Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Johan2222

Pressening inomhus? Dynor ut ?

Rekommendera Poster

Förvarar en Sea Ray 260/275(midkabin) inomhus. Tänk slänga på en press för dammets skull. Det är ca 5-10 grader där den står, dynor ut?

Ventilation? Fönster och dörr öppna under pressen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bomma igen ventilation och allt till ruffen och meka in ett par feta torrbollar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft både dynor ut och in under åren med mina båtar. Har fakiskt inte märkt någon skillnad men då har båten stått utomhus med dynorna på högkant.

Tänk bara efter hur det luktar där båten står. Inte så kul att åka runt i en båt som luktar lada, mekverkstad eller vad det kan vara. Dynor drar gärna åt sig lukt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hurdan typ av utrymme är det ? Skulle nog ta bort alla dynor, om du bara har plats att förvara dom nånstans? Du kan ju under vintern passa på att tvätta/impregnera/reparera dom ockso. Skulle hålla öppet under pressen så att luften cirkulerar, svårt att få det tillräckligt tätt för att torrbollar skall ha nån verkan..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad händer om man inte har riktigt tätt. Drar torbollen till sig fukt utifrån då?

Har aldrig haft någon torrboll och har sett till att ventilationen stått öppen under vintrarna och att det finns drag under presenningen och har aldrig haft fukt-mögelproblem. Bor i mellansverige.

Kan min oförståelse för fukt i båtar ha att göra med att vi haft sandwisch-skrov?

Är inte vintern den torraste årstiden?

Senast ändrad av ciaraud | 22 november 2009 | 06:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Både ja och nej - luften på vintern innehåller liten mängd vatten, men den relativa fuktigheten är hög. Det är därför man har det torrt inne på vintern, när man tar in luft med lite fukt utifrån och sedan värmer den till 21 grader får man en låg RF inne. Det är den relativa fuktigheten som avgör om det möglar eller inte.

Du har helt rätt i detta med vad som händer om man inte får helt tätt. Luften strävar efter att jämna ut sig och det sker en luftväxling mellan torrare och fuktigare luft. Nu tror jag inte det är mer avancerat än att se till att stänga alla ventiler och sätta i alla luckor.

Jag har f ö också alltid haft helöppet och ventilerat, men det beror på att jag alltid vär i båten och meka på vintern och då släpper man ju in fuktig uteluft hela tiden.

Kolla in detta inlägg:
http://klotterplanket.marinan.com/customer/discarc.nsf/4f5066bc96852f4ec1256a33007a83a2/F20ABC98C60167D3C12574F9002DB3D0?OpenDocument

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror fortfarande efter alla trådar att det mest elementära är att rengöra alla ytor ytterst noga, kör med heltätt, tejpat och stängt med ett antal torrbollar, men sen så står det ju öppet ett antal timmar var och varannan helg när man håller på och fixar, grannbåten har fullt drag genom hela båten och har alldrig haft mögel heller, så rengöringen vid upptagning är nog A och O.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska kanske tillägga att under en viss temperatur finns ingen tillväxt hos mögelsvampar, men står båten i 5-10 grader så kan svampen växa jämnt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...