webace 0 Postad 26 November , 2009 Hej båtvänner Jag har en liten fundering angående storleken på min propeller. Jag har en båt som är någonstans mellan halv och helplanande. Den är 8.30x3.00 meter och väger runt 2500 kg. Motorn är en 260 hk V8 med få timmar på nacken och utväxlingen på backslaget är 1:1,52. Enligt vad jag vet ska V8:an ligga runt 4500 varv/min på maxvarv. Vid ca 4400 varv/min gör båten cirka 22 GPS knop men när jag fäller spaken i botten så övervarvar motorn. Det verkar mao som att propellern tappar greppet. Storleken på min propeller är 16 tum med 15 tums stigning den är vänstergående. Det är en vanlig bronspropeller. Nu till min fråga: Ska jag öka stigningen eller ska jag öka både storlek och stigning? Det jag vill åstadkomma är att få ner varvtalet vid 22 knop och samtidigt få bättre grepp. Jag inbillar mig att jag skulle kunna marscha 22 knop och få en toppfart runt 26 knop. Jag tackar för svar på denna fråga av någon härinne som har erfarenhet i ämnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maaaackan 0 Postad 27 November , 2009 Ring och prata med Propeller trim i stockholm dom har enorm kunskap om detta men framförallt så måste du testa fram vilken propeller som passar just din båt/motor och drev kombination. Med andra ord: se till att den du handlar av godkänner att du får byta propeller fram tills du hittar den som passar Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 27 November , 2009 Vad menar du med övervarva? En förgasar styckat v8 har som oftast max rekomenderad varv på 4.400-4.800 RPM. Slår övervarsskyddet inn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 27 November , 2009 Ökar inte farten när du fäller spaken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 28 November , 2009 M a a föregående frågor så föreslår jag ett förtydligande. Är det ren övervarvning eller kavitering vi pratar om? Om den bara övervarvar så ökar varvtalet proportionellt med reglagerörelsen, och även farten ökar något. I såna fall behöver du förmodligen högre stigning, kanske uppåt 19 tum. Om övervarvningen kommer plötsligt och du istället tappar fart så är det kavitering, alltså undertryck framför propellern som gör att vattnet kokar och bildar ånga så att propellern förlorar greppet. Sånt begriper jag mig mindre på, men råkar själv ut för det ibland när jag råkar trimma upp drevet lite för mycket i högre fart. Senast ändrad av monark-670 | 28 november 2009 | 21:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
webace 0 Postad 30 November , 2009 Hej igen och tack för motfrågorna och svaren! Jag tror inte det handlar om kavitation. Visserligen ökar inte båten nämnvärt i fart de sista 2-300 varv/min men den rusar inte som om den gick i luft heller. Jag kan varva den upp till runt 5000 varv/min. Frågan är om man ska öka både diameter och stigning eller rent av kanske byta till en propeller med 4 blad. Jag ska absolut ringa propellertrim och prata med dem. Tack för tipset! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 30 November , 2009 Om du har 22 knop vid 4400 och 15-stigning så har du ett proppellerslip på ca 35% vilket verkar väldigt mycket. Är det några skador på proppen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 30 November , 2009 Låter konstigt att inte farten ökar mycket om motorn varvar upp från 4400 till 5000 varv då båten är i plan. Eftersom du har backslag måste man fundera på om det inte slirar när effektuttaget ökar. Har du drev kan man tänka sig att propellern slirar i navet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
webace 0 Postad 1 December , 2009 Jag tog mig en rejäl titt på proppen och visst, små skador på bladens ovansida hittar jag. Att slipen är stor skulle kanske kunna ha att göra med båtens höga motstånd i vattnet vid högre farter men du har alldeles rätt där. Har inte märkt några tendenser till att det skulle vara fel på backslaget men det var en mycket bra fråga och som jag måste ta i beaktning. Då har jag två alternativa möjligheter som måste uteslutas 1. Skadad propp 2 Slirande backslag vid högre belastning/fart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
falo 0 Postad 1 December , 2009 Jag köpte en båt med några små skador på två av propellerns blad, jag tyckte det var små skador men förstod väl att de påverkade lite. Till säsongen efter hade jag reparerat proppen och toppvarvet sjönk med 1000 varv med bibehållen hastighet då båten är halvplanande med rak axel. Jag gissade att skadorna på bladen skulle orsaka lite kaviation men inte så mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser