saltvik 0 Postad 26 November , 2009 Vill sälja min Stortriss och köpa en båt med långköl istället,drömmer om en IF men har inte råd.Om man läser på Sailguide verkar alla små båtar dåliga på kryssen,utom just J 17 som får väldigt fin kritik.Är det någon som vet hur den är att segla jämfört med en IF? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 26 November , 2009 J 17 är en trevlig båt men vill du ha en riktigt bra båt som är långkölad och billig så ska du köpa en KarlskronaVigg. Min man har seglat J 17 som barn/ung i många år med sin familj och tycker att den var bra men liten. Min Vigg tycker han dock seglade bättre och ffa är det en väldigt rymlig båt för storleken. Han tycker inte att den kryssade sämre än J17. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltvik 0 Postad 26 November , 2009 Ja Viggen verkar ju vara en fin båt med nöjda ägare,tyvärr för dyr för mej i dagsläget.Är arbetslös nu och skall snart börja på komvux med studiebidrag..Så det får bli billiga små båtar ett tag framöver. Mvh, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 27 November , 2009 Kolla på Blocket. Engelska båtar, t ex Hurley brukar gå billigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltvik 0 Postad 27 November , 2009 Problemet är att jag är tvungen att ha en båt som kan kryssa.Det verkar dom flesta små båtar tex Hurley ha svårt att göra vad jag förstått?Här i Hudiksvallsfjärden är det motvind 9 dagar 10 på sommaren när man ska ut.Att segla mot vågor och vind med Stortrissen otroligt frusterande!Dom allra flesta segelbåtar brukar gå för motor,bra långt ut i fjärden har jag sett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tfrisk 1 Postad 27 November , 2009 Vi hade en trissjolle med risiga segel, mer eller mindre omöjlig att kryssa med. Nytt segelställ inköptes, och voilá, nu gick det att kryssa. Allt för bukiga segel är omöjliga att kryssa med. Allra billigaste tipset är därmed att ta med seglen till en lokal segelmakare och be honom att släppa ut liklinorna några cm. Kolla sedan att det går att hissa utan att seglet går i topp. Cunningham gör underverk om mastliket är för långt. Segelmakarn åtgärdar bägge de här problemen för en billig penning, flyttar ner toppskäddan, syr i förstärkning och slår i cunningham. Planingsrev gör nästan samma nytta fast i akterliket. Om du ändå tagit in seglen till en segelmakare så kan du ju låta montera genomgående lattor, gör också underverk för storseglet. Focken kan också utrustas med lattor av flexibel/böjlig typ (typ stålmåttband) om den sitter på rulle. På riggsidan gäller att du har bra möjligheter att sträcka upp seglen ordentligt, ett snäpp större winchar på rufftaket/masten för fallen, rejäla linor till bomuthal, cunningham och kick. Kicktaljan måste funka bra, liksom storskotskena och vagnjustering. Att kunna krana hem ordentligt på akterstaget är också viktigt, hjälper upp förstagssagget om du har mastheadrigg. Nu var de här tipsen lite off-topic, men min poäng är att många båtar kryssar riktigt hyggligt med de rätta förutsättningarna. Lycka till! Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 28 November , 2009 Kan du inte försöka köpa en båt ihop med någon kompis ? Och dela upp sommarveckorna sinsemellan ? Om nu pengarna är det största problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 3 December , 2009 Jag seglar J 17 tio mil norr om dej! I Klingerfjärden (Sundsvall/Timrå). När jag skulle köpa båt hade jag två absoluta kriterier som skulle uppfyllas! 1. De skulle vara liten och billig för att jag skulle slippa dåligt samvete om den blev liggande, outnyttjad, någon/några vecka/Veckor. Jag vill kunna hålla den i skick utan att plöja ner hela familjeekonomin i båten, slippa ägna hela våren till rustning mm. 2. Den skulle kunna segla i Norrländska vatten. Jag seglade Stortriss i min ungdom. Jättekul! Så länge vattnet är platt, vill säga. Dock erbjuder den Norrländska kusten/sjöbrisen väldigt ofta en kort men ganska hög sjö. Stortrissen var omöjlig då den var alltför platt i förskeppet. Två meter framåt och tvärstopp, när nästa höga våg smaskar in i förskeppet. Sedemera har jag seglat SK 22 och IF som skar som förskärare genom vilken sjögång som helst. Jag hade under en unkarlsperiod en Morark 540. Helt OK men samma problem med Norrländsk krabbsjö. Jag hittade min Julle på blocket! Jullen ramlade jag på i ett bedrövligt skick för 5 000 spänn. Och jag är klart överraskad över hur pass bra den seglar. Den tar inte så överdrivet med höjd på kryssen men helt klart i stortrissens klass. Hon klarar den krabba sjögången på ett utmärkt sätt. Har seglat den i kuling, tvärs över öppet gatt mellan Storkalven och Granön. Hur trygg som helst. Kryssade över Sundsvallsbukten med två tonårstjejer i besättningen i somras. Det blåste upp mot 10-12 m/sek på eftermiddan men det var lugnt. Hamnade mitt i ett åskväder med stormbyar en eftermiddag. Ner med förseglet och in i en skyddande vik för storseglet. Så sjövärdig är hon, den lilla Jullen! Nu till fördelen med litenheten.... Snurran var uttjänt. En femhästars mercury från 1970 Ny snurra skulle inhandlas. Efter diskussion med Segerwalds motor fick jag rådet att köpa fyrtaktare och gå ner i Hk. Jag köpte, på chans, en 2,5 hästars Zuzuki och bytte propeller till en med något lägre stigning. Den räcker gott och väl. Kostade 5 600 kr, fabriksny! Hade jag haft större båt hade jag inte klarat mej undan med mindre än 10 000 kr. Ingen backväxel, i o för sig. Men å andra sidan så går det inte att backa med en långkölad båt. Jag har drivit med IF- båt i åtskilliga hamnar och höll på att masakrera en sprillans HT- båt, i Furviks gästhamn, backandes med SK- 22:an en midsommarnatt på 80-talet. Storseglet var helt slut på Jullen. Nytt storsegel av god cruisingkvalitet. Lösfotat med två rev och cunningham.. 6 000 spänn! Och där kom det också ett bättre bett på kryssen. Vad kostar en sån trasa till Viggen? Skrovet såg fördjävligt ut. Två kilo topcoat och en helg så var det fixat. Några hundringar fattigare! Däcket var för eländigt! Ett kilo vit, ett kilo röd topcoat och tre dagars jobb! Ytterligare några hundringar! Kolla gärna in min sjöbod och min lilla film Där är det kryss som gäller. Visst är hon trång och spartansk invändigt. Men om man inte ska ut på några långseglingar så är det en ekonomisk, rolig båt och hyfsad seglare! (Jag sneglar också lite på IF-en. Men med vuxna barn och oftast bara två i besättningen så vet jag inte om det är värt pengarna och merjobbet) Senast ändrad av Janken | 03 december 2009 | 16:47 Senast ändrad av Janken | 03 december 2009 | 16:51 Senast ändrad av Janken | 04 december 2009 | 12:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltvik 0 Postad 3 December , 2009 Tack för bra info Janken.Låter som att en j17 är precis vad jag ska skaffa mej.Känner igen mej i din beskrivning av den korta,krabba sjön.Har fått ett tips på en j17 i bra skick två mil hemifrån som visade sig vara till salu.Den står på en vagn som det går att sjösätta och ta upp med.Hur får du din i sjön?Jag har kikat i din sjöbod på bilderna,din båt ser mkt fin ut. Julklappstips! http://www.blocket.se/gavleborg/Stortriss_mk_II_24875384.htm?ca=5&w=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 4 December , 2009 Du kommer att bli nöjd! Det kommer även din plånbok att bli! Några tips! Reva i tid! Jullen är inte speciellt styv eftersom den har så grund köl. Den driver gärna iväg om den kränger för mycket. Den seglar i stort sett lika fort med fock som med genua ända ner till 3-4 m/sek och det du förlorar i fart vinner du i höjd minskad avdrift. Använd spinnacker så mycket som möjligt! Funkar med stortrissens blåsa. Själv har jag en spinnacker från en Albin 57. Vi seglade ifrån en Bruce Roberts 34:a på slör i somras. Båda hade blåsan uppe! (Dock när vinden vred och vi kom till att kryssa så försvann BR 34:an i horisonten) Eftersom vi har en fast kran i vår hamn (Söråker) så använder jag den. Dock tycker jag att sjösättningen är lite sen hos oss. Inte förän i juni. Så nästa säsong tänker jag använda hjullastaren och sjösätta från vagn, ner på slipen. Dock tror jag att det kan vara svårt att få upp den på slip. Jag menar... passa in den på vagnen. Det beror i o f s på hur bra vagn man har. Min är störtkass! Om du har en stadig kaj så är det ju busenkelt att sjösätta en så liten båt med hjullastare och lyftjordar. Den väger ju bara ett ton! Jag ska ägna vintern till att sy ett nytt bomkapell och en sprayhood! Hör gärna av dej via mailen i min Sjöbodom du vill ha tips. Vi kanske skulle ordna en Julleträff på mitten?... Typ i Mellanfjärden, i sommar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltvik 0 Postad 4 December , 2009 Ja det vore kul.Nordanstigs kusten har ju många,väldigt fina ställen som skulle passa för en liten båt träff. Hoppas nu bara Trissen går att sälja.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser