Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Kjelle11

Urladdning

Rekommendera Poster

Var vid båten, idag. Batterierna till driften var mer än slut, 2,65 volt. Satt dem på laddning - vad tror ni, går de att rädda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ha rätt, dock har jag fått 2 andra utlåtande som säger att det inte är några problem. Återstår att se vem som har rätt. Laddaren är på och ska kontrolleras på onsdag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får säkert upp dem till 12,72, men ett par timmar efter att du tagit bort laddaren så börjar nedgången.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm, kanske - men de som sagt att det kommer att fungera, menade att de underhållsfria jag har (inte gel), kommer att klara det - som sagt, ska till båten på onsdag och ta bort strömmen till laddare för att åka dit till helgen - då har vi facit. Tror tyvärr att du har rätt men hoppas att de andra 2 är duktigare än oss i ämnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var vid båten för ett par veckor sedan och monterade jordfelsrytare och har dessvärre glömt en lampa på, dessutom lät jag huvudbrytaren till förbrukningsbatterierna vata på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

för ett par veckor sedanhar dessvärre glömt en lampa på betyder att batterierna har varit i princip super-ultra-mega-urladdade i minst en veckas tid.

Det torde kunna översättas till grym sulfatering = nix kapacitet == slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, hoppet är det sista man överger - ska ju dock klara ca: 700 djupladdningar, men det är klart; Kanske inte så här, nedladdat - får halv bekräftan, hur det gått på onsdag, ser det bra ut då, vilket jag hoppas - får jag fullständig facit under helgen, då laddaren inte varit på under 3-4 dagar. Jag återkommer med svar, både på onsdag då första kontroll gjorts och laddaren kopplats bort, samt till helgen, när fullständigt svar kan ges.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går utan tvekan få liv i batteriet igen, jag har själv använt mer eller mindre brutala laddningsmetoder för att få igång gamla mopedbatterier som varit helt tomma i flera år. Men batterierna blir aldrig lika bra som dom var från början, på en moped kvittar det eftersom batteriet bara behöver ge lite ström till blinkers och bromsljus då och då. På en båt däremot, där kommer den minskade batterikapaciteten inte vara någon fördel... men för sjutton, testa! Det kostar ju knappt nått att prova!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du förklara upplägget med brutala laddningsmetoder, kan du skrämma livet i kassa batterier med detta så kommer du att kunna försörja dig med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova då att belasta batterierna och ha koll på tiden och spänningen. Då kan du få en rätt bra bild av vad de klarar av.

Kolla t.ex effekten på de lampor du belastar med.

Räkna samman effekten (Watt). T.ex 5 st 20 W lampor= 100W

Dela med 12 (eller 24 om du har 24 V system). 100/12=8,3 A  (100/24=4,15A för 24 V system)

Kan du ha på lamporna i t.ex 10 timmar har du 83 Ah kapacitet. Alltså 10*8,3.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterierna det gäller har i många fall varit helt torra, så steg ett har varit att fylla på batterivatten till rätt nivå. Och som du säkert vet, ett batteri som varit torrt ens en kort tid sulfaterar rätt kraftigt, så detta har verkligen inte varit några bra batterier...

Därefter gäller laddning, och så tomma batterier börjar inte ta emot laddning särskilt lätt. Jag har fått öka laddspänningen tills jag tvingar batteriet att ta laddning, 30V på ett 6V batteri är inte ovanligt. Batterierna börjar långsamt ta laddning och laddströmmen ökar, jag sänker laddspänningen efterhand för att hålla laddströmmen på en nivå som laddaren klarar av. När batteriet tar laddning på någorlunda normalt sätt vid rätt spänning laddas batteriet ur och laddas sedan baklänges istället, laddas ur, normal laddning, laddas ur, baklänges... Repeteras ett antal gånger, vanligtvis tills jag tröttnar. Oskyldig 

Efter sn sån behandling har batterierna alltid räckt till det som behövs på mopederna, men som sagt, mopedelsystem är inte särskilt krävande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för beskrivningen, men tror att det bara kan fungera på ett enkelt startbatteri till en moped, personligen skulle jag aldrig lite på ett sånt ombord, varken som start eller förbrukningsbatteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En firma på Ringön i Göteborg jobbar med att rädda alla blyackar som är slut.

Inte bara det att dom säljer dom till en 1/3 av priset, dom lämnar 1 års garanti också.

Jag har köpt flera där och varit mycket nöjd.

 

Så nog går det att rädda batterier.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska till båten, ikväll. Lite nyfiken på hur laddninge gått. Ska även kontrollera om det är kortis på något batteri eller vad det är som gjort att de blivit så urladdade. Man lever på hoppetObestämd 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för många år sen jobbat på ett företag som sålde batterier från denna firma men ungefär vart fjärde batteri fick vi reklamera så nån 100%  kvalitet var det väl inte.

Men testa  att ladda upp dessa har själv gjort det och lyckats dom flesta gånger då jag haft bilar som vart avställda på vintern.

 

Lycka till Henke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Tror du tänker på Batterirekond på järnmalmsgatan?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu varit vid båten och indikatorn på batterierna visar ok - har nu kopplat bort minuspolerna för att kontrollera dem till helgen, hoppas...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit i båten igen och batterierna har klarat sig. Har gått 7 dagar sedan fulladdning, alltså haft och - avkopplat i 7 dagar. Mätte batterierna till mellan 12,6 och 12,8. Fin juklapp tycker jagGlad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Att man kan fylla upp batterierna och att de håller kvar laddningen kan kanske liknas vid att fylla en flaska med något och sedan försluta ordentligt, inget försvinner eller fördärvas. Under förutsättning att batterierna inte är trasiga så borde kunna vara på samma sätt men har de kvar samma kapacitet? Har själv råkat ut för tömda batterier och oroar mig nu för att de är kass men de går kanske att rädda då trots allt. Om de håller spänning långa perioder kan man då lita på dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas innerligt att dom reagerar på rätt sätt vid belastning oxå, det är först då du verkligen ser att du har lyckats återställa dom, ha en God Jul!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt, det du påtalar. Jag ska ut till båten, början på nästa år - då tänker jag belasta banken för att kontrollera nämnda - återkommer med svar. God jul på er, också.

 

post-13365-1394236188,1222_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...