Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Rock_FrassE

Köpråd - Ryds 530 DC mot Ryds Camping

Rekommendera Poster

Tja

Sålde min båt tidigare i höstas och är nu på jakt efter en lite större båt som jag kan övernatta i och även ta mig någon tur ute i skärgården fina dagar men även mälaren då jag har båtplats i Uppsala.

Har helt vart inne på en Ryds Camping med enkelfönster på sidorna, är väl från år 1976 och framåt då.

Men har nu fått upp ögonen även för Ryds 530 DC som är mer öppen men dock ändå övernattningsbar. Den är även oftast 12år nyare. Hur är denna båt att sova i, går det bra? Eller känns det som att krypa in i en täckt låda?

Man kan få en hyfsat fin Camping runt 50-60 med kärra eller en 530 DC mellan 70-100. Skiljer ju en del men vilken båt är det lättast att trivas med? (Högst personlig, men ändå).

Kommer användas mest av mig/ mig/sambo och ibland med några kompisar för fiske/ ta någon öl.

MVH//

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De båda båtarna har väl sina för och nackdelar(naturligtvis), har ingen egen erfarenhet av dem.

Campingen är sannolikt bättre att övernatta i med sin HT, går troligtvis lite hårdare i sjön åtminstone den äldre modellen med relativt platt botten.

530DC är ju lite modernare med sportigare skrov och riktig V-botten, eftersom den är mer öppen med kapellet nere så är den nog bättre för fiske.

Sedan finns ju alternativet Ryds 570DC som är en större modell av 530 med lite större sovutrymme och ruta i skrovsidan  så blir det lite ljusare och mindre klaustrofobiskt när man skall sova.

http://www.blocket.se/goteborg/Ryds_570_DC_21738184.htm?ca=15&w=3&last=1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Av de två Rydsbåtar du nämner hade jag valt 530 DC om ändamålet är dagsturer. Är det däremot så att du verkligen tänker dig övernattningar med sambon bör du vara medveten om att ruffutrymmet i en sådan inte är lämpat för personer med anlag för klaustrofobi. För övernattning hade jag helt klart valt en Ryds Camping. Den är enkel i sitt utförande, men förhållandevis luftig och rymlig. Välj i så fall en -76 års mod. el. nyare. Gärna en -80 talare (Triss/Ryds 56 HT med vitt skrov) och med nyare motor. Då är du uppe i de summor du nämner för en 530 DC, men jag tror att sambon (och du själv) sover bättre i Campingen. En prisvärd, tålig och praktisk båt.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar så mycket för svaren.

Har fortfarande inte bestämmt mig hur det blir, men är dock väldigt sugen på båda 2 men såg den här på nätet och blev sugen på den.

http://www.blocket.se/skaraborg/Ryds_530_DC_23817680.htm?ca=10&w=3

Vad tror ni om den? Kommer den dra galet mycket med en 2 takt som är 20år?

Körde runt med en 50hp Mercury på min gamla lilla sportbåt och den drog runt 0.7L/dist vid 15-16knop.

Brukar man kunna pruta något vid köp av en handlare, eller hur är det med båtar? Har dålig koll på det.

MVH//

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den såg ju fräsch ut iallafall enl bilderna brukar ju tyvärr bli lite annat i verkligheten.

Har alltid själv gillat 530DC men aldrig haft en själv, bara en ryds 520ST i några år.

Vad gäller förbrukning tror jag inte det är galet mycket gissningsvis runt litern vid marschfart, normal belastning och frisk motor.

Vid den här tiden på året borde det gå att pruta något speciellt med rådande finansläge.

Åtminstone borde det gå att runda av neråt till lite jämnare siffrorGuld

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

530dc med 90hk går bra.Behöver inga trimplan vid sidvind trots att man sitter högt.Känns som den klarar samma sjö som 1m längre båt.Plastfinishen är inte lika hög som nyare Ryds.Den öppningsbara rutan är bra om man tagit någon öl.Den var perfekt för oss (4pers) när vi gick iland o blev med sommarstuga.Är man 2 kan man ligga ute några dar.Campingen e nog bättre om om ni ska ligga ute längre.Kapellet ser lågt ut på den på blocket,annars e de nog en bra affär.Thomas   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyfter den här tråden en sväng då det var jag som skapade den.

Det hela slutade med att jag precis har införskaffat mig en gul Flipper 510HT från sent 70tal med motor från 80 talet som verkar vara i riktigt bra allmänt skick. Så hoppas på en fin sommar med mycket båtåkande ;)

Får väl utvärdera det senare om jag trivs med båten i fråga eller ej, men verkar vara en helt ok båt för pengarna helt enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DEt skulle vra intressant om någon som har erfarenhet av 530 DC kunde berätta om vilka svagheter samt styrkor båten har. Hur är den att traila hur går den med 70 respektive 90 hästare där bak. Vad skall man titta pefter vid köp osv.

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...