magnus27 1 Postad 30 November , 2009 Hej båtvänner! Har under sommaren haft problem med en Suzuki 140hk 4 taktare. Motorn får inte i gång alla cylindrar vilket gör att båtfärden blir ryckig vid högre hastighter. Efter ca 10-15 min körning har motorn ibland lyckats få igång alla cylindrar. Lämnde in motorn på service under hösten utan att servicekillen kunde identifiera problemet och lösa det. Han kom fram till att det var anntingen elektronikboxen eller något fel med insprutningen. För att kunna kolla av elektronikboxen krävs ett speciellt instrument från Suzuki vilket inte serivcekillen kunde få tag på. Härmed vill jag kolla av om det är någon som haft liknande problem, lösning, osv. Får en känsla av det kan bli dyrt om det vill sig illa. Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 1 December , 2009 Har du kollat tändstiften, så du vet vilken cylinder som felar? Har du provkört med färsk bensin från en separat tank? Kan vara mekaniskt fel typ vatteninträngning eller kompressionsfel, eller bränslefel, med vatten eller fel på insprutarna/elektroniken och till sist tändningsfel. Det enda du kan gör själv är att koppla en separat tank med färskt bränsle, tömma/byta alla bränslefilter samt byta stift och provköra. Funkar inte detta kan du om du är händig ta kompressionsprov för att se att alla cylindrarna är ok. Om inte detta fungerar får du ta motorn till en kunnig verkstad med erforderlig utrustning. Vilken årsmodell har din motor och hur många timmar har den gått? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magnus27 1 Postad 11 December , 2009 Tändstiften är kollade och bytta. Fick känslan av att motorn gick bättre när jag hade tanktat den men sen någon dag senare var det samma problem igen. Motorn är från 2005 och har gått ungefär 10-15 timmar varje sommar sen dess. Motorn har servats 3-4 gånger. Tack för dina råd och kommentarer. /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 11 December , 2009 Det är inte så att det är en avluftning till tanken som har veckat sig? För du har väl fast tank? Har du kollat alla batterikablar, soppaslangar och dylikt? Min erfarenhet säger att det oftast är fel i båten, då båtar tillverkas med mycket lägre kvalité än de flesta motorer. Finns det någon form av bränslesil i tanken? En kompis har en Örnvik och han hade strul med att motorn gick illa och stannade. Det visade sig att längst ner på stigarröret i tanken så satt en sil som var full av spån troligen från tillverkningen. Vi tog bort silen och satte ett stort bränslefilter på slangen istället och det har funkat hur bra som helst i tre år nu. Filtret byts var 100:ade timme (stort plåtfilter som sitter skruvat i en hållare som skruvas i båten) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 15 December , 2009 Gör det enklaste först. Vatten i bränslet ger en motor som generellt går dåligt. Dvs prova med färsk bensin från en separat tank. Du bör nog köra en stund innan du kolla effekten. Detta för att köra ur gammal bensin som står i ledningarna. Sedan är det aldrig fel att ha ett separat bränslefilter som har kapacitet att också separera vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magnus27 1 Postad 13 September , 2010 Nu är problemet med motorn fixad. Orsaken var trasiga packning i motorn inte hade hållit tätt. Service killen förklarde att det kunde bero på dålig kvalite på bensinen. Åtgärd blir att köra med en stabilisator vätska på hösten innan båten tas upp på land. /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 13 September , 2010 Låter konstigt att motorns packningar inte skulle tåla dålig bensin. Att den går dåligt av dålig bensin är väl troligt, men packningar, knepigt. Kan du informera om vilka packningar som han bytte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser