Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Waveracing

Bygga ny köl

Rekommendera Poster

Hej.

Är det någon som provat att bygga en ny köl på egen hand. Idag har jag en järnköl och funderar(väldigt långskott) hur man skulle kunna göra en blyköl och helst en bulb. Någon som provat och är det någon ide att samla på sig gamla uttjänta batterier ;-).

Tusan att det är så långt till iläggning(för oss som inte gör som KillerBo).

PS ryktet säger att Vättern är värre än Vänern DS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ersatte 20 liter blöt sand som jag spolade ur kölen på min storfidra, med samma mängd blybitar. Det var kasserade balansvikter till däck som jag tiggde på de bilverkstäder som finns runikring här hemma. Nu bor jag på en liten ort, men det var inte något problem att få ihop 100 kg.

Som tur är (tyvärr i detta samanhang) har man börjat använda balansvikter av annat matrial som inte är riktigt lika farliga för miljön.

Bor man på en större ort borde det finnas mer ställe att fråga. Å andra sidan är det kanske inte lika lätt på en större ort - där man ju på något vis inte är lika generösa. Fördelen, på gott och på ont, att bo på en liten ort är att alla känner alla.

Jag fick ihop 100 kg på tre månader på tre bilverkstäder. Det är ju aldrig farligt att fråga. De kan ju inte bli mer än arga. Här hemma var de glada att jag tog hand om skiten, så att de slapp att lägga arbete på det.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla in denna hemsida om ett enastående bygge som tagit 10 år men familjen som byggt har gjort allt själv precis allt från rå material. Gå in och titta lite längre ner på sidan under june 2009 så kan du se hur som smälter bly och gjuter sin köl.

http://www.toan.se/synb/nb2009.htm

Det är värt att titta på hela bygget från år ett och framåt för det är otroligt.....dom började med att bygga hallen där båten skulle byggas :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken skatt! Här finns läsning för många kvällar med  under 10 - då vi hade tänkt vara båtbyggarlediga själva.

Tack!!!   Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För de som klarar av att läsa danska kan följande blogg kanske vara intressant:

http://blog.10-nas.dk/search?updated-max=2009-04-05T09:47:00+02:00&max-results=20

Originalkölen på en Banner 30 har bytts ut mot en egenkonstruerad bulb-köl.

(Bläddra tillbaka till AEldre inlägg längst ned o bloggen)

Senast ändrad av Carl_XII | 23 november 2009 | 13:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...