken på klassificeringen på 3-krokar, tänkte byta på mina jerk bait drag till ev. något mindre än nuvarande samt till några som är riktigt vassa! vilken sort är riktigt sylvass samt vart kan jag inhandla dessa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klassificeringen...?

Jag vet inte riktigt om jag svarar på din fråga nu men..

Alla beten av någorlunda kvalitet/kända märken är balanserade till en viss given krokstorlek. Byter du upp eller ner så k a n  gången på betet förändras drastiskt. Varför vill du byta krokstorlek?

Generellt kan sägas att kemvässade krokar är vassare än mekanskt slipade diton. Krokar som jag håller högt i rank är Owners och Kamasans enkelkrokar, samt Gamakatsu trekrok.

Bra krokar kostar skjortan men jag betalar hellre en tia per krok för en vass och stark krok. för att slippa uppleva dagen man krokar en 12:a och slipper se skönheten försvinna i djupet p.g.a. uträtade krokar från den lokala sporthandlaren.

Vilken välsorterad fiskeredskapshandlare av rang som helst har både krokarna och de goda råden om vad du ska välja. På nätet finns bl.a. Berras Outdoor.

Tight Lines

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några vanliga beten och storlekar där jag åtminstone byter krok. 

BJ sjunkande Gamakatsu 2.0
BJ suspending Gamakatsu 2.0 (alt 3.0 för att köra den lite lite djupare)
12 slider modell sjunk Gamakatsu 2.0
12 slider modell Flyt Gamakatsu 2.0 (alt 3.0 för att få bort ytsvkätt dvs köra den lite lite djupare)

Skriv gärna vilket bete du vill byta på så kan jag hjälpa dig med storlek och egenskap du får..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

läste bara att många drag har ganska dåliga krokar..... har ett gäng jerkbait som jag tycker e lite halvslöa, ska ju fastna direkt när man bara nuddar med fingertoppen!!! läste även att jerkbait i många fall monteras förstora krokar på... ska återkomma med vad det är för märke på dom!

tack för svarenTungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...