benny_b 7 Postad 28 November , 2009 Jag blir snart galen.... Jag är så FÖRBA*NAT galen i båt livet... jag plöjer allt inom sjöliv och därtill. Älskar traditionerna och alla historier om sjön. Älskar friheten med att vara på sjön och låta vinden bestämma min hastighet och när jag ska komma fram och inte samhället. Men nu är det så att jag har en liten 25 fotare och har en liten son. Och jag vill bara ha en större båt, så det är gott om utrymmer för han nu och i framtiden, så runt 32-35 fot. Men jag har inte pengar under madrassen tyvärr så har ni tips på hur man kan finansiera en större båt? funderar på att sälja min då har jag nog 55-65 tusen... men det kommer jag inte långt på... Har haft tanken på att köpa halfabrikat eller renoveringsobjekt... men jag vet inte... Jag kan inte släppa tanken... jag sitter varje dag på blocket.se och tittar på större båtar och drömmer mig bort... Suck Sjön suger verkligen... suger sig fast i själen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 28 November , 2009 Hoppa i några steg. Du och en liten son får säkert plats i tex en Comfrot 30, Scampi eller någon annan båt runt 30 fot. Själv är jag förtjust i Scampins stora, ljusa ruff (se bild) Sedan om 10 år när han vill kunna stänga om sig så har du en båt värd ca 200-250.000 att sälja och ha som grundplåt till en modernare 33-fotare tex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benny_b 7 Postad 28 November , 2009 Jo jag tittade på dessa båtar men får en känsla (kan ha helt fel) att de är för trånga? menar sovplatser mm jag har ju inte tänkt vara singel hela livet... vart lägger man han? i förpiken eller ? jag är totalt grön när det gäller barn i båt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 28 November , 2009 Ungar brukar gilla att ligga i stickkojen, de är som kojor. Eller så vill han sova med dig i förpiken. Barn är ju olika. Man få göra vistelsen mysig med gosedjur, sänglampa och fint täcke. Sån´ t löser sig. Små bar brukar vara nöjda med att få vara med föräldrarna. Huvudsaken är att du inte seglar på ett sätt som skrämmer honom eller tråkar ut honom. Att få hjälpa till att segla brukar uppskattas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 28 November , 2009 Ursäkta min förvåning.....!! Hur många barnfamiljer med två barn har inte seglat långa semestrar i tex IF båtar de senaste 40 åren och hur många barnfamiljer seglar inte i tex Ballader och tillika både mår bra och har trevligt tillsammans. Om man inte har pengar får man väl anpassa sig efter vad man har och göra livet roligt därefter. Barnen har väl inga problem med det och säkerligen inte du heller. Det är nog roligare att vara tillsammans i en 25 fotare än att ha en pappa som bara drömmer om något större som aldrig blir av. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benny_b 7 Postad 29 November , 2009 så sant så sant... var mest orolig för utrymme, och jag vet att många har serglat i ballad mm och funkar. Men man vill ju bara var på den säkra sidan men som sagt börjar kolla mer på de klassiska 30 fotarna från 70 talet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 29 November , 2009 Små barn har inte problem med utrymmet. segla till ställen där det finns utrymme för spring i benen och kompisar bara. Maken seglade runt med sin familj (4 personer) i en J17 tills båda pojkarna var vuxna. Har inte hört någon av dom säga annat än att J17-åren var fina år Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 29 November , 2009 Utrymmet man vill ha är inte bara för besättningen utan även för att man blir bekväm och apparater för bekvämligheten tar plats. Kylbox och toalett. Varmvatten. Dusch. Mer färskvatten för duschen tar en del. Förströelseutrustning som TV, dator musikanläggning. Mer batterier för sånt tar en del. Längre seglingar. Radar. Mer batterier. Nåt att ladda batterier med. Ja så snurrar det på och båtbranschen gnuggar händerna. Huvudsaken är att man kommer ut på sjön. Sen kan gräddet på moset komma lite efter intresse och plånbok. I lite lagoma steg om plånboken är lagom tjock. Drömmar är gratis och det är bra att drömma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 29 November , 2009 Vi är 2 vuxna (162 cm 173 cm) med 2 barn i 7 9 åldern. Vi skaffade en Accent 26 2008. Den funkar bra även om det är begränsat utrymme. Den kommer tjäna oss minst 5 år till. Sedan kommer vi nog skaffa oss en 32-33 fotare. Så är känsan idag. Om vi inte statsar på att mer kappseglingsutrusta Accenten optimalt vilket kan kosta skjortan om man vill. Men än så länge räcker den gott. /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benny_b 7 Postad 29 November , 2009 Givetvis är det så. Men jag vill inte ha dusch (måste iaf inte) tv dator mm man är ju på sjön och då ska man njuta av sällskapet och mysfaktorn i att vara på sjön och ligga för ankars =) ja ni vet vad jag menar=) Men är bara orolig för att det skulle vara för trångt. Men av att läsa alla era inlägg verkar det vara troll som går i min skalle att det inte skulle funka... Men har ni tips hur man ska göra om man ska ha en liten huligan på båten när man seglar? Funderar på att sätta en cykel stol på ett typ NOA fäste där jag har bordet... Eller ska man hålla den lille i ruffen (vilket verkar tråkigt för han) Alla tips är tacksamma är som sagt grön på detta och vill inte att det blir fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 29 November , 2009 Little hooligan ska förstås vara med är du är. Där sker det spännande grejerna. I ett rep (låter värre än det är) som är tillräckligt kort så han inte faller överbord. Vara med och styra. Kolla sjökortet. Bygga Lego. Stoppa grejer i en flaska. Bada i igenproppad sittbrunn. Kladda ner sig med choklad. Rita. Sjunga med farsan. Göra flaskpost. Släpa leksaksbåt i snöre efter båten. Stanna ofta och köpa glass. Hålla skeppsråd med skepparn. Bestämma färdmålet (viktigt). Men ibland kan det vara skönt att ta igen sig i kojen. Lyssna på nån saga och titta på barnTV. Osv. Det finns massor att göra på en båt som inte går att göra hemma. Allt händer ju runt ikring med djurlivet, naturen och alla båtar, hamnar mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 29 November , 2009 Ack så många sanningar i ett och samma inlägg. Min äldsta grabb var 4 år när han första gången började kolla sjökort och jämföra bilderna med hur det såg ut runtomkring oss. Visst var jag lite skeptisk.. men tänkte att visst, om det gör dig lycklig så varför inte. 2 år senare skötte jag styret och han navigationen tvärs över Vänern, från Hammarö i norr till Vänersborg i söder. I början ville jag dubbelkolla men det visade sig att han var spot on i stort sett hela tiden. Han läste fyrar på ett sätt som jag bara kunde drömma om. Ratt o rorkult intresserade honom inte så mycket, det var roligare att visa pappa var vi skulle. Han tog dock rodret på hemvägen o lyckades hålla kursen i 6 timmar utan problem. Låt ungarna göra det som intresserar dom så struntar dom fullständigt i om det är trångt under tiden. Jag hade med mig mina 4 ungar i en dryg vecka i somras och min Maxi 77a är lååååångt ifrån vad man kallar stor. Bara man gör dom delaktiga så trivs dom. Oavsett ålder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 29 November , 2009 Det låter som om du är helt ensam med ett barn. Det funkar bra det också men om du skaffar en ny båt så ta en med försegel på rulle och neddragna fall så du inte behöver lämna sittbrunnen om du behöver ändra segelsättning. Det finns cykelbarnsadels-likande anordningar att sätta fast i sittbrunn och har du ett väldigt litet barn så kan det vara bra att ha något att sätta fast honom i medan du kastar loss/lägger till så är su säker på att han inte råkar ut för något. Har kompisar som seglade med sitt barn i en Scampi som hade glädje av en sådan. Han sov gott i den också. Satt mot skottet mot ruffen i sprayhoodens skydd. Jag börade segla som ensamstående mamma till en 7-åring. Vi började i en 5,25 m Stortriss och när han var 12 var den definitivt urvuxen och så köpte jag en Vigg (7.10m). Den hade jag kvar tills han blev vuxen. En 7-årong är stor nog för att vara en liten sjömanskompis och klok nog att veta när man ska sitta still i båten och ta vara på sig. Tror att man klarar det från 3 år ungefär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benny_b 7 Postad 29 November , 2009 Jo visst är det så att jag är ensam med han. Och ja jag har och kommer ha rulle och nerdragan fall... Kan inte annat säga att ni har bra tips! Skratta högt när jag läste om att fylla sittbrunnen =) vilken underbar sak!! Helt suveränt... men det funkar väl att ha med grabben om han är 1.5 år som han är i sommar? Ska givetvis hitta en vän som kan följa med bättre säkerhet då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 30 November , 2009 Jag vill bara säga att jag tillbringat många sommrar i en Vega med mina föräldrar och brorsan, ofta fyra veckor i streck, detta upp i tidiga tonåren (fast där går gränsen...). Visst, kanske inte världens coolaste båt - men gott om utrymme, OK kojer, toa, bra stuvutrymmen, hyggligt pentry. Samma med Maxi 77:an. Båda dessa är inom budget och duger gott åt en barnfamilj, om man inte har samma krav som man har hemma på komforten. Vill man ha en stor båt är annars plywoodbåtar billiga, kan man hitta en välskött kan det vara ett fynd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 30 November , 2009 Hej! Håller med de flesta i den här tråden - tror inte att du behöver en speciellt stor båt. Innan jag blev med familj så seglade jag med min h-båt och lånade ombord en tioårig kusin och ett fyrårigt barn från min exflickvän och seglade med en vecka eller så. Då var det en fördel med en liten båt. Ungarna upplevde inte att det var en liten båt och för egen del tyckte jag att det var skönt med en båt som inte var för stor, tung och svårhanterad. Jag kan tycka att det är bättre att du börjar segla med din son i den båt du har och känner. Eftersom du gillar segling och båt så kommer han säkert att göra det också. Om han inte gör det så har du inte gjort en onödigt stor investering. Om ni gillar det, blir fler och tycker att det är för trångt, uppgradera då. När vi var tre i vår familj, med massor av blöjor och prylar så bytte vi upp oss till en Scampi med massor av utrymme (funkar fin-fint nu när vi är fyra). Om vi behöver byta upp oss så kommer jag att göra det till en båt som är bara lite större och är så vanlig att många omsätts så att man i princip kan köpa och sälja den något år senare till ungefär samma pris. I den här och andra trådar på forumet finns många bra åsikter om att segla med barn ombord. Jag har introducerat fyra ungar (två egna och två inlånade) och säkert ett dussin vuxna till segling. Mitt tips är att börja försiktigt i lugnt väder med korta turer till någon vik eller hamn. Kanske bara bryggsegling (spendera en dag i båten utan att lämna bryggan). Se till att ni håller er varma, torra och mätta och vila när det behövs. Kolla in den nya besättningsmedlemmen och se vad som går hem. Är det att leka koja i förpiken, få styra, plocka stenar, kottar och pinnar, rita teckningar, laga mat, äta, dricka välling, knyta knopar, gå på upptäcksfärd, räkna flaggstänger, titta på sjökortet, eller något annat. Bejaka då det. De flesta får då en positiv inställning och intresserar sig för mer och mer ombord och även riktiga ligistungar brukar bli hanterbara. ;-) När jag var ute på en dagstur med en två-och-halvt-åring så ville han kliva ombord på båten. Jag trodde han skulle hämta napp eller något sådant. Men nej, han gick från fören, försiktigt över däcket, ned i sittbrunnen, sedan tillbaka till fören, åter till sittbrunnen. Fram och tillbaka. Flera gånger. Jag frågade vad han gjorde. I'm practising. Han tyckte att det var kul men lite läskigt att gå omkring på däck - så i den här lugna viken ville han öva sig. Självklart fick han göra det. Sedan fick han specialuppdraget att hämta den lossknutna förtampen från fördäck när vi lättade ankare. Då växte han. ./stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benny_b 7 Postad 30 November , 2009 Läckert! Ok jag gör så att jag skiter i en 50 fotare... och satsar på en 30 fot i scampi/comfort klass... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 30 November , 2009 Det ligger en trevlig Möre 30 på Blocket nu, bara att slå till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 30 November , 2009 Indra 28 båt 1 båt 2 båt 3 Och här är en annan annons på en Contest 31 där du kan kolla hur den ser ut: Contest 31 Senast ändrad av cerber0s | 30 november 2009 | 12:24 Senast ändrad av cerber0s | 30 november 2009 | 12:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 30 November , 2009 Jag håller med de föregående inläggen. Själv seglade jag maxi77 mellan 3-15 år och Vega 15-20. Vi var en en familj på fyra och hade många gånger en kompis med under de 2-4 veckor vi var ute varje sommar. Det var kanske inte gott om utrymme och man måste nog gilla camping lite för att klara av det. Fördelen är att de blir mkt mindre kostnader samt att det inte var så mycket att göra i ordning. Min båt som jag har nu är en halvtonnare från 70-talet, modell Murena. Den påminner väldigt mkt om Scampi, Ballad, Joker, Comfort 30, mfl. Den är väldigt stor inuti, större än Scampi och Ballad som kom några år innan och ungefär lika stor som Comfort 30. Vi har vart ute 5 vuxna utan problem. Nere i ruffen kan man sitta sex stycken och äta. Känns väldigt lyxigt om man jämför med maxi77 Tänk även på att det blir mkt svårare att segla ensam på större båtar vilket kräver extra utrustning vilket leder till extra mycket utgifter. Det handlar inte bara om inköpskostnaden med andra ord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 30 November , 2009 Tänk även på att det blir mkt svårare att segla ensam på större båtar vilket kräver extra utrustning vilket leder till extra mycket utgifter. Det handlar inte bara om inköpskostnaden med andra ord. Precis. Räkna med en årlig buget på ca 5% av båtens värde för försäkringar, klubbmedlemskap, hamnplats, landplats, bottenfärg, lyft och underhåll. 5% är bara en tumregel och varierar MYCKET beroende på var i landet du är och hur mycket du gör själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Torsten- 12 Postad 30 November , 2009 Större båt är också mer fribord att polera, större botten att måla mm dvs mer tid går åt att sköta om istället för att tillbringa tiden med barnet/en. Vad det gäller båtstorlek: Less is more. Vad det gäller tid och barn: Det är bara kvantitet som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 1 December , 2009 Ibland räcker det med en diskho för att lyckan ska vara fullständig. Denna bild la Jimsan upp i en sommarbildstråd förra året. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chardonnay 0 Postad 21 December , 2009 En polca 28 är en rymlig mindre båt, den jag såg hade en rejäl stickkoj & dörr till förpiken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nirilli 0 Postad 22 December , 2009 Det finns en grupp seglare som mäste ha en 40 fots båt för att få med familjen ut en helg. En del av sjölivet är trångbodheten och det hänsynen man måste ta till varandra i en liten båt. mina barn seglade 5 veckors semester turer med fötäldrarn ai en 24 fotare upp till övre tonåren. Båten var tilräckligt liten för att jag skulle kunna sköta den själv och dom kunde deltaga i seglandet på egna vilkor lära sig efter hand ville dom inte så skötte jag det själv. Med småbarn ombord blir dagsetaperna kortare och tiden i hamn längre. Och när den dagen kommer och dom vill låna båten själv så är det lätare att låna ut en billig och liten båt. För mig så handlade bytet till störe mer om att med stigande ålder så vill man ha ståhöjd vid matlagning det blir svårare och svårare att kröka rygen med åren på alla sått. Och så är det ju så att de där 40 fots gänget dår blir alldrig plats nog i båten så efter några år så säljer dom och ägnar resten av livet åt charter resor dom förstog ändå alldrig vad det handlade om . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 22 December , 2009 Och så är det ju så att de där 40 fots gänget dår blir alldrig plats nog i båten så efter några år så säljer dom och ägnar resten av livet åt charter resor dom förstog ändå alldrig vad det handlade om . Aouch! Skulle aldrig bytt båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 22 December , 2009 Håller med dig i det mesta, med stigande ålder osv..., men inte det generella omdömet om 40 fotarna. Sedan 5 år seglar jag en 40 båt och har aldrig varit ute så mycket som nu och inte heller seglat så ofta som nu. Tidigare har jag haft båtar på 24, 30, 32 och 36 fot, men ofta åkt med motorn om jag skulle kortare än ca 10 dm. Flera kapell att plocka av på seglen, tungt att hissa osv. Med stigande ålder och därmed klenare samt med större båt löste jag detta med rullsegel för både stor och genua, dvs utan kapell. Nu är det bara rulla ut och in oavsett hur kort bit man skall. Elankarspel, bogpropeller och en bra autopilot gör det enklare att hantera henne själv än med de mindre båtarna. Detta medför att hustrun blir mindre stressad samt får en bekvämare båt och gärna hänger med mer än tidigare. Den enda restriktionen jag har är att aldrig lägga till i sidvind, för jag kan inte begära att en pigg äldre späd kvinna skall orka bära av en stor tung båt. På vintern, men inte under sommarhalvåret kan det dessutom bli en och annan charterresa också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nirilli 0 Postad 22 December , 2009 Vist finns det riktiga seglare som har 40 fotare. Det jag menade är de som måste ha en 40 fotare som första båt förat det ska vara som hemma. Både fru och barn kommer för nära i en liten båt. Vi upplever att vi har massor med plats i vår 28 fots Cumulus utan barn. Men visst gärna el rullar och så vidare om några år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 December , 2009 Den enda restriktionen jag har är att aldrig lägga till i sidvind, för jag kan inte begära att en pigg äldre späd kvinna skall orka bära av en stor tung båt. Prova att byta roller lite småningom. Vi har börjat med det - alldeles för sent iofs - och det är på god väg. Det går bra nu i lite enklare lägen och jag slipper skämmas när frugan hanterar det tunga och farliga jobbet. Det går bra att träna stopp och finlir mot en boj. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 22 December , 2009 Jag har försökt att ändra rollerna, men hon vill inte. Så blåser det sidvind, lägger jag inte till mot en brygga eller i naturhamn utan det får bli svajliggning och gummibåten. Men oftast finns det vänliga personer som hjälper till så det brukar lösa sig. Med andra ord ligger vi väldigt sällan på svaj, förutom vid lunchankring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser