Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
Westfjord26

Nu kan vi dra igång debatten igen.....

Rekommendera Poster

Jag är ju en stor försespråkare av hålltank till toan och sugtömmning. Inte av miljöskäl (mer än i små trånga naturhamnar - helt av egoistiska skäl) utan för att sugtömning är en sån enkel tömmingsmetod. På den marina i Stockholm jag hade båten i några år fanns en station för sugtömning. Det var mycket enklare att tömma toatanken där än att göra det på nån av fjärdarna. I regel behöver jag bara tömma min tank en eller möjligen två gånger per år och man va ju inte helt säker på att just den färden var årets sista, och dessutom hade man ju brått iland, som vanligt.

Att det finns en sugstation i Kungshamn har jag läst här på MG, men jag har aldrig sett någon information lokalt var den finns. Pga skriverierna kunde jag idag läsa i Bohusläningen att den finns på Guleskär, och då troligtvis vid Isverket eftersom det var fiskarföreningen Kungshamnsfiskarna som har den. Jag får väl göra ett studibesök på platsen.

Som du skriver, Westfjord26, är nog en period på 10 år en lämplig tid för att det skall finnas sugstationer i någorlunda omfattning.

Däremot tycker jag att förslaget om pant på cigarettfimpar är ett utomordentligt bra förslag.Flört Hur mycket var det tänkt att man skulle få för varje fimp? Jag har under mina mer än 60 levnadsår, aldrig rökt och kommer aldrig att röka. Lika väl sopar jag upp ett antal fimpar som ligger intill min, under huset indragna garageport, 10 meter från tomtgränsen, relativt ofta. Fick man 1 kr/st, hade jag nog kunnat inkassera 100/200 kr varje år tack vare insamlade fimpar.

Ett vet jag säkert - det är inte jag eller nån annan i min familj som slängt dom där. Men jag vet ju hur dom kommer dit - vinden tar ju med sig mycket skit - segelbåtar texSkrikandes.

tommy

inbiten seglare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart ska vi sluta tömma skiten i havet. Om det är praktiskt genomförbart. Det är den detaljen jag är lite orolig för med tanke på att det är politiker som fattar besluten.

Men? Varför det? Om jag har hört talas om något ämne som är biologiskt naturligt nedbrytbart så är det väl detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Naturligtvis ska alla bidra men jag förstår inte att man lägger ner energi på en sak som är försvinnande liten i jämförelse med tex bräddningsproblemet som man inte lägger någon större energi på. Hur många politiker står upp och pratar om detta problem jämfört med debatten som rör fritidsbåtarna. Allt är ett politiska utspel för att vinna stöd och inget som har med verkligheten att göra.

Att bygga tömmningsstationer runt kusten där tankbilar sen skall hämta skiten och köra den till ett reningsverk som sen skickar den ut i havet orenad pga bräddning verkar för mig som ett stort hål i huvudet.

Att transportera skit med friskt rent vatten till ett reningsverk som vi gör i Sverige för att sen samla den på hög i rötslamms bassänger på reningsverket för att slutligen sprida det tungmetall anrikade slammet på åkrarna är väl inte så trevligt. Detta är ett sen länge känt problem som man aldrig talar om eftersom vi och våra politiker är så vana att inte konfronteras med skiten för den spolar man ju bara ut. Vad som händer och de miljökonsekvenser som dagens toalettspolande medför är långt mycket större än den skit som kommer ut från båttoaletter. Detta borde man kanske tala om lite mer óch försöka lösa för det ställer till mer elände. Men det ger inga gratis poäng politiskt.

Att i Transportstyrelsens rapport tala om att det är äckligt med bajs vid badstränder etc är så långsökt att jag tröttnar. Hur många tömmer tankarna där man ligger med båten, jag tror det är fler som skiter uppe i skogen och invid stränderna än det är båtägare som tömmer skiten där dom har ankrat.

Gå en tur på land vid Napoleonviken, man får kryssa mellan toapapper och annat avträde så hur tar vi hand om detta äckliga....???

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Här i Finland är det, kanske som ni vet, förbjudet att tömma toan i sjön/havet.
M.a.o. har dom flesta gästhamnar tömningsmöjlighet. Därutöver kommer en s.k. tömningsstation till flera ställen där båter lägger till. Se bild!

Dessa sprids ut under en längre tid och vart efter kommuner har råd att investera. Kostnaden är ganska hög (ca. 200.000) för en sådan station.
Vissa båtklubbar har dessa även i sina skärgårdshamnar.

I Sverige och Stockholm användes denna vid Volvo Ocean race 2009. Angöringen är enkel och tömningen tar ca. 4 - 5 min (inkl. angöra & kasta loss). Känner också till att det finns en fem - sex sådana i Stockholms området också. Tyresö & Waxholm bl.a. Även Lidingö har en.

Det är klart att dessa inte går att få ut på en gång över hela Sveriges kustremsa, men om det kommer så småningom, så börjar folk säkert använda dom. Fram tills dess, så får man väl citera Holländaren People finds solutions Flört.

Skön båtsommar & sköna skitstunder!

- Leif -

post-29547-1394236446,7699_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...