Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Patrik-emmaboda

Ny börjare motorseglare

Rekommendera Poster

Hej jag har blivit mycket sugen på havet igen och funderar lite på att köpa en egen båt och tittat lite på en nordic 81. Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn på 3 och 7 år och nordic har en bra förpit till barnen och stor salong. Båten har värme och bra toalett men saknar kylskåp vilket måste in ett.

Mina frågor är vad jag ska tänka på för barnen och vad som är viktigaste utrustningen i båten då varken barnen eller sambon har varit på sjön men vana vid camping livet som dom trivs med men jag köper ingen husvagn utan det blir båt istället. Valet av motorseglare verkar bli nordic pga budjet och att den har plast skrov.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra flytvästar till alla i familjen! Flört I övrigt finns det en hel del nödutrustning som skall finnas ombord. Bland annat brandsläckare, nödbloss, förstahjälpen utrustning, verktyg, kniv, kommunikation, navigering etc... Men googla lite så hittar du fler bra listor över utrustning. Håv har både vuxna och barn användning av...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man bortser från utrustning och med tanke på att största delen av familjen är totala nybörjare skulle jag vilja säga:

Ta det lugnt! Korta dagsetapper, gärna på barnens villkor. Inga färder i dåligt väder till att börja med som kanske  skrämmer. Ha massor med pyssel ombord för regniga dagar. Lär barnen att vara delaktiga redan från början, det finns uppgifter även en 3-åring kan utföra och känna ansvar för.
Båtlivet skall vara ett nöje och en gemensamhet för alla ombord! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå Patrik, angenäma funderingar så här års. I rubriken skriver du motorseglare, i så fall tycker jag absolut du ska kolla på Winga 78 eller 87. Har själv en 78, funkar bra för 2 vuxna och 2 barn. Dessutom bra seglare.

Båten har nominellt 6 kojplatser, har både värmare, kylskåp och toalett. Dessutom lagar man mat uppe i doghouse, inte i ruffen som på de flesta andra båtar. Kolla mer på www.sailguide.com och/eller www.winga-motorseglare.se

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har man funderat ett tag och vad jag tror behövs är flytvästar och en gps plotter sen är jag iväg :)

Vad är det för kostnader man kan räkna med en båt per år? Enligt vad jag kommit fram till så har jag räknat med:

båtplats 3000 kr

underhåll 10000

bränsle 10000

hamnavgifter 3000

övrigt 500

31000 plus mat och nöje om året om jag nu tänkt rätt eller har jag gjort en stor miss :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Inte för jag vet hur du räknar men dina egna siffror blir 26500.

Huga.

Så här ser mina kostnader ut. Segelbåt Fingal.

Soppa max 100:-

Båtplats 0:-

Hamnavgift 0:-

Underhåll max 1000:-

Sjösättning o upptagning 600:-

Därutöver bara mat.

Dina siffror har jag inte ens råd att drömma om.Foten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan bli rejäla festmåltider det Kalman!Glad

Jag håller med Eilean att alla ombord ska vara med om båtåkandet. Det blir då en positiv upplevelse och svetsar samman familjen eller gruppen. Väderbevakning är en viktig detalj. Vet man att det blir skitväder finns det nog annat man kan företa sig. I början sak det nog inte vara så regnigt och inte blåsa. Har man väl kommit ut är det inget att göra och då går det också bättre att föredra situationen då alla säkert var glada att få komma ut på sjön.

Då hittar man på grejer iland och myser i båten och väntar ut bra väder för nästa etapp.

Småningom klarar man även skitväder och vet att efter regn kommer sol. Inget är så skönt som att gå ihamn efter en tuff etapp.

Skeppsråd.

Alla ska ratta båten. När vi har nykomlingar ombord är det självklart att de har första tjing på rodret. Det uppskattas alltid! Bra dessutom mot sjösjuka. Den som blir lite tyst och hänger i ett hörn får rorstörn snarast innan - ja ni vet.

Vi har haft barn i båt sen de var några veckor gamla och det har aldrig varit annat än positivt.

Grattis till båtvalet jag menar istf husvagn. (Jo det är också kul men på ett annat sätt.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ajdå missade en nolla på övrigt vilket ska vara 5000...

Jag är tacksam för alla svar och tips jag bara kan få då man är en nybörjare.

Mvh Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan väl räkna 10% av båtens anskaffningsvärde som driftkostnad, båtplats, service å annat.. Om man inte kan ha båten på sin egen tomt eller liknande, där försvinner ju de stora kostnaderna - vinter och sommar förvaring. Där har jag räknat med i alla år och det brukar bli ganska när verkligheten.

Har faktiskt själv varit sugen på motorseglare - någon som har bra argument för och emot? Tänker jämfört med renodlad segelbåt. - Ursäkta om jag lånar din tråd lite :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har seglat hela livet - sen början av 1960-talet. Kanske hellre än bra. Har inte det minsta spår av tävlingsinstingt och har haft långkölade tröga men sjösäkra båtar. De flesta kostrar.

Köppte mig en motorseglare med invändig styrplats för styvt ett år sen pga att jag ville ha en invändig styrplats som skydd för min kraftfulla Obestämd men ändå bräckliga lekamen.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte motorseglare 2005 och det har varit lyckat. Bakgrunden var att dottern med familj (ville köpa en motorbåt/snipa och jag ville ha en segelbåt.
Vi bestämde oss för att spana efter båt tilllsammans. Vi hittade en motorseglare och kom fram till att det var en lyckad kompromiss.
Barnfamiljen (2 vuxna och tre barn)uppskattar stora utrymmen med separat akterruff och en lättmanövrerad säker båt. Motorseglaren är ju ofta välutrustad (spis med ugn, värmare, varmvatten och rymlig för sin storlek.
En stor fördel är att man kan segla/ gå för motor i ur och skur, varmt och ombonat under doghouse(dubbel styrplats med ratt alternativt rorkult).
En anna fördel är att pentryt befinner sig uppe i doghouse och kocken inte behöver vara borta från umgänge med övriga. 
Ett  djupgående på endast 1,25 meter gör det möjligt att färdas/ankra på ställen där en vanlig segelbåt inte törs gå.  
Vår motorseglare har segelbåtskrov och fenköl vilket tillsammans med ett rejält roder och en kraftfull motor (23 HK) gör den ovanligt lättmanövrerad även i trånga hamnar.

Jag tycker båten seglar riktigt bra, lys strax under 1 (0,96 tror jag). Seglar ofta själv (har dragit ner storfallet till sittbrunnen), har flyttat fram förstaget med ett peke och kan ha en generös rullgenua. Vår motorseglare är 7/8 riggad vilket ger hyfsade trimningsmöjligheter. Hon trivs bäst i måttliga till friska vindar då hon utan svårighet seglar 5-6 knop.
Så här på äldre dar uppskattar jag komfort och skulle nog inte vilja byta bort Wingan mot en renodlad segelbåt i samma storlek. Fast nog lockar det ibland, särskilt på kryssbog där jag oftast kommer i bakvatten från många snabbare seglare. Men vem har bråttom.....?Cool

Vad det är för motorseglare......? En Winga78! Konstruktören, Rolf Eliasson, har utgått från ett segelbåtskrov och gjort en överbyggnad och inredning som en motorbåt. Lyckat!

Än så är det långt till vår ....suck!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

blir nog nordic 81. tittat på winga men fastande för nordic 81 utrymme. Har besluts ångest och letar hela tiden men nordicen ligger överst av alla hitills.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå Patrik, jag förstår din vånda. Å andra sidan är det ju en angenäm plåga att fundera på båt.

Har du kollat På Sailguide, sök på Båtfakta och sen Motorseglare så får du upp ännu fler modeller. Fast det kanske krånglar till det ännu mer för dig Obestämd

Lycka till!

http://www.sailguide.com/batfakta/index.php?types=advanced&boat_name=&min_lys=&length_from=6&length_to=&boat_type=3&width_from=&width_to=&bunk_min=&rig_height=&cabin_height=&depth=&stern_type=&max_price_used=&keel_type=&rig_type=&rudder_type=&hull_material=&constructor=

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...