Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
saltvik

Konvertera Stortriss till motorbåt.

Rekommendera Poster

Gäst silviasurfarn

Pop16 från före -69, var inte det Pop16:1 dvs marinplywood, isf också en viss skillnad mot en plastseglare som Stortrissen ? Jag har fö ägt fler segelbåtar, problemet med svajande kölar var vanligt förekommande på 70-talskonstruktionerna, och fanns definitivt inte bara på S30an.

Havet bryr sig annars inte om ifall det är en Stortriss eller en S30, tappar du t ex kölen eller får en läcka vid kölinfästningen så har du problem oavsett.

Det finns metoder att delvis få bukt med Stortrissens lovgirighet. Lite djupare köl, gärna i form av en påbyggd kölvikt så att man ökar djupgåendet med 10cm, hjälper en del. Större roder är ingen dum idé heller. Något vi framförallt tyckte oss märka var att den skulle seglas relativt upprätt, att kränga ner den gav inte mycket i fart eftersom lvl:en ökade så lite, snarare började köl och roder släppa. Vi revade alltid storen tidigt (snörrev) men seglade med genuan ganska länge. Den gick fint då.

Lycka till med ditt projekt, Saltvik. Hoppas du tar bilder och håller oss uppdaterade. Är riktigt nyfiken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Toaen, en Stortriss är en liten båt som är lätt att arbeta med.

Men sedan tror jag inte heller att den någonsin kommer bli segelbåt efter det att det eventuellt konverterats till motorbåt. Stortrissen är så billig så man kan knappast köpa segel till den utan att investera fast sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst var det en PoP 16 som jag byggde av plyfa. Beträggande att återmontera en köl på en plyfa båt eller en plastbåt är det i princip ingen skillnad och det var det och inte svajkölsproblematiken det gällde i det här fallet.

Däremot är det en ganska stor skillnad att ta bort och återmontera kölen på en S30. En mer än 5 ggr så tung båt och en 7,5 ggr så tung köl. Det får man nog ha mer resurer än handkraft för att göra.

Just i frågan om att ta bort kölen och sätta tillbaka den igen har vi olika uppfattningar. För min del tycker jag att det är en ganska enkel åtgärd. Att det är ett jätteproblem för dig är en annan sak.

ha´ t sô pen´ t

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänker prova att sälja båten som segelbåt nu i vinter.Blir den inte såld åker skärbrännaren fram med vårsolen.Vill ha 8000kr om nån är sugen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tror att den kommer bli ganska ostadig att gå på efter som att min lutar en del när jag går på den och utan köl så tror jag att det är en dumm ide/calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att Piggelin har blivit minst 2 kr dyrare sedan dess...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...