simonsson1337 0 Postad 22 November , 2009 Hejsan. Håller på leta efter en knopmätare/logg eller vad ni nu kallar det och skulle vara väldigt tacksam för lite bra tips. Min båt kommer max att göra 50 knop så mer än så behöver den inte visa. Den ska helst vara billig och måste inte vara jätte utrustad med massa andra saker. Var ska man köpa den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 22 November , 2009 Hej. Jag har letat efter ett instrument som bara läser knop - totaldistans och trippmätning. Jag vill heller inte ha en massa annat utan bara det jag nämt. Kollade alla kataloger och hittade ett alternativ på Hjertmans. Instrument ca 1000:- givare ca 650:- Om den klarar 50 knop vet jag ej men kolla i deras katalog. Tillverkas av Navman. Lycka till. Göran. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 22 November , 2009 Köp en GPS! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 23 November , 2009 Håller med, köp en GPS, mycket nogrannare och har även andra funktioner, om du vill, ingen tvingar dig att använda dom, finns ganska billiga nuförtiden. Dessutom är det enklare att montera, köper du en handhållen med stativ så räcker det att skruva fast stativet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 23 November , 2009 Håller också med, en GPS löser allt du vill lösa. Något i stil med en Garmin eTrex H för 800 kronor, inställd på Nautical units så får du en fart- och tripp-mätare som alltid visar rätt på någon hundradels knop/NM din position (kan ju vara bra att veta var man är) och du kan ta med den i skogen, på fjället eller vart som helst. Senast ändrad av Gunnar_ | 23 november 2009 | 19:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Packe 0 Postad 23 November , 2009 Jag tänker också köpa en mätare. Ser ju snyggt ut! Utseendet på panelen betyder mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 24 November , 2009 Hej igen. Många gillar GPS Det stämmer att den är exakt. Jag har en handburen som jag kollat fart o distans med i båten. Jag upplevde tyvärr att den tappade satelitkontakt om den låg på fel ställe i båten och dessutom förbrukade den bra med batterier och dom tog slut ofta vid fel tillfälle. Jag förordar nog fast installation som drivs av båtens batterier. Men alla blir saliga på sin tro. Ha det. Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 24 November , 2009 Den logg existerar inte som visar rätt vare sig det är tryck eller propellerdriven logg. Är vattnet i rörelse blir felmarginalen ännu större. Köp en billig GPS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 24 November , 2009 Jag har kallibrerat min trycklogg flera gånger men visar den rätt i toppfart visar den fel i marschfart. Läste någonstans att tryckloggen är tillförlitligare i höga farter jämfört med de propellerdrivna. Jag tittar på GPS;n istället Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simonsson1337 0 Postad 24 November , 2009 Alla verkar ju ganska överens så en GPS får det nog bli. Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipbop 2 Postad 25 November , 2009 Jag håller med om att en GPS kan vara lämpligt att satsa på. Jag körde själv med en Garmin eTrex Venture och det fungerade alldeles utmärkt. Några år senare köpte jag en kartplotter. Som någon skrev är kanske inte batteritiden så bra på en sådan GPS, men har du bara 12V-uttag (cig.uttag) i båten är det bara att köpa till en billaddare - inga problem. Funkade bra för mig ialla fall. Hållare som du kan skruva fast i båten finns det gott om att välja mellan. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brandur 0 Postad 25 November , 2009 Har du en Mobiltelefon med inbyggd GPS eller en blåtandsGPS så skulle jag ladda ner detta via GPRS till mobilen: www.blueflow.se Prova Blueflow Fuel Mobile i din telefon! Skicka ett SMS med texten Blueflow Demo till telefonummer 72323 (kostar vanlig avgift för att skicka ett SMS-meddelande). Då får du: - hastighet (km/h ELLER knop) - trippmätare - Aktuell kurs /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simonsson1337 0 Postad 29 November , 2009 Var köper man dessa då? Är det bara att gå in i någon hyfsat bra marinaffär? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 30 November , 2009 Garmin 72 räcker för ditt behov. Paket inkl cigg-kabel och hållare. Har den själv som backup till plottern. Butik: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325035 Specifikation: http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=73 Quick Start Guide: http://www8.garmin.com/manuals/GPS72_QuickStartGuide.pdf Manual: http://www8.garmin.com/manuals/GPS72_OwnersManual.pdf Så kan du själv kolla innan.... //Ulf Senast ändrad av ulfa | 30 november 2009 | 19:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simonsson1337 0 Postad 26 December , 2009 Men Garmin eTrex H är bra då eller för vi har bestämt oss för att köpa en sådan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser