stortriss_hej 0 Postad 29 November , 2009 Hej idag kom en båtgranne/kompis till mig och fråga om det stämmer att Led lampor kan störa ut annan elektronisk utrustning som tex VHF. Kunnde inte svara på denna fråga då jag aldrig har hört något om detta fenomen! Sen undra han om det var godkännt att sätta Led lampor i lanternerna och då menar jag att är Led-lanternan godkännd så måste den väl vara okej att använda!? Sen vill jag gärna veta om det finns några igentliga nackdelar med LED lanpor? Någon som är insatt i detta? Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 29 November , 2009 Det fanns en artikel i tidningen Båtliv om detta. LED som inte är switchreglerade stör inte. Tyvärr var artikeln i vissa stycken felaktig och förvirrande. I nedanstående tråd till Husvagnsklubben tas fråga upp och frågetecknen rätas ut. http://www.husbilsklubben.se/forums/t37354/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 29 November , 2009 Lanternor som inte har dioder monterade original är INTE godkända med LED lampor. vissa LED lampor sänder ut signaler som kan störa ut elektronik (har dock inte råkat ut förd det även om vi bytt samtliga lampor i båten till dioder.) Billigare LED lampor kan ge dåligt eller felfärgat ljus ,har även råkat ut för exemplar som inte klarar över och underspänningar. Satsar man på lite bättre LED lampor så är mina erfarenheter att det fungerar mycket bra och att ljuset motsvarar de hallogen lampor vi hade tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stortriss_hej 0 Postad 29 November , 2009 Tack för en bra länk! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 29 November , 2009 Ett vanligt missförstånd då det gäller LED-lampor är att dom ska lämna en viss färg, men dom ska ersätta de nu befintliga glödlamporna, alltså VITT ljus! Färgningen sköter ju lanternglaset om! Uppgiften att LED-lampor stör är FEL, ,men det förekommer vissa drivkretsar som kan störa. Om man kopplar som man bör så är det bara ett motstånd som kopplas in och begränsar STRÖMMEN, eftersom LEDEN inte tål mer än 20 milliampere (vissa 30 mA). Det gäller i stället att stabilisera spänningen så att matningen blir likvärdig oavsett batteriets spänningsvariationer. Vill man vara säker så räknar man med att maxspänningen är 14.4 Volt, då är man garderad, eftersom det är den maximala spänningen som får förekomma i ett 12Voltssystem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 29 November , 2009 Vet inte om det är det du menar, men LED-lampor med vitt ljus är inte godkända att stoppa i vanliga lanternhus. En glödlampa lyser med ett väldigt brett frekvensspektrum och glaset i lanternhuset fungerar som ett filter och släpper igenom antingen det gröna eller röda ljuset. En LED-lampa har ett smalt spektrum och det är inte säkert att de röda eller gröna våglängderna finns med. Det kan altså bli helt svart. LED-lampor är altså inte godkända i vanliga lenternhus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 597 Postad 30 November , 2009 Det är riktigt att själva LED'en inte kan störa. Men LED-lampor med drivelektronik fungerar inte riktigt så enkelt att de bara switchar upp spänningen till den maximala, och om man har rätt spänning från början är det bara ett motstånd som kopplas in. En lysdiods ljus styrs av strömmen genom den. Vad det blir för spänning kan däremot variera en del (vanligen c:a 3,0-3,6V per LED om den är vit). En vanlig passiv lösning är tre seriekopplade dioder och ett motstånd som begränsar strömmen. Ingen störningsrisk eftersom det inte finns något som hackar upp spänningen. Nackdelen är att de kommer variera lite i ljusstyrka mellan 12-14V. En LED-lampa med drivelektronik switchar upp spänningen tills rätt ström går igenom de seriekopplade LED:arna. Drivelektroniken har ett stort inspänningsområde, men jobbar alltså hela tiden. Lösningen är ofta lite effektivare eftersom effekten som annars bränns upp i motståndet inte går förlorad. Men hackningen (som ofta sker med ett par 100kHz frekvens) ger upphov till övertoner om det är bristfälligt filtrerat, vilket det ofta är av utrymmes- och kostnadsskäl. CE-kraven (lågspänningsdirektivet) reglerar visserligen hur mycket skit som får skickas ut, men det slarvas rejält med att följa dessa krav. Även på lampor som säljs i de finare butikerna. Med dålig filtrering kan man hitta övertoner upp till flera hundra MHz (=VHF-bandet) med strömkablarna och i förlängningen hela båtens elsystem som antenner från den lilla lampan. Beroende på matningsspänning och last kommer switchfrekvensen att ändra utseende, vilket givetvis också påverkar var övertonerna hamnar och energin i dem. Därför kan man tycka att störningen minskar vid vissa inspänningar. Fast det kan bli precis tvärtom också. En LED-lampa som är switchad och stör kan man inte koppla som man bör - den kan bara kopplas in på ett sätt. Tror dock Henrik menade att tillverkaren skall koppla som man bör, inne i lampkonstruktionen alltså. För helt riktigt kan man säga att en LED-lampa med bara ett eller flera små motstånd på kretskortet och inga svarta kretsar och spolar garanterat är störningsfri. För den är då just sådan att det bara är ett motstånd i serie. Känns ofta igen på ett ganska smalt inspänningsområde, men det är inga större problem i våra sammanhang. En glödlampa varierar ju också i intensitet mellan 12-14V Senast ändrad av IngemarE | 30 november 2009 | 09:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 30 November , 2009 Det ska stå att LED-lanternan är godkänd där den säljs. Annars är den inte godkänd.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 November , 2009 Det var nackdelar som efterfrågades. En är att det blir rätt dåligt ljus. Jag brukar säga att de gör skäl för namnet. Ljus så man hjälpligt tar sig fram, så kallat ledljus. Man får dessutom på en del lampor tänka på att koppla polariteten rätt. En lysdiod lyser ju bara när spänningen är i framriktningen. Detta kan tillverkaren fixa med några dioder (likriktarbrygga). En rätt stark lampa (1W) satte jag in i en läslampa. Den kan man ju slå på när batterierna börjar svikta. Men man får föra boken fram och åter då ljusbilden är koncentrerad till en c:a 10 cm punkt på lysavståndet till boken en dryg halv meter. Men det kommer kraftigare lysdioder som kopplas i en grupp. Problemen med de starka är värmen som måste ledas bort. Problematiken med energiförbrukningen verkar till viss del lösas med lägre ljusstyrka på lamporna. Vi som behöver bra ljus för att läsa märker detta. Som de 230V-lamporna man köper nu som anges som 75W lyser inte alls som en 75Watts lampa. Det är svårt att hitta starkare än dessa och vi har t.ex golvlampor med två såna starka men ljuset är ändå rätt kasst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 30 November , 2009 Håller inte riktigt med angående det dåliga ljuset. Vi har köpt de lampor som finns hos diodkungen.se , och när vi gjort blind test (kan man göra det på lampor??) så har vi inte kunna skilja dessa från ordinarie 10w hallogen lampor. då har vi endå inte valt de kraftigaste led lamporna. Ett problem som kan uppstå i nyare båtar med dimmer är att dimmern blir väldigt kännslig beroende på att belastningen blir för låg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PolePole 0 Postad 30 November , 2009 Vänta lite nu.... Blir det mycket värme att leda bort när man kopplar flera lysdioder i grupp? Är inte hela poängen med LED-ar att de drar mindre effekt än glödlampor? Då kan de väl knappast alstra mer värme än vad motsvarande glödlampa gör? Om du mot fömodan har hittat ett sätt att få ut mer effekt än du stoppade in, då kommer du bli rik! Det lovar jag:-) Skämt åsido, om LED-anläggningen blir varmare än motsvarande glödlampsanläggning, då är hela ansträngningen bortkastad. Som någon mycket riktigt påpekat eldar man ju upp en del effekt i eventuella strömbegränsningsmotstånd eller switchade drivsteg. De switchade stegen lär vara effektivare. En 12-voltsanläggning som inte ska kopplas till landström faller inte under lågspänningsdirektivet. Om den däremot innehåller swichade komponenter så gäller EMC-direktivet (Elektromagnetisk kompatibilitet). Men vad har det för betydelse för mig då? Jo, om du köper en färdig switchad LED-enhet så ska den vara CE-märkt. DÅ SKA det också finnas en manual som beskriver hur den ska kopplas in för att EMC-reglerna ska uppfyllas och du inte ska störa ut annan utrustning. Tänk bara på att det är tillverkaren och INTE en myndighet som CE-märker produkten. EMC-provning är dyrt, därför fuskar nog en del mindre nogräknade tillverkare. Litar du på tillverkaren? Är det en välkänd, seriös tillverkare? Och så en sak till. Enskilda komponenter CE-märks inte, bara slutprodukter. Du kommer alltså aldrig hitta en lös lysdiod med CE-märke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krajan 0 Postad 30 November , 2009 Den stora fördelen är att, om man gör rätt, får mycket bättre verkningsgrad för själva ljusflödet. Man ska inte se en LED som en ersättare till en lampa. En LED har mindre ljusflöde och snävare strålningsvinkel än vad en glödis har; därför måste man gruppera flera dioder så att de kan fylla sin uppgift. Generellt innebär det att man kan välja på (som några killar tidigare i tråden nämnt); pumpa rätt ström genom dioderna oavsätt inspänning (i ett intervall) eller låta en passiv komponent ta effektförlusten. I vilket fall som helst så bör man gruppera dioderna så att spänningsfallet över dom tillsammans är så nära matningen som möjligt. För spänningspumparna så ska de ju vara designade/monterade med rätt RCL-komponenter för att jämna ut hackningen (filtreringen av pumpens styrsignal, runt eller över 100kHz - som andra varit inne på tidigare) så att de inte stör. Det var många som skrev om just lanternor här. Det var inte det första jag tänkte på. Jag använder en del LED-belysning inne i båten. Om man kollar runt lite så ser man att det blir olika färg med olika lösningar av substrat på dioden. Det är snarare detta som jag tycker är ett problem med LED. Vi är så vana med det lite gulaktiga skenet som glödisarna lämnar att det ljuset som en LED lämnar (vitt ljus) ser nästan helt kallt och blått ut. Orkar man vänta, så blir produktionen av LED med nya typer substrat bättre och bättre färgmässigt. Om man investerar i nya lampor med LED så får man ju behålla dom ett bra tag, för de har ju mycket längre livstid jämfört med glödisarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 597 Postad 30 November , 2009 Det jag avsåg med CE-godkänd produkt var LED-lampor, alltså LED med lampsockel inkluderat den elektronik som behövs för drivning. Givetvis inte lösa LED som komponenter. CE-kravet gäller alla prylar som marknadsförs (och inte är en ren komponent), och därför också LED-lamporna. Jag kan både hålla med och inte om att LED ger dåligt ljus. Det finns oerhört många dåliga alternativ och inte minst firmor som talar om fantasivärden på motsvarar glödlampa-talen. Min erfarenhet är att en bra LED kan motsvara ett ljusutbyte på effekten av en kanske 8-10 ggr så stark glödlampa och 4-7 ggr så stark halogendito. Dessutom gäller det att ha koll på färgtemperaturen för att slippa månskensliknande ljus. Har ersatt alla läslampor med LED (motsvarande ungefär 1,2W), och det räcker sannerligen till och blir över med ljuset - om man valt rätt sort. Se min hemsida, Dagbok och juli 2008. Men det finns också otroligt mycket skit på marknaden.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 November , 2009 Hur är det egentligen med två- eller trefärgade kombinations-lanternor, existerar bra - eller ens godkända- sådana i LED-utförande? Gamla traditionella special-glödlampor har ju en lång lodrät rundlysande glödtråd som gör färgsektorerna mycket distinkta. Minsta vinkeländring gentemot betraktaren ger alltså ett tydligt och ljusstarkt färgskifte, detta utan skrymmande yttre avskärmningar. Bilden illustrerar på sätt och vis just bristen på distinkta sektorer, sedd på håll blandas ju färgintryckena eftersom de jämfört med en trådsmal glödtråd visar själva ljuskällorna ganska ljusstarkt även i fel sektor, alltså inte bara reflexerna i det färgade plastglaset. Att det gröna sen snarare är blåaktigt försämrar väl ytterligare. Bilden är f.ö. lånad ur denna gamla sailguide-tråd... http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=6080&st=0&sk=t&sd=a&start=15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 185 Postad 30 November , 2009 Ja, det finns godkända flerfärgade LED-lanternor. T ex har Biltema en tvåfärgad, http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=360&iItemId=155231 Trefärgad har t ex Lopolight (de har även en- och tvåfärgade...) som är godkända. Men de är otroligt dyra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 30 November , 2009 Vänta lite nu.... Blir det mycket värme att leda bort när man kopplar flera lysdioder i grupp? Är inte hela poängen med LED-ar att de drar mindre effekt än glödlampor? Då kan de väl knappast alstra mer värme än vad motsvarande glödlampa gör? Nejnej, absolut inte. Skillnaden är att glödlampan består av en glödtråd som kan vara rejält varm utan att ta skada förrän den smälter, och den görs av wolfram enbart för att det tål mycket hög temperatur. En lysdiod å andra sidan består av ett liiitet stycke halvledare, vanligtvis runt 1x1mm i powerleds på 1-4W. Så mycket effekt på så liten yta innebär att temperaturen blir hög, och halvledaren förstörs om temperaturen går över ca 150 grader - i själva verket fungerar den bättre ju kallare den är. Därför sitter detta på en aluminiumbas som kan leda bort värmen, och denna placeras ofta på en ännu större kylfläns för att leda bort värmen ännu bättre. Så nej, det blir inte mycket värme från lysdioder, men eftersom grejerna inte tål hög temperatur måste den värmen som skapas ledas bort på ett effektivt sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 1 December , 2009 För dom som funderar på att byta till LED i innerbelysningen är det värt att vänta med att köpa tills i vår då Båtsystem ska komma med en färgmässigt bättre lampa. Pratade med dom på båtmässan inovember inför vårt beslut om LED. Vi har ca 20 lampor ombord så det lönar sig verkligen med LED. Har dock tagit beslutet att vänta med inköp tills det kommer någon som vi verkligen tycker är bra. De kostar trots allt mellan 150 -200/st för de bästa kvaliteerna =3-4000:-. Tänder färre lampor och har halogen så länge. Men segel- och ankar-lanternorna blir garanterat LED Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 1 December , 2009 Frågan är, hur länge ska man vänta på bättre grejer? Det är som att vänta på en snabbare dator, om en månad finns istället något ännu bättre snart på marknaden... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 December , 2009 Jo det händer givetvis en hel del på lampfronten då alla vill vara med om den enorma marknad som glödlampförbudet har gett. Det jobbas även med glimlampsprincipen. Kallkatodsteknik tror jag det kallas. Men LED-belysningen är också intressant. T.ex så har jag en cykellykta med en enda diod som lyser riktigt starkt och har vanlig reflektor som på en vanlig cykellykta. Den är ändå ett par år gammal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 1 December , 2009 jag kommer att vänta tills jag ser ett ljus som inte får mig att må illa och båtens vackra mahogny att se ut som brun teak. Det gäller både LED i båten och energilampor i hemmet som jag tycker är en styggelse då de innehåller kvicksilver och ska behandlas som giftigt avfall. har börjat erätta mina vanliga glödisar med halogen istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 597 Postad 1 December , 2009 Man behöver inte vänta vare sig på Båtsystem eller på tomten. Vita LED-lampor med varmvitt ljus och med bra ljusstyrka finns redan, och kryper stadigt ner i pris. Snarast är det väl så att båttillbehörsbutikerna är riktigt riktigt långsamma med att anamma de LED som finns på marknaden sedan länge. Jag hittade som sagt mina LED i huvudsak utomlands. Men man behöver inte gå längre än till Biltema, som faktiskt har ett par riktigt bra lysande LED-armaturer med riktigt varmvitt ljus. Bättre än det mesta man hittar på Watski (ja, jag vet att jag svär i kyrkan nu). Håller f.ö. på med ett LED-projekt som kanske blir några artiklar i PB så småningom. Lösa LED köps in för några tior, LED med riktigt varmvitt ljus och med duktig ljusstyrka. Monteras i grabbräcke och/eller gjuts in och blir bra undervattensbelysningar. Det finns alltså tillräckligt bra LED redan. Men man måste vara lite aktiv och kritisk själv... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 2 December , 2009 Dessa är klart värda att desta om man tröttnat på att vänta www.ledkungen.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 3 December , 2009 Skickade efter en test-LED-lampa, en ny som skulle ge det bästa ljuset enligt LED-kungen. Vi testade den in en mahognybåt. På styrbords sida LED och på babords halogen i likadan armatur. LED-lampan var ganska OK men hade en märklig skarp ljusspridning och trät på skottet blev mycket dött, brunt och trist. På andra sidan vacker levande rödskimrande mahogny. Det finns i dag ingen LED som återger färger som andra lampor. Tillräcklig ljusstyrka och acceptabel ljusspridning finns redan u men jah har högre krav på ljus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 3 December , 2009 har ju bara testat på ljus teak som helt saknar röd ton Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser