Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Holm110

Fördelar och nackdelar på en ny 40 hk

Rekommendera Poster

Ska köpa en 40 hk utombordare med lång rigg. Powertrim och tilt och elstart.
Till frågan: Vad har ni för motorer och vad rekommenderar ni för märke?
Berätta allt ni vet om fördelar och nackdelar.

Lite inne på Mercury eller Evinrude som har 5 års garanti jämnfört med Yamaha som endast har 3år garanti.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag 40 hk Tohatsu 2-takt med förgasare, såna säljs inte längre, men det finns motsvarabde modell med insprutning. Det är kanske inte den modernaste och sexigaste motorn, men har alla fördelar som en 2-takt har, bra acceleration och låg vikt, samt rejäl cylindervolym (samma som 50 hästare). Dessutom inte lika intressant för motortjuvar vilket är viktigt för mig då båten ligger obevakad vid min sommastuga mellan april och december.

Jag tycker val av motor beror på flera faktorer som bara du känner till:
- Vad skall den användas till, fiske, trolling, familjeturer till närmsta badkobben ?
- Stöldrisken ?
- Serviceställen i närheten, en klar fördel om något måste lagas under semesten. Många verkstäder prioriterar båtar sålda på samma marina
- Hur viktig är bensinförbrukning, mao kör du 200 eller 2000 dM per säsong ?
- Bottendrag, skall du dra ring, vattnskidor, wakeboard ?

Jag tycker dessa faktorer är viktigare än någon enstaka tusenlapp på priset.

Det enda säkra är att du skall välja ett etablerat märke (Tohatsu, Envinrude, Mercury, Yamaha, Suzuki) med väletablerat srvicenät.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1 till föregående talare. Om 40hk är max vad du får sätta så skulle jag välja en stark 40hk. Många är i grunden samma motor som 50 och 60hk t.ex. Skulle inte välja en som är samma som t.ex en 30hk. Du får en motor med mera kraft och bättre livslängd..

Mitt förslag är 40hk Evinrude E-TEC..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar försöka att välja den största motor inom en serie om tex 30hk-40hk-50hk delar block/rigg så  skulle jag välja den största. På så sätt slipper man ju åka runt med en 30hk motor som väger som en 50hk.

Sen måste man ju tänka på hur mycket man får/kan hänga på båten oxå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men om kravet eller max rekommendation är 40hk, så varför välja en svag 40hk, utom vikten då, men på 40hk skiljer det inte så otroligt mycket ändå. Trots att motorer har samma effekt siffror så finns det stora skillnader i hur dom presterar. Skulle säga att vikten spelar mindre roll om motorn har bra vrid..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får 5 års garanti på en Yamaha om du köper den på ett Yamaha Center eller ett Yamaha MarinStore.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...