rotorp 0 Postad 29 November , 2009 Ja denna ständiga jakt på det så hatliga kondensproblemen. Hej föressten forumet. Jag var ute idag o tittade till båten. Slog igång en 2kw värmare i den, tyckte inte luften i båten va så fuktig och har flera torrbollar i olika storlekar så de verkar fungera. Har fått för mig att det är bra o elda ur för och få ännu torrare luft inne i båten. Däremot slog det mig vad mkt kondens det var under täckpressen. Har som jag tycker luftigt insläpp för och akter men under högsta punkten var det rena regnfallet. Vaffö blire så? Går det att råda bot på kondensen mellan båt och täckpress? Pressen ligger inte dikt på båten utan har en luftficka på ca en meter (krypbar höjd) just för de ska va luftigt. Går det o göra nåt bättre?? MVH Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 29 November , 2009 Dubbla lager pressar påstås hjälpa, på samma sätt som att man i tält har ett inner- och yttertält. Bäst är förstås ifall du kan ha distans mellan pressarna, finns utrymmet kan du spänna en lättviktspress innanför täckställningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 29 November , 2009 Dubbla pressar som inte ligger an mot varandra hjälper tveklöst. Vi har byggt vårt båtbyggartält på det viset och det är torrt och gosigt under det. Har en vanlig utriggarställning och har lagt den yttre presenningen utan på den och den inre hänger i röret på undersidan. Det gör att man nåste göra ett litet hål i den under pressen för att fä igen om rep på några ställen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 29 November , 2009 Fuktighet är inte enkelt. Men som alla andra så gör jag ju så gott jag kan för att hålla båten så fuktfri som möjligt vintertid. Men faktum är att grogrunden till alla mögel och fuktskador läggs på sommaren och inte på vintern. Den relativa luftfuktigheten är hög på vintern, men det beror på att luften är kall och därmed inte kan ta upp speciellt mycket fukt innan den är mättad. Så att hygrometern visar 95% i januari betyder egentligen att luften är rätt torr jämfört med att den visar 50% i augusti. Om man däremot räknar i absolut luftfuktighet som ju vore mer relevant för oss som vill våra båtar väl, så är luftfuktigheten mycket låg på vintern och väldigt hög på sommaren. Men på vintern så är luften i våra båtar stilla, ingen är där och pillar och all fukt som finns lagrad från sommaren gör att det gror. Så tyvärr, att värma upp och elda ur fungerar inte, det enda du gör är att höja temperaturen, den absoluta luftfuktigheten är densamma. Men om du samtidigt med värmen kör en elektrisk avfuktare (finns för en tusenlapp) så gör du båten en tjänst. Sov kvar i båten med värmare och avfuktare ett dygn då och då så att det får torka ur så mår både du och båten bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jbor 0 Postad 29 November , 2009 Dubbla presseningar gör stor skillnad. Har prövat det nu i tre säsonger och skillnaden är stor. Något lite kondens och ett fåtal mögelinslag ser jag till våren men ett intet mot tidigare. Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 30 November , 2009 Japp, körde också dubbla pressar med gott resultat. Prova också att hänga på fendrarna för att få ut pressen från skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 30 November , 2009 Enkel press öppen i för och akter, alla ventiler öppna eldar ur båten några gånger under vintern när jag är där och jobbar. ingen kondens (utom om man jobbar i en kall båt då utandningsluften kmondenseras) inget mögel. Tvättar även av alla ytor nuga vid upptagning. dynor några sovsäckar och lite kläder får ligga kvar också, har hitils inte fått någon mögellukt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hustran 0 Postad 30 November , 2009 Dubbla pressar gör underverk. Därför undrar jag fortfarande över kondens i tanken? där är ju dubbelt upp med kyleffekten eller mot snarare. Varför snackar man så mycket om den? Enkla plåttak är ofta katastrofalt, det droppar och blir kondens men har man isolering eller dubbelt så är den försumbar. Prova med dubbla pressar tycker jag. Tyvärr så är hösten nu så varm och fuktig så luftfuktigheten är hög. Inte så mycket att göra åt. Hoppas vintern blir kall och torr. Då skall du se att båten torkar ordentligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser