Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Linda76

Vinterkonservera med glykol - Evinrude E-tec, går det?

Rekommendera Poster

Hej,

Förra året var min båt vinterförvarad i värme, detta år inomhus men utan värme, dvs det kommer bli minusgrader där den står.

Jag har pratat med båtfolk och alla säger att dom vinterkonserverar med glykol för att förhindra att vatten som finns kvar i motorn skall frysa och på det sättet skada motorn.

När jag vinterkonserverar E-tec så ansluter jag ju en vattenslang och låter motorn ha sin självsmörjning till den stänger av sig automatiskt, efter det står det i manualen att man ej skall starta motorn förräns nästa år då den ska användas igen.

Nu till min fråga, behöver man ha i glykol i dessa motorer också och hur ska man då få i den?

Tacksam för svar då dom lovar minusgrader här i nästa vecka.Skäms

//Linda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för snabbt svar, då kan jag slappna av och invänta nästa sommar. Skrattande

//L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glykol kör man normalt bara i inombordare där man ej säkert får ut allt vatten ur motorn.

Utombordare gör man som du gjort kör sötvatten med vattenslang/tunna och sprutar in konserveringsolja alt som med din E-tec där motorn gör det själv via tändningslåset - smart lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till en annan E-TEC ägare, bästa motorerna på marknaden just nu, har själv en 75hk, vilken har du? Vinterprogrammet funkade perfekt för mig 2008 och i år. Körde vinterprogrammet, drog upp båten, sköljde sedan genom systemet med vattenslangen i munstycket. Ta av propellern, smörj, kolla bränslefiltren, tvätta av(under kåpan också) och vaxa den. Allt som behövs inför nästa säsong. Ingen glykol etc behövs, som sagt tilta motorn upp och ner(så allt vatten rinner ut) och lämna den nertiltad så rinner allt vatten ut. Läs manualen. Kolla även etecownersgroup.com där finns massor med info..

 



Senast ändrad av Mark77 | 28 november 2009 | 19:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...