boumst 0 Postad 27 November , 2009 Hej Igen! Har hitta en fidra från 1974 som är till salu med en Yanmardiesel i sig. Båten är sedan 1974 men en gammal kylslinga på utsidan av kölen talar för att det suttit någon annan, sötvattenskyld, motor i den tidigare. Nuvarande ägaren har ingen aning om hur gammal motorn är eller vilken tidigare ägare som satt i den. Själv kan jag inte så mycket om motorer och sot i taket på ena stickkojen får mig att undar om allt är som det ska med den. Båten ligger på land och säljaren har erbjudit sig att starta motorn med hjälp av slang och hink. Jag vet att man inte ska köpa en båt på land men vad gör man... fidror växer inte på träd häromkring. Har någon några tips vad jag ska titta/lyssna efter när vi drar igång motorn eller har andra åsikter/kunskaper/erfarenheter av Yanmarmotorer. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 27 November , 2009 Yanmarmotorer av äldre modell lär ha två fördelar: 1. De är i stort sett outslitliga 2. Det finns billiga (nåja...) delar till dem. Är du säker på att slingan inte har hängt ihop med någon kylskåpsdesign? Låter som den bromsar rätt bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boumst 0 Postad 27 November , 2009 Det låter ju lovande angående motorn. Jag har sett en liknande slinga utanpå livbåtar som jag kom i kontakt med när jag gjorde lumpen i marinen för många år sedan. Känner jag svenska försvaret rätt borde det varit volvomotorer. Slingan är ett utanpåliggande rör som går ca tre meter längs kölen. Den var dock inte kopplad till kylningen till Yanmarmotorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 November , 2009 Vad här havsfidran för segelnr? jag kan möjligtvis ha vissa uppgifter på båten Finns det nåt registreringsnr ny KGC 07 (min storfidra)? Finns det ett sån registreringsnr som härrör sig från det gamla staliga båtregistret så har jag en hel del uppgifter på båten, bla vad det satt för motor i den vid tiden för registreringen. Det är inget problem att starta motorn på land. Får den bara kylvatten kan den gå hur lännge som helst. Jag har både konserverat motorer och provkört dom på det sättet. En slang till impellern och slangen i en dunk med vatten. I övrigt vet jag mycket lite om motorer. Det verkar lite tunt med havsfidror till salu denna vinter. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boumst 0 Postad 27 November , 2009 Jag återkommer när jag fått reda på numret. Det tar nog någon vecka. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 November , 2009 maila mig tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petelars 14 Postad 30 November , 2009 Kan mest Volvo Penta, men att köra motorn på land är inga problem, bara den får kylvatten och båten är ordentligt pallad! Lyssna först och främst om den är lätt att starta och sedan när den blir varm genom alla varvtal att den går rent utan missjlud. Sot i taket behöver inte betyda att motorn är dålig utan snarare att avgassystemet inte är tätt, så kolla alla skarvar när motorn är igång. Det brukar synas på motorn/avgassystemet där det läcker ut. Att byta packningar eller ny avgasslang med klämmor är en liten investering. Om inte kylslingan är kopplat till något, så är det bäst att plocka bort den och plasta igen hålen ordentligt, Havsfidran behöver så lite motstånd som möjligt genom vattnet! Oftast kan du läsa dig till på motorn vilken modell och årsmodell, vilket är ett måste när du söker information och hjälp! På http://www.lidingomarin.se/ kan du hitta lite information om din motor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kallekula777 0 Postad 30 November , 2009 Hade en havsfdra en gång med yttre kylslinga. Det viktiga var på den att kolla pumpen som pumpade kylvattnet- Det fanns alltså ingen speciel sötvattenkylning vad jag kan minnas utan den var kopplad direkt på yrtterslingan som om det vore havsvatten. Motorns impeller orkade dock inte köra runt vattnet i rören på utsidan så det fanns en lite elektrisk pump som gjorde detta så sög sen impellern vad den ville ha från rörslingan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser