Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
alexn14

vad tycks om yamaha 50 hk-90 -mercury 50 hk-72

Rekommendera Poster

Hej

Jag skulle veta vad ni tycker om dessa motorer, mercury 50 hk-72 4 cyl   och  yamaha 50 hk eller 40 hk -90 3 cyl autolube.

vilken är bäst lämpad för olika ändamål, t.ex.  vattenskidåkning, trolling, utflykter  mm.

Hur stora är skillnaderna mellan:

bensinförbrukning?

ljudnivå?

driftsäkerhet?

Hur bra är dessa motorer?

MVH/Alex

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha duger nog bra till vattenskidåkning (om din båt inte är för stor och tung, annars testa wakbord som inte kräver lika höga farter) och utflykter, man jag är tveksam till trolling. Brukade i å för sig trolla själv med 30 hk Yamaha från 1993, det gick, men det är lite gränsfall.

Om en gammal Mercury duger som bojsänke är tveksamt, bojsänket får väl inte rosta sönder för då släpper båten när det blåser och slåss sönder mot bryggan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jämföra äpplen mot päron.

En motor som har37 år på nacken mot en som är hälften av åldern är ju en rätt given sak.

Hur stor skillnaden är beror på flera andra faktorer men inte vinner murklan någon snålhetstest här.

Ljudnivån, likaså här är nog murklan bra mkt mer högljudd än japsen.

Driftsäkerhet, ja har murklan gått 37 år så är det att betraktas som driftsäkert o bra livslängd men å andra sidan så är den att räkna som förbrukad. Japsen har då lika mkt tid kvar i sjön innan den är i samma ålder som murklan MEN det enda som gäller här är SERVICE SERVICE och åter SERVICE. Får dom felaktig o bristfällig service knäcker man vicken snurra som helst.

Hur bra? Jag lägger pengen på japsen men det är min egen högst personliga åsikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tycker att du ska hänga på yamahan det är den bästa motorn kvalitetsmässigt och i alla fall och den snyggaste.CoolSkrattandeGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tck för bra svar

Men kan inte mercuryn vara bra till vattenskidåkning eftersom den är 4-cylindrig?

ska ha den på en schakespeare mini clubman  380 lång

ingen som har uppgifter på hur stor skillnad det är på bränsleförbrukningen?

MVH/Alex

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skit i murklan. även om den har en cylinder mer så kommer den inte vara starkare med 37år på nacken. inte ens säkert att alla cylindrar går och håller tätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...