Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
wallen

startproblem

Rekommendera Poster

jag har en mercruiser inombordare 95 års modell. vid 3 ggr så har den inte gått att starta. det är helt dött när man vrider om tändningslåset, det är full kräm i batterierna. men inte ett liv i motorn. Det händer ingenting så att säga. startmotorn går inte. jag har bytt startkontakten efter ett råd från verkstaden ,men det hjälpte föga.

Finns det någon som har förslag på åtgärd vore jag tacksam innan jag går upp i limmningen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara rost eller glappkontakt någonstans. Ta en multimeter och testa på tändningslåset och startmotorn.

Du får gärna beskriva lite mer om vad du har testat samt när det skedde och med vilket intervall. Det finns några trådar om detta om du söker på tändningslås, startproblem eller liknade sökord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan ju vara så att startmotorn har lagt av. om den inte bytts sedan motorn var ny. Är det inte helt omöjligt.

Några saker du kan kolla på:

* Prova att koppla batterikabeln direkt till startmotorn med ett par rejäla exta kablar och se om den inte kommer igång. stöta lite försiktigt med pluskabeln på startmotorns plus kabel, brukar vara den grova kabeln, kan också vara den lite tunnare plus kabeln som går till seoniden. stöta försiktigt. Läs på hur man gör detta och rådfråga någon som gjort detta så du inte bränner upp hela motorn. 

* Kolla startreläet, de kan gå sönder. gansak billig åtgärd att köpa nytt.

* Kolla också så att du verkligen har i neutral läget i växeln. Dra gasreglaget lite fram och tillbaka, så du är säker på att den är i neutral.

* Köp en elmätare på typ biltema och testa kablarna och se om du har rätt ström.

* Det kan ju även vara tändingslåset. mät där, och se om allt står rätt till. Rätt lätt att lista ut hur denna fungerar. Men om du provar första punkten så kringår du både neutralväxel problem samt tändingsproblem eller andra el fel. Då du kopplar du ström direkt till startmotorn. Och hoppar den igång då, ja då har du elfel, startrelä eller tändingsfel.

OBS: Batterier är luriga aaker, börja med ett annat battier och testa. Ett batteri kan verkar friskt, men så fort det blir hög och snabbt belastning så kan det visa sig dåligt.

Lycka till
Mvh
Kristian 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen. Jag har bytt startrelät men det var inte det felet, jag får nog felsöka på de sakr som du har nämt. Det har hänt 3 ggr i sommar och det är inte så roligt när man är ute och den inte startar. man får väl byta ut grejerna vart efter. nästa är då tändningslåset,men första kolla att det finns kräm när man vrider om. Det får nu ligga nere till våren.

tack så länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för tipsen. jag får vänta till våren. Nu är det för ruggigt att ligga och grotta.

kanske kommer det fler tips.

tack så länge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...