Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Westfjord26

Nu kan vi dra igång debatten igen.....

Rekommendera Poster

Ujuj Wästis, tänder du en brandfackla så här i adventstider? Glad

Nästa år ska jag samla ihop all dynga som blir under säsongen och sedan dumpa det utanför näringsdepartementet för de sysslar väl med näring?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat krav är att samtliga fritidshamnar ska ha anordningar som kan ta emot toalettavfall från båtar som anlöper hamnen och har behov av att lämna avfall.

DET vill jag se att dom inför i insjöarna innan jag slutar ställa mig på fördäck för att njuta av morronpinkeriet.

Nu har jag inte fast toalettinstallation men även om jag hade det skulle det inte falla mig in att segla 30 sjömil extra för att tömma tanken om jag varit ute på en helgresa på halva den sträckan. Dumma jvla miljönissar som inte först ser till att saker o ting GÅR att genomföra innan dom drar igenom sina beslut som mer grundar sig på att dom KAN bestämma saker mer än kunskap av vad dom bestämmer OM.

Jag kommer även fortsättningsvis att tömma min portapotti på lämpliga ställen OCH bada i samma (ganska stora) sjö. Forbuden ger jag inte mkt för. Visst, NÄR (hmmm om 100 år kanske) dom fixar tömninngsstationer i de hamnar jag besöker så tömmer jag givetvis där, men så tammefaen att jag kommer att ta en extra tripp enbart för att hitta en hamn som KANSKE har möjligheter för tömningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det luktar het debatt igen på forumet. Cool

Ujjaligen vad pengar som kommer i omlopp på detta avlopp och det ger ju känslomässigt utlopp med.
Kommer det komma upp lösningar för gamla tankar mm för sug nu till mässan tro om detta blir ett lagligt krav bland oss båtägare?

Undrar samtidigt hur mkt vi släpper ut i sjön kontra fraktfartygen osv som spolar sina tankar i samma vatten? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, men nnu ska vi inte överdriva.. de kommersiella fartygen måste ju få fortsätta sina föroreningar eftersom det är svårare att få till lagar o förordningar mot en näring. Ingen lobbar ju för oss fritidsbåtsåkare och då är det ju vips mycket lättare att lagstifta mot oss.

EDIT: PS, Guuuuud va det ska bli kul när Miljö-Bengt o hans gelikar hittar den här tråden

Senast ändrad av KillerBoo | 30 november 2009 | 19:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kommer dröja en bra lång tid innan marinorna har denna skitsug installerat. Hur många har ens råd att installera sugen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exakt min tanke. Och om man inte kan tömma i hamnen, var ska man göra av skiten då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fasen Westis, gjorde du en Hit`n´ Run o drog upp ett illaluktande ämne bara för att logga ut? ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TouchDown Westis.

Nee jag förstår inte riktigt. Det är ju fan samma visa varenda gång. Di hittar på ett nytt skitbra sätt o mjölka kossan och får in sweeet money. Kvar står Svensson och betalar lasset.
Om / När skitpumpen installeras så  lär det knappast bli gratis o tömma samt som du säger killer så att åka en 20 30 distans extra för o tömma en halvfull tank känns inte som en ekonomiskt försvarbar lösning. Om min hemmahamn installerar en dylik anläggning kommer jag med glädje använda den såtillvida det inte blir för dyrt per sug så att säga.

Vad gör man om man behöver tömma tanken innan sugstationen är klar? Ta upp båten och köra den till reningsverket i byn, sjösätta den i reningstankbassängen o tömma där?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt att få igång känslorna igen, själv tycker jag att tanken i sig är god men har väldigt svårt att se att detta skall kunna bli verklighet inom en överskådlig tid. Ligger själv vid en privat brygga och måste då ge mig av i 6-7 knop till en marina eller gästhamn för att tömma min tank, gästhamn under semestermånaderna på västkusten är väldigt svårt att komma till på, skulle man då tvinga alla sjömackar att installera skitsugar så kommer säkert dom få som är kvar att bli ännu färre, idag kan man ju få cirkulera i en timma bara för att få köpa lite diesel innan det finns plats att komma intill pumpen, skall man sen förflytta sig för att tömma skittanken eller skall den finnas på samma plats? då lär det ta tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, va å käka bara...fan det måste bli lite fart på forumet igen, nu för tiden är det ju uppemot 3 dagars inlägg på första sidan, lite mer fart tack!Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man införde den här regeln i Holland för något år sedan, men man glömde installera tömningsstationer. När jag frågade en holländare i somras hur man egentligen gjorde så sa han lite diplomatiskt; People find solutions

Det är väl det vi också får göra, och jag vet hur jag ska lösa det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahahaha, Guldklimp.

People Find Solutions....

Mmmmmmmmmmmmmmm, säkerligen ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår inte problemet?

Om staten eller någon annan fadergestalt sätter upp dessa stationer så skall jag med glädje tömma min septitank med denna moderna teknik.

Ni som tycker detta förslag är så jobbigt? Vad är det ni tycker är så jobbigt? Kanske era båtar inte är förberedda för detta eller vad är problemet? Kostnaden för att bygga sug möjligheter för din septi kan ju inte röra sig om enorma summor?

Sälj din båt och köp en import och du har garanterat denna funktion från fabrik. Om den har en toalett ombord vill säga.

Låt nu pappa staten göra ett slag för miljön, vi alla har ju betalat enorma summor pengar i i namnet miljöskatt genom tiderna. Och blir det lite tyst ett tag från miljöhetsfarsan så är det ett biligt pris att betala. Så har de något att fokusera på ett tag.

Och det var allt jag har säga om detta.

Edit: Stavfel, så slipper någon ligga sömnlös för det.

Mvh
Kristian

Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 30 november 2009 | 21:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag struntar faktiskt i vad utredningen har kommit fram till och vad regering och riksdag bestämmer i frågan.

Oavsett detta skall jag i vinter installera en hålltank i båten. Skiter ombord gör man ju i regel när man ligger i naturrhamnar som saknar toalett och man vill ju inte ha sin skit i vattnet runt båten. Jag skall också montera ett uttag på däck för sugtömning, bara för att det är ett sån enkelt och bra tömminssätt. Jag skulle kunna ge en lång och detaljerad beskrivning om hur, när och varför jag monterade sugtömming i en tidigare båt, men jag skall bespara er den berättelsen. De gamla uvarna har säkert läst den ett antal gånger.

Men jag skall naturligtvis även motera en tömningsmöjlighet direkt till havet. Den möjligheten vill jag inte avhända mig. Redan på det tidigare båtarna med hålltank - och det har varit några - tyckte jag det var viktigt att tömma med förstånd.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, men ponera nu den långsökta möjligheten att lagen klubbas igenom enligt förslaget.

Då är man alltså lagligt tvingad att tömma tanken enbart vid tömningsstationerna. Ponera dessutom att 900 av 1000 småbåtshamnar tycker det är för dyrt att installera tömningsanläggningar. Då stängs dessa hamnar eller?

Om ett par av dessa hamnar dessutom ligger i din närhet och du räknat med att du ska kunna tömma där, men när du efter 2 timmars segling kommer fram så märker du att vid samtliga bryggor sitter en skylt där det står att man inte får lägga till eftersom hamnen inte uppfyller kraven för toatömning. Då står du där med en full tank, ingen tömningsmöjlighet och ett gäng myndighetspersoner som med kamera och kikare ivrigt hoppas på att du ska tömma skiten i sjön så dom kan gripa in. Att du inte har någon möjlighet att tömma i anläggning hör ju inte hit, eller hur? Lagen säger ju att du ska tömma vid en småbåtshamn. Samma lag som du så ivrigt försvarar just nu..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är det som är så gôtt med porta potti... sätt sig och skit, när gästhamn -eller naturhamn med toa- besöks, ta med lilla tanken och töm där... tji problem...

Men jag kan förstå att de som har toa utan tank får problem med hur de skall göra vid toabesök... förslaget är kass, det enda som kan bli gott av detta är att det eventuellt kommer upp fler tömningsställen i gästhamnar, men även gärna i en del populära naturhamnar... Anser jag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade hela rapporten på Transportstyrelsen och tycker de ändå verkar ha tänkt på de problem som finns. Att det idag saknas tömning i naturhamnar (det finns lösningar), dyrt att efterinstallera på gamla båtar mm.
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Sjofart/Dokument/Fritidsbatar/Rapport_uppdrag_om_utslapp_av_toalettavfall_fran_fritidsbatar_.pdf

Sedan får vi se vad politikerna gör av det.

Lite förvånad blir jag när rapporten säger att nästan ingen båt byggd på 60- eller 70- talet har tank installerad. Jag har installerat tank i vår gamla 70-talare. Så att även fixa däcksgenomföring och tömning är gjort på en timme eller två. Jag trodde de flesta hade gjort det i sina gamla båtar.

Det var ju det där med tömningsstationer. Vi får se hur man löser det. Och hur snabbt. Lagens hela trovärdighet hänger ju på den frågan.
Instiftar man lagen utan att man har någonstans att tömma så lär alla skita i den...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt off topic. Men visst är det naturhamnen på Hållö på bilden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej cerber0s

För en gångs skull har du fel Skrattande.

Det är en av mina favoriter - spiltan på Landlösa - som ligger syd om Ulön (-Dannemark). Jag låg där ett par dygn förliden sommar. Jag blev naturigtvis skitnödig under tiden och var tvungen att pumpa ut, då jag saknade hålltank. Det bjöd mig emot, men nöden har ingen lag. Som tur är, är det lite ström genom rännan, fast den är smal.

Hållö hamn är betydligt större. På bilden min havsfidra därstädes hösten 1995

tommy

post-945-1394236172,4949_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha! Dannemark har jag varit, men inte där. Ser trevligt ut. Men knixigt att ta sig ut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gud vad trött jag blir...............

Hur i h-vete kan man hantera dessa frågor på riksdagsplanet när man tillåter svenska kommuner släppa ut massor miljoner liter med orenat avloppsvatten direkt i havet och i sjön. I Stockholm tillåter man att 500 miljoner (500 000 000) liter vatten går direkt ut genom så kallad bräddning. Man har som mål att det i Stockholm inte skall vara mer än 350 miljoner liter efter 2010.

Detta förfarande finns runt hela sverige så det är inget Östersjö problem, Göteborgarna släpper ut liknande mängder direkt i havet.

Bräddning är den metod man tar till när nederbörden ger för stora mängder vatten som skall passera via reningsverken och för att inte reningsverket skall kollapsa så öppnar man och släpper ut avloppsvattnet direkt ut i hav och sjö.

Jag har tank och bidrar med landtömmning när detta är möjligt i övrigt tömmer jag långt ute till havs men jag tycker att man får ha visst vett i huvudet innan man ger uppdrag åt en myndighet att jaga små obetydliga saker.

Per

EDIT: Senaste rapporten som jag hittade på nätet (totalt 30 000 000 000 liter pga bräddning) 

Den sammanlagda bräddningen av orenat avlopp år 2006 i Sverige var 30 miljoner kubikmeter. Det enligt en rapport från länsstyrelsen i Gävle som beräknat bräddningen för hela Sverige år 2006.

Läckage från ledningsnätet och överbelastade reningsverk beräknas släppa ut 220 – 300 ton kväve och 30 – 42 ton fosfor i haven, enligt rapporten. Fosforutsläppen i samband med bräddningar motsvarar 7,4 – 9,6 procent av reningsverkens totala utsläpp till havet.

Senast ändrad av oceanis | 01 december 2009 | 02:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt (Oceanis fångar ecensen i vad jag tycker).

En jobbkompis och hans vänner som sysslar med kitesurfing  var ute och surfade strax söder om Göteborg i helgen för c.a. två veckor sedan.

ALLA blev magsjuka av vattnet (kallsupar när brädseglingen övergick i kantring/simmning) och blev tvungna att stanna hemma med *ränneskita* på måndagen .

Orsak: skyfall med stora mängder nederbörd som medförde översvämmningar och med stor sanolikhet extrem bräddning i (RYA)reningsverket.

Men, ingen mäter väl bakteriehalt i vattnet så här års så det ovan sagda är troligen enbart en skröna Rynkar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite samma som med bottenfärgerna. Förbuden gäller bara fritidsbåtar, komerciella fartyg får göra vad dom vill. Dessutom införs dessa förbud utan att ge nya alternativ. Tycker man först borde hitta en lösning som inte gör det dyrare eller svårare, innan man inför ett förbud.

Det är utveckling..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med min havsfidra var det inga problem att ta sig vare sig in eller ut. Med sina drygt 7 meter (inklusive peke och roder) gick det att vända henne inne i spiltan.  Min Bianca 27(8,25 meter), som jag legat i spiltan med flest gånger, fick jag förhala ut.

Jag försökte komma in med Fjorden (8,6 x 3,05 meter) ett par dar tidigare. Det var sydlig vind och en del sjögång, så modet svek mig. När jag gick in vid detta tillfället gick jag i första försöket för sakta så jag fick inte tillräcklig styrfart utan drev av en aning. Fick gå ut och göra ett nytt försök. När jag skulle gå ut förhalade jag inte utan försökte backa och fick naturligtvis bottenkänning. Men det gick bra till slut.

Jag vågar tippsa dig om stället, för du kommer inte in. Men snälla - tala inte om det för nån annanFlört.

tommy

Bifogad bild; ett annat ställe jag inte vill skita direkt i havet

Senast ändrad av toaen | 01 december 2009 | 07:29

post-945-1394236172,5626_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I den rapport FredrikB hänvisar till så belyser dom att problemet ej har löst sig på frivilligbasis och tack vare det så vill det lagstadgas istället.

Det är ju förbannat lätt att lägga bördan på småfolket istället att som myndighet förenkla för båtlivet.Sitta bak sitt skrivbord och antyda att vi båtfolk inte gör något för situationen.

I de vatten jag rör mig i finns såtillvida jag vet ( hörsägen, har ej sett själv) om endast en suganordning som tillråga på allt är solkig, äcklig och sällan fungerande. Jag har aldrig själv ens sett en sugstation och har ändå varit 25 år på sjön.
Hur tänker de då när det skrivs i rapporten att vi inte gjort vad vi borde? Det har inte funnits några stationer ens. Svårt att tömma då. Det finns en mängd småbåtshamnar som kommer bli tvingade att skaffa denna sug och jag har svårt att se hur de ska klara av en dylik installationskostnad. Gräva nya tankar osv osv.

Installationen av sugtömning i befintlig tank i båten är inte kärnfysik och den händige kommer nog göra detta själv men vart fan ska man tömma skiten? Problemet kommer inte vara fritidsbåtarnas toautrustning tror jag utan det är ett landproblem.
Missförstå rätt nu, det är bra om denna ide kan förverkligas på ett bra sätt. Att suga ur toan och på så sätt ta hand om miljöavfallet är i en perfekt värld helt suveränt.
Kan man då hjälpa småbåtshamnarna med en installation så kan det kanske bli genomförbart men långt ifrån alla hamnar har de ekonomiska medel att investera kanske upemot 200 000 kr för en anläggning. Blir det sedan en kanske två anläggningar i den del av skärgården ( St annas i mitt fall) man åker i så lär det bli låååånga köer till tömning en fin Söndagseftermiddag när 400-500 båt ska gå hem till hemmahamn.

Edit stavfel

Senast ändrad av rotorp | 01 december 2009 | 07:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi kanske ska försöka lösa båda problemen?

Bara för att det finns två problem som berör samma ämne kan man inte låta ett av dem fortgå. Samma ursäkt används av de som tycker att bilismen inte behöver minska sina utsläpp bara för att kolkraftverken är värre. Det håller inte i längden att tänka så.

Självklart ska vi sluta tömma skiten i havet. Om det är praktiskt genomförbart. Det är den detaljen jag är lite orolig för med tanke på att det är politiker som fattar besluten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man ger det här en 10-års period för att alla skall kunna anpassa sina båtar och hamnar och marinor skall hänga med så kan det nog funka att få bort kanske hälften av alla utsläpp, men mer tror jag inte på. Han som har gjort utredningen kanske är kompis med miljöpartisten i göteborg som vill införa pant på cigarettfimpar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är märkligt vilka härliga förslag di lägger fram.
En del är bra & logiska men mkt är bara bra konstigt.

Pratade lite med en lokal fiskare nu på morgonen och han bara log åt problematiken och förmynderisverige. Allt vårat svineri som myndigheten kallar det för störde iaf inte hans fiske tex utan det var ungefär som det varit de  åren han fiskat med reservatin för upponer tider.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...