Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
saltvik

Konvertera Stortriss till motorbåt.

Rekommendera Poster

Har tröttnat på att segla min Stortriss och funderar på att skruva bort kölen,plasta igen hålet och använda den som motorbåt istället.Har en 10 hp motor på gång som borde räcka till 7-8 knop.Tror ni att det kommer att funka eller blir den väldigt rank utan kölen?Båten är ju ganska bred och platt så den borde ju vara bärig även utan köl.Om det fungerar har man ju en snorbillig motorbåt med fyra kojer som är lätt att sjösätta och ta upp ensam på vanlig trailer.Tacksam för alla synpunkter!

Mvh,

Saltvik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det låter mycket intressant och tror att det skulle funka mycket bra! Kölen har du ju för att den inte ska slå runt när du har masten på. Men om du skulle ta bort kölen så behöver du nog fästa en liten styrskena där kölen satt, så att den inte cirkalr runt, utan har lite motsånd undertill...

Lycka till! :D

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spelar båtens djupgående någon roll?  Om inte, behåll kölen och du får en snipa stadigare än någon annan.  Inte är den så känslig för avdrift vid sidvind heller.  I våras innan påmastningen var vi ute och åkte en hel del och jämförde då sjöegenskaperna med en snipa.  Snipan rullade som besatt men det gjorde inte segelbåten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är ju inte stortrissen någon snipa men jag tycker inte heller att du ska ta bort hela kölen. Eftersom du vill traila den så kan det vara bra att ta av en del kanske.Du kommer få en stadig och bra motorbåt som inte har så stor avdrift och rullning

Har i Stockholm sett flera Stortrisser som använts som motorbåtar och har själv haft den iden.

Vet dock inget om hur dom sett ut under vattenytan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade du tagit bort kölen på trissen när du var ute i sommras?...Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt min åsikt behöver du en liten list under hela båten så att den blir stadigare och inte driver... Skenan behöver inte vara så stor, kanske 3-5 cm djup.. annars är det som att åka i en tvålkopp.Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det vore ännu roligare att läsa om ett projekt där någon får för sig att smacka på en köl på en motorbåt, en Bayliner t.ex. och sedan masta på, vill se! Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna frågeställning har varit uppe tidigare. Har letat efter tråden på vår båtforum men kan inte hitta den.

 

Men som sagt,någon liten köl behöver du nog ha. 4/5 cm och kanske lite invändig barlast.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, det där gjorde min kväll fullkomlig...

(Jaja, jag vet... Get a life! Men det kändes hysteriskt roligt.. Såg framför mig en Bayliner 2455 MS mwd rullgenua och V8)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja,skulle ju helst bli av med hela den fast skruvade kölen,men sen fortsätta den kvarvarande kölprofilen med divinylcell och sen plast på det.Borde ju finnas nåt annat Triss-skrov med samma utseende?(roddbåt)Invändig ballast finns det ju plats för,så det vore nog en bra ide.Har kollat på en Crescent 50,men Stortrissen utan köl borde ju ha liknande egenskaper?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte en chans,men jag hade nog inte heller mastat på om jag vetat.I och för sig är det ju skönt att bada!Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att masta av en segelbåt man kan få för en spottstyver låter som en utmärkt idé om man nu inte vill använda vinden.

För c:a 5000 kr har man en säker motorbåt med övernattningsmöjligheter. Dessutom en båt som inte hoppar och låter så man snabbt vill ha det avklarat.

Istället njuta av en skön färd i sakta mak och hinna se på omgivningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har du räknat ut att den ska gå 7-8 knop?

Jag skulle gissa på knappa 6 knop. Den är rätt kort i vattenlinjen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Tror inte heller att du får upp den i mycket mer än högst 6 knop, lvl är 4.7m. Depl är 425 varav 185 kg i kölen, räknat utan vattensjuk polyuretansskumsfyllning...så jag misstänker att den lär väga 250-300kg utan köl och motor.

Hur hade du tänkt dig arrangemanget, ta bort rodret, häkta på motorn och styra med motorns rorkult ? Jag hade en Stortriss en gång och som jag minns det var kombinationen roder och utombordare ingen höjdare, det var väldigt lätt att dra in propellern i rodret. Undrar dessutom vad akterspegeln håller för, iofs är båtarna kraftigt byggda med mycket plast men jag tvivlar på att de konstruerades för så stora motorer som 10hp.

Tycker att du ska fundera på vad det är du är trött på ? Om det bara handlar om att du är trött på segling kan du ju lika gärna låta båten vara som den är, häkta på en motor och använda den som motorbåt ? Eller är det möjligheten att traila den och sjösätta lite varsomhelst som du saknar ? Kommer du att övernatta i den ? Hur lösa toa- och köksarrangemang isf ?

Personligen hade jag satsat på att sälja den och köpa en ren motorbåt istället, kanske en öppen snurrebåt, om jag hade haft råd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte räknat alls,så farten var en ren uppskattning från min sida.Stortrissen ser ju lite som en halvplanande båt så jag tror att utan järnköl kanske det går att köra lite fortare än längden utan att den gräver ner sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte att den är särskilt rolig att segla,dålig att kryssa med och lovgirig.Däremot otroligt bra bobåt för sin storlek och pris.En motsvarande ht-båt är avsevärt dyrare,så det går bort direkt.Toa och matlagning funkar ju redan som den är nu så det är ju inga problem.Jag vill kunna ha den på en vanlig trailer för enklare hantering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

OK, då hänger jag med. Minns att vi faktiskt hade en extra kölvikt påbyggd längst ned på kölen vilket gjorde båten ganska slutstyv. Rodret är för litet så den har en tendens att släppa ur vattnet på kryss när det kränger mycket. Det tristaste vad gällde seglingsegenskaperna var ändå vattenlinjen; det gick alltid långsamt hur hårt det än blåste...

Tror nog att din idé fungerar och att det blir ungefär som att ha en deplacerande långsam motorbåt. Du har inte så höga fribord, kanske blir det spännande när den rullar i sjön utan den stabiliserande kölen. Tar du bort (merparten) av kölen lär du inte behöva rodret. I min båtklubb har vi haft en Stortriss som inte har mastats på på många år utan använts som ren motorbåt, men den har kölen kvar. En långsam, sjövärdig utflyktsbåt helt enkelt.

Är det järnköl förresten ? Kanske kan du bara kapa den en liten bit ned och slippa plastningsjobbet ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror också att det enklaste och bästa vore kanske att helt enkelt skära av kölen och kanske spara några cm av den.Då blir den ju lättare att återställa till segelbåt om man skulle vilja göra det.Bara att ragga tag på en ny köl och bulta dit.

Vad tror ni om stabiliteten?Det kan väl inte bli så våldsamt hög tyngdpunkt på den,även om större delen av kölen är borta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kommer att rulla mer än tidigare. Masten blir ger lägre frekvens på gunget och hakar du på ett stödsegel kan du få den att gå stadigt som en segelbåt.

Stänger du sen av motorn så får du lugn i ekosjälen och får en tystare färd.

Men ska man bums köra motorbåt så är det ett billigt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en liten elmotor på den båten nu som fungerar mkt bra,kanske komplettera med ett till batteri och en solpanel så har jag en riktig ekobåt.Återvunnen segelbåt med elmotor som drivs av solen!CoolSen kan man ju montera årklykor för mulna dagar.Väldigt lågbudget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog inte kapa kölen. Det lilla plastjobbet som blir för att skapa en liten köl enligt ditt tidigare inlägg är ju ytterst begänsat och mycket enkelt att utföra. Dessutom är det enkelt att ta bort och då har du ju kvar kölen hel. Bara att sätta dit. Vill du ha lite extra utvändig barlast kan du ju skruva dit en järnbit , under plastkölen.

 

Jag har satt ett rostfritt plattjärn under kölen på min bohusjulle som skydd. Den är visserligen bara 6x40 mm

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stortrissens skrov är ju lite roddbåt med köl över, så jag tror det blir ganska bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ner och tittade lite närmare på båten idag.Det lutar nog åt att kapa av kölen ändå.Kan jag sen sälja mast,segel,etc borde det resultera i en grundplåt till en motor.Fördelen med att sälja seglings grejorna är att det blir svårare att ändra sig!(Bra om man är lite velig..)En mindre fyrtaktare 5-6hk skulle kanske bli en lagom motor,hoppar över 10 hästarn tror jag

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Nu vet jag inte om Saltvik tycker att det är en poäng att kunna sätta på kölen igen, men jag tvivlar på att det bara är att sätta dit den igen om man har demonterat den och plastat igen hålet. Plastningen ska tas bort, det hela måste bli plant och absolut rakt i alla riktningar, och kölen måste fås att sitta helt stumt. En köl som svajar det allra minsta på t ex hård kryss i motsjö kan vara direkt farlig. Den måste också tåla en grundstötning. Vissa plastsegelbåtar fick i efterhand förstärkas i kölsvinet (konstruktionsmiss) pga att kölen svajade vid sjögång, bl a S-30an. En del besiktningsmän roade sig med att sätta fast en ficklampa i kölsvinet och sen notera hur ficklampsstrålen rörde sig i rufftaket när kölen svajade.

Ska kölen sättas tillbaka måste det göras på rätt sätt. Det är ju inte kul att sälja en båt som senare visar sig ha varit farlig och orsakat ett missöde till sjöss.



Senast ändrad av silviasurfarn | 23 november 2009 | 14:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad du har för erfarenhet av praktiskt arbete med båtar. Jag har på ammatörnivå byggt, byggt om och reparerat båtar, mestadels i plast men även trä, sen mitten av 1960-talet.

 

De farhågor du har beträffande att det inte skulle gå att återställa en stortriss till segelbåt igen om man tar bort kölen och plastar upp en liten slingerköl, är helt obefogad. Man måste nog ha tummen fruktansvärt mitt i handen om man skall misslyckas med en så enkel operation. Dessutom är det ju en liten båt.

 

Är det ingen svajköl nu, kommer det inte att bli svajköl efter återmontering om man är normalhändig,  vilket de allra flesta människor är. Att de flesta människor är normalhändiga - vad det nu betyder - är inget jag har några vetenskapliga bevis på, utan min privata absoluta övertygelse. Det finns naturligtvis en och annan klantskalle, men de flesta kan utföra betydligt mycket mer än vad man tror sig om. Det är egentligen bara en fråga om att våga, och dessutom att inte va så stursk att man inte vågar fråga andra om det är nåt man inte begriper av sig själv.

 

När man arbetar skall man va så lat som möjligt. Dvs man skall inte göra mer än som är absolut nödvändigt. I detta fall - slipa bort gelcoaten, inget mer. Man skulle tom kunna fuska lite och bara slipa gelcoaten ren så att plasten får ett någorlunda fäste, speciellt om man skruvar en skena under med genomgående skruv.

 

Jag tycker visserligen det är synd att förstöra kölen och avyttra masten, men som tur är är vi människor olika. Jag har mycket svårt att slänga och avyttra saker - men så har jag mycket skräp också i mina gömmer som aldrig kommer till användning.Gråter

 

Beträffande motorstyrka.

 

När jag köpte min bohujulle efter tipps med en som handlade med begagnade båtar, skulle jag ha en aktersnurra. Båthandlaren hade fått försäljningsuppdraget, men eftersom det var mitt i vintern hade han inte plats att ta in båten på sitt område, utan hänvisade mig till ägaren och tyckte att jag skulle göra upp affären med ägaren direkt - vilket även skedde. Han gick alltså miste om provissionen.

 

Jag tyckte då att jag kunde köpa aktersnurran av honom som tack för hjälpen. Frågade på en 9 hk fyrtaktare, men båthandlaren menade att en 4 hästare var mer än nog. När jag fick reda på priset på de olika alternativen insåg jag att en 4 hk tvåtaktare var den rättaste motorn för min del.Skrikandes Han hade utförsäljning på ny sådana motorer. När jag skulle betala drog han av sin rabatt på motorn dessutom. Såna båthandlare det finns Skrattande

 

Jag känner honom inte mer än till namnet. Det gör man ofta på en liten ort. Vi brukade sitta vid samma bord och äta middag (lunch kallar visst en del denna typ av måltid) på en lokal resturang ungefär en gång var 14 dag. Det blev så en gång av en tillfällighet och sen brukade vi sätta oss tillsammans de få gånger vi var i resturangen samtidigt. Samtalsämnet blev naturligtvis båtar och båtliv.

 

Att han hade rätt beträffande motorstyrlka stod helt klart ganska snart. Kör man med fullgas gräver den ner sig och drar en massa bensin utan nån nämnvärd fartökning. Vid de flesta tillfällena hade det säkert räckt om motorn bara hade varit på 2 hk.

 

Bifogad billd, Min bohusjulle inför måning och innan jag monterade mitt rostfria plattjärn i botten.

 

tommy

 

 

post-945-1394236162,5_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En dum fråga, kanske:
Det finns några tusen tillverkade Stortrissar.
Det finns en uppsjö på begagnatmarknaden.
De flesta kostar runt en 10 kkr.
Varför skulle man vilja återställa en ombyggd när det bara ä att sälja den man har och köpa en ny? Det är ingen större förlust om en av dessa tusentals försvinner från segelbåtsvärlden.

Nä, gör en ordentlig ombyggnad du, det blir säkert jättebra.
Du får en annorlunda båt och ett kul hobbyprojekt till låg kostnad.
Dokumentera ditt arbete väl i en blogg eller så, eller sälj storyn till PBÄ.
Tror fler kan vara intresserade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Hej Tommy,

jag har ägt och seglat båtar sedan tidigt 70-tal. Jag har även gjort en del platsjobb på mina båtar, dock inget så omfattande som att ta bort och återställa en köl, även om det är på en så liten båt som en Stortriss. Kan nämna att vi hade en känd besiktningsman med då vi köpte vår S30, och han redogjorde för vilka stora krafter konstruktionen utsattes för om kölen svajade då båten stampade. Vi lät bygga om den konstruktionen på varv efter besiktningsmannens anvisningar.

Stortrissen ägde vi i ett antal år och seglade ända till Hangö från Stockholms skärgård. Jag skulle aldrig vilja göra den resan i en Stortriss som någon glad amatör har de-/remonterat kölen på. Du skulle säkert klara av operationen utmärkt men jag är inte så säker på att vem som helst skulle göra det. En tappad köl kan få ödesdigra konsekvenser. Det gäller även att få dit kölen rakt igen, annars blir båten lite trist att segla :-) Har du själv förresten erfarenhet av att ta bort och sätta dit en köl igen på en Stortriss ? Det känns som om vi är inne en hel del på aspekter som har med sjövärdighet att göra, och där får man bara inte göra fel.

Vi hade olika motorer på Stortrissen, 4, 4.5 resp 8 (viss reservation för det sista, det kan möjligen ha varit en 6) hkr, någon skillnad i toppfart var det inte mellan dem, inte ens i motsjö och motvind.

Tyckte först som du att det var synd att förstöra båten genom att göra om den till motorbåt, men har tänkt om lite. Det finns som sagt var massor av dem och tiden har sprungit ifrån konstruktionen lite grand. Tror inte att campingbåtskonceptet som väl Stortrissen får anses tillhöra, egentligen är så sexig för de flesta idag. Är campingbåten dessutom en ganska trög segelbåt så är den kanske i första hand kul för ett fåtal ungdomar i 15-18 års åldern. Kan man hitta en alternativ användning i form av en motorbåt, så att båten kommer till glädje för nya användare, så varför inte ? 

Fast om jag hade funderat i samma banor som Saltvik hade jag nog varit ännu latare. Jag hade plockat loss mast och sådant som var i vägen som t ex vinschar, behållit kölen, och testat en sommar att åka motorbåt med den. Om jag hade tyckt att det var kul och ville spendera fler somrar i min motortriss hade jag kanske gått vidare och demonterat kölen, annars hade det bara varit att sälja en orörd båt utan tveksamheter beträffande vilka ombyggnader jag gjort.



Senast ändrad av silviasurfarn | 23 november 2009 | 17:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig gjort den operationen på en Stortriss, men jag har byggt en PoP 16, en båt som är i samma storlek, som jag moterat köl på. Efter att båten havererat monterade jag av kölen för att kunna få in den i min morfars garage för att laga skadorna i skrovet. Därefter återmonterade jag kölen. Detta var runt höststormen 1969

 

Sen är det en väldig skillnad på en S30. En båt som är 12,5 meter lång och har ett deplacement på 3,2 ton med en fenköl av bly som väger 1,5 ton. http://www.sailguide.com/S_30.htm

 

Stortissen är 5,25 meter lång och har ett deplacement på 600 kg och en järnköl som väger 200 kilo. http://www.sailguide.com/Triss_stor.htm

 

Man kan inte jämföra de här två båtarna i det här avseendet och knappast i något annat heller, och man skall inte skapa problem som inte finns. Livet är kompliserat nog ändå.

 

Som jämförelse så var PoP16 4,85 meter. Enligt sailguard hade den ett deplacement på 500 kg och en järnköl på 100 kg. Jag hade för mig att kölen, som jag köpte från ett  båtbyggeri i Tierp vägde 160 kg, men det är bara en 42 år gammal minnesbild jag har. http://www.sailguide.com/Pop_16.htm

 

Med Peter_K  har ju kanske rätt i att det finns så många Stortriss så att det inte spelar nån roll om en och annan skulle försvinna och jag är inte sämre karl än jag kan ändra mig.

 

Ur lathetsperspektivet, som jag ju har omhuldat, är det ju också enklast att ta flexen och kapa av kölen. Jag vet riktigt hur kölen på trissen ser ut men jag skulle misstänka att den är påfallade lik kölen till PoP 16, som ju har samma konstruktör.

 

En bredare platta som var bultad i båtens botten. En tunnare del som skapade större delen av lateralplanet och en bulb längt ner där stora delar av kölvikten låg. Palla upp båten ordentligt innan du kryper in under och kapar. Skrovet med resten av kölen väger ca 450 kg och det dör väl nån person varje år när denne kommer i kläm mellan båten och marken. Bäst kanske är att ha båten hängandes i en kran när kapningen sker. Men även där bör man nog iakta största försiktighet.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...