Andyh 0 Postad 27 November , 2009 Ja, så var man där igen. Det börjar med förströdda tankar o ett infernaliskt surfande på nätet. När man har gjort det mesta på sin pärla, och har det som enklast ute på böljan sätter det igång. Det är sökandet efter en lite större båt jag talar om. Började med ngr inlägg o frågor i detta forum, och slutar var???? Nu har jag tagit första steget mot nya ngt. nytt. Var igår o tittade på Fairline Targa 34, 36, och 37. 34:an Känns bra, hanterlig, välplanerad, och kanske inte så långt från det jag har. Gick in i 36 Targa. Då är ju min 286:a mkt fräschare. Gick sedan in i 37 Targa. Vilken båt!! Separat dusch(vilken man sällan kommer använda pga vattenåtgång), stor förpik med dbl säng, full ståhöjd i hela båten, jag är 190cm lång. Antagligen vänjer man sig med storleken, på samma sätt som när jag gick ifrån Flipper 700 till 286:an. Men, sticker man ut själv i dåligt väder med en 37 Targa???? Det gör jag idag med Princessen med full koll. Ja, nu har man mkt att fundera på; 34 Targa eller 37! Eller som min omgivning säger; behåll den pärla du har. Fan vet!! Andy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 November , 2009 Jag brukar alltid säga; Båtar är inget intresse - det är en sjukdom. och den är obotlig. När de värsta anfallen drabbar, sätt dig ner och försök tänka på nått annat - vilket du naturligtvis inte kan. Jag lider med dig. Men lyssna inte för mycket på andra. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 538 Postad 27 November , 2009 Känner igen det där. Precis när man har gjort iordning nuvarande pärla PRECIS som man vill ha den så börjar det där konstiga suget... Och så tänker man att man nog inte är riktigt klok (och omgivningen håller med bestämdhet med) och att man skulle njuta av pärlan som den är men det går ändå inte att få bort suget. Och så tänker man: Om man skulle avstå från det och det och det så skulle man ha möjlighet att ... Och man lever ju bara en gång. Osv. Det där med att sticka ut ensam brukar lösa sig. I dåligt väder, då menar jag blåst, så lägger man helst till i lugna, kända viken de första gångerna men sen brukar man liksom få till det där ändå även på andra ställen och sen sätter man sig ner och bara tittar omkring sig och njuter av att man klarat det och att man förmodligen har det bäst i hela världen just då. Det är livskvalitet, även i den minsta båt. Och som sagt, lyssna inte för mycket på vad andra säger men se till att ha hustru/barn/sambo eller annan viktig medmänniska med på noterna annars kan det bli lite frostigt. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 28 November , 2009 Man vänjer sig definitivt vid storleken! Det blev väldigt uppenbart för oss när vi köpte vår förra båt, en 33-fotare. Innan dess hade vi en 26-fotare och vi gick ofta runt på bryggorna hemma och beundrade de stoooooooooooora båtarna som låg där. Vi köpte 33-fotaren i Danmark så det tog 4 veckor innan vi var hemma i vår hamn med den igen. På den tiden hade vi vant oss vid storleken vilket var lite tråkigt när vi givk runt på bryggorna. Va smååååååååå nästa alla båtar var. Och va vingliga när man skulle upp på dom! Nu är det samma sak. Det är ytterst få båtar man tycker är riktigt fina på mässorna. Fast Targa 37 gillade jag på mässan i Wasahamnen. 34:an blev jag lite besviken på, den var så mycket trängre trots att den inte var så mycket mindre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 28 November , 2009 Jag brukar säga att varje båt jag köpt har varit ett par fot för kort. Men min nuvarande är 32 fot och det får faktiskt räcka för mig (tror jag) Större så får jag problem i vår hamn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 28 November , 2009 Jag har alltid tyckt att frestelser är till för att falla för... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 30 November , 2009 Jag brukar fundera på på om Golf är en hobby eller diagnos. Kanske kan börja säga samma sak om båtgalningar? :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Macallan 0 Postad 22 Januari , 2010 Hej Har det blivit nån ny båt? Jag har själv en Fairline 40, tyckte den var enormt stor första gången jag skulle ut med den, men jag har redan vant mig. Den är lättare att hantera än min förra som var 31 fot tack vare dubbla motorer. Inga problem att åka ut själv. Dusch i båten är underbart, använder min hela tiden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tokjocke 3 Postad 22 Januari , 2010 Köp en 52`a när du lika är igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 22 Januari , 2010 Visserligen bara hunnit till 27.55 foot.....men skönt att flera dras med denna sjuka hm!! För min del retar jag mig idag på bredden på båten, längden räcker gott till för havet. Andra sidan så har ju 2855:an rätt bredd och inte så mycket längre....3055 verkar dock var helt perfekt. Carver 2557 har ju rätt längd/bredd o billigare i inköp. Eller en litet äldre Jupiter 30, klassiska former, farygskänsla, billigare i drift.....egentligen räcker det med en 6 m båt, vem behöver en dusch i båten när man är omgiven av vatten????Spar massor av pengar =utlandsresor. Säger som andy Fan vet!!! Behåll den Du har...har märkt att när väl den nya pärlan införskaffats hörs mestadels positiva åsikter, mao, rätt beslut har tagits!!!! Köket måste vara stort, nästan som hemma....Zambokrav, vilket gör det litet lättare att byta!! Helt frisk blir man nog aldrig......inte långt kvar till mässan!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andyh 0 Postad 23 April , 2010 Jodå, nu ligger hon där vid bryggan o blänker. Det blev en Fairline 34 Targa. Känns som ett riktigt bra val. Nu skall stäven öppnas, peke o stege på plats. Skall också montera ett Powe il ankarspel på aktern. Sedan är hon komplett. Ja nu är man nöjd. Ser fram emot en riktigt fin sommar Andy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustafspappa 0 Postad 24 April , 2010 Bara att säga grattis, Andy! Känner igen symptomen... Man surfa runt på nätet så datorn kokar... Blocket, Google, båtmäklare, KVD, Maringuiden m.fl. Så hittar man just den båten... Den som tycks passa som handen i handsken! Men... Först så skall påbörjat projekt, slutföras! Sedan måste man ju ha en tillräckligt stor båtplats.. Sedan gäller det ju att hitta rätt båt, vid rätt tidpunkt, till rätt pengar och rätt ränta... Så nästa år kanske det är läge! Just för en Fairline 34 Targa som är familjens drömbåt - just för tillfället iaf! Senast ändrad av gustafspappa | 24 april 2010 | 02:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser