Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
Gylta

vilket är bäst extra batteri eller försöka få laddström

Rekommendera Poster

Hej har en johnsson 40hk från 1984, denna saknar eluttag ej elstart. Nu har jag monterat startmotor på den då jag har svårt att starta den pga dåliga axlar.

Finns det möjlighet att från motorns strömförsörjning få laddström eller måste man montera generator men hittar inga sådana som tillbehör.

Har annars tänkt använda 2st 70amp startbatterier så när det ena är slut kan jag växla till nästa och åtminstånde få start så jag kommer hem. Motorn startar snabbt med startmotorn så jag bör kunna få ut minst 15 starter på ett batteri testat 8st helt ua.

Så är det lätt att ordna laddström eller skall jag behålla min ide om två batterier.

Båten tas upp efter varje tur på vagn och sätts på laddning

Senast ändrad av Gylta | 27 november 2009 | 03:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är din motor av den typen jag, kanske lite vanvördigt, kallar aktersnurra?

När det gäller normala inombords motorer, dieslar, i en segelbåt, sägs att man att man kan starta en dylik en hel sommar på ett, på våren fulladdat 75 Ah batteri, en hel sommar utan laddning.

Två batterier med en växlande batterfrånskilljare är ju en begränsad investering, som ju ökar säkerheten för att du skall kunna starta din motor.

Man kan naturligtvis ha utrustning som generator på motorn eller solcellsanläggning. Dessa kan inte jämföras i effektivitet. Men då pratar vi om helt andra pengar.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sannolikt finns det lysspole i motorn. Leta upp sladden eller uttaget till den och anslut en likriktare som gör om växelströmmen till likström.

Eller be nån som har gjort en sån operation. Det kostar några hundra eller nån tia om du köper själva komponenten på t.ex Elfa.

Annars kan du nån gång under sommaren ladda batteriet. En start drar så lite om motorn inte är trasig. Det hänger på hur lättstartad den är givetvis.

Reserven får du genom att ladda batteriet i tid. Det är du ändå tvungen till om du inte ska köpa batterier för ofta. En blyacc. ska laddas efter användandet egentligen men absolut senast när du dragit ur 25 %. Men redan innan börjar batteriet att försämras om det inte laddas.

En start på 3 sekunder drar kanske 0.1 Ah. Då blir det 200 starter innan man tagit 25 % av batteriet!

Kolla hur lång tid en start tar. Med startsnöre och stark arm startar den ju på knappa en meter snöre. Då blir det nog ännu mindre än 3 sekunder och du har ett batteri som inte behöver laddas på hela sommare egentligen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för era åsikter det får bli dubbelbatteri, för det enda förutom startström så tar jag bara ström till en liten GPS och ett portabelt ekolod samt landternor dessa kommer att bli av ledljus-typ. En normal tur ute ger ca 7-8 starter sedan ansluts laddare varje gång vi kommer hem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...