transalp01 0 Postad 10 Augusti , 2004 Jag tänkte köpa en Ryds Tumlare med 60hk motor från -84. Är det någon som har någon erfarenhet eller åsikt om denna båt? Den skall användas för dagturer med familjen inomskärs. Är det en vettig första båt för en 3-barns familj. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 10 Augusti , 2004 Kan vara lite för liten för 5 pers. men annars är den väl ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson Postad 10 Augusti , 2004 Ingen bra båt. Gamla Ryds är inga kanonbåtar. Ryds är överhuvudtaget ett dåligt val. Är kända för att spricka under. Speciellt vid höga farter och vid trailning. Dom ska från och med i år skärpa till sig. Det sa dom personligen till mej på båtmässan. Min kunskap om deras båtar har gått vid sportfiske över 45 år. Därav får man jättebra koll på vilka båtar som är skit eller bra. MVH Gunnar J. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 10 Augusti , 2004 Vilka båtar är bra då? Jag funderar på att köpa någon liknande HT-båt nästa år i samma storleksklass. Kanske Crescent eller Jofa är bättre? Vill så gärna ha Örnviks 535 men det blir nog svårt att få tag på till samma pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan48 0 Postad 11 Augusti , 2004 Jag har en crescent 535 som jag har kört med en sommar nu snart. Den är bra. Välbyggt, stadig,rymlig, viker sig nästan ingenting när man går på skarndäcket.Nästan ingen planingströskel, men det är inte en båt man kan åka fort i. Max 25-28 knop. Den är ganska stötig i motsjö om man kör fort. Men jag är nöjd med den.Tumlaren tror jag är lite vek, det kan vara jobbigt med 5 pers i båten. Jag har för mig att den har ganska lågt fribord också.Såg en test på Tumlaren i någon båttidning i våras, tyvärr kommer jag inte ihåg vilken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst samuel Postad 11 Augusti , 2004 Rekommenderar starkt en Flipper 570 el 575. Mycket trevlig familjebåt som går bra i vattnet. Ligger stadigt vid ankrandeså man kan lugnt sitta och ta en kopp kaffe. Bra andrahandsvärde, eftertraktade. Båtens mercedes, prisvärd. Samuel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 11 Augusti , 2004 Jag vill ha en som är smidig att åka vattensidor med också. Funkar Flipper till det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mange Postad 11 Augusti , 2004 Flipper fungerar utmärkt att åka skidor efter men billigare än Örnviken är den ju inte.. Mellan dom båtarna skulle jag nog valt Örnviken som går mycket bättre i sjön än Flippern om sjöegenskaperna går först och Flippern om boendet går först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser