Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
boumst

Köpa havsfidra

Rekommendera Poster

Jag letar febrilt efter en havsfidra till nästa sommar så jag kan få med mig barnen ut på lite friluftsliv i skärgården. Har hunnit titta på ett par fidror men ingen har dock varit till salu. Genom att läsa  gamla trådar på forumet har jag förstått att bla annat mastfoten som sjunkit och svikt i däcket är sådant man får räkna med och kanske renovera lite på. Min fråga är: har däcket någon gång gått sönder med tiden eller är det bara känslan av att det sviktar som inte känns bra?

Jag vet också att havsfidran ändrades i början av sjuttiotalet så att kölen gick djupare. Är det någon som vet hur stor skillnaden är mellan äldre och yngre fidror i kvalitet och segelegenskaper? Tänkte att detta vore intressant om jag mot förmodan skulle komma i ett läge där jag kan välja...

Om någon där ute i landet går i säljtankar eller vet om någon fidra som står och samlar damm får ni gärna höra av er. har även lagt ut en köpesannons på Marin G.

Mvh Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj! Lade mej visst i fel forum. Ber om usäkt om jag förolämpat någon... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du skrev under motorbåtssnacket gör ingenting alls. Man lanserade fidran runt 1963. Första fidran var sportversion som var helt öppen och såldes skrovfärdig. Så småningom gick fidran att köpa i fem olika versioner; Sportfidra, Ruffidra, Havsfidra, Motorfidra och Fiskefidra. http://www.kongstad1.net/paranter/artiklar/varvshistoria/historia.php

 

När det gäller kölens utformning vet jag att det finns olika versioner, men jag vet inte när eller hur.

 

Min kompis, med nicket Smoegen, köpte en fidra som hade nr 1. Den var ganska öppen. Sittbrunnen var öppen ner i båten. Han monterade en ny mast på den och jag var med och riggade. Hans storsegel passade inte på den nya masten, men jag kom på att jag hade mitt gamla utseglade storsegel kvar hemma. Åkte hem och hämtade det och vi stack ut och provseglade. Jag fick den bestämda känslan att den gamla fidran seglade betydligt bättre med det gamla utseglade storseglet än vad min nyare fidra med ett nytt storsegel gjorde.

 

Den stora skillnaden var nog att min fidra, nr 318 vägde säkert 5/600 kg mer än hans fidra nr 1. Jag skulle ändå inte vilja ha nån av de första fidrorna.

 

När det gäller maststöttningen är det på fidrorna som det är på alla andra små båtar, med masten på däck. masten står mellan 2 eller 4 skott. På fidrorna är det inte mastfoten och baslken därunder som är problemet, utan skottet som bär upp balken. De är av 12mm plyfa och det är alldeles för klen. Om man spänner riggen kröker sig skotten som pilbågar långt innan man spänt riggen ordentligt.

 

På min fidra löste jag det genom att sätta in två stöttor mellan innerlinen som utgör kojen och balken som skottet sitter fast i och som samtidigt utgör mastbalk. Jag lyfte balken med en domkraft något och passade en stötta på var sida som skruvades fast i framkant på skottet. Har för mig att biten jag tog var ca 40x40 mm. Efter det kunde jag nästan spänna upp riggen så hårt jag önskade.

 

Problemet med att det sviktar i däcket på havs och storfidror är att det inte är en sån konstruktion som det är på de flesta andra båtar.

 

Normalt bruka det va sandwich i däcket. Det vill säga att däcket är byggt på en kärna av balsa eller divinycell ( egentligen ett fabirkat av cellplast som tål polyester)

 

På havs och även storfidran är däcket byggt av en ytter och en innerdel. Det är därför det är slät plast i rufftaket på fidrorna. I däcket har man lagt 12 mm (ca) plyfaremsor som mellanlägg med ca 50 cm cc. Trampar du på en plyfaremsa är däcket stumt. Trampar du emellan sviktar däcket.

 

På min gamla havsfidar la jag tillsågade spånskivor på däcket och balastade med storgatsten(granit) så många jag fick plast med. Detta var för att däcket absolut inte skulle få möjlighet att resa sig pga efterföljande behandling. Sen borrade jag ett antal 10 mm hål i plasten under däcket och sprutade i fogskumm i mellanrummet. Därefter klädde jag med 10 mm ligguderlag och 3 mm ytmatta under däcket.

 

Jag isolerade även skrovsidorna på med liggundelag och ytmatta. För att få ett upplag för hullan som går längs förpikskojen limmade jag på ett extra liggunderlag mellan kojbotten och upp under hyllan. Den gamla ytmattan lät jag sitta kvar. Isoleringen blev följaktligen 3 10 10 3= 26 mm. Gissa om det blev varmt och sköt att ligga i förpiken efter det.

 

Jag har för närvarande ingen koll på om det finns några havsfidror till salu. Ev kan det bli en storfidra till salu fram på våren, men jag vet inte säkert.

 

Välkommen åter om du har några ytterligare frågor.

 

bifogad bild fidra nr 1

 

tommy

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sailguide har en hel del synpunkter från ägare längst ner, men det kanske du redan upptäckt?

http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=692

Angående masten så är det väl viktigt att underlaget inte sviktar för att masten skall stå stadigt med väl ansatta stag och vant. Slackar stagen kan de tydligen snärta till och brista, enligt andra trådar här på forumet.
Den lodräta belastningen på masten kan bli rätt extrem så maststötta är att föredra, tycker jag.
Om jag minns rätt så finns en tumregel som anger 2 - 2,5 gånger båtens totalvikt innan taket får kollapsa, alla säkerhetsmarginaler inkluderade. Blir ju helt otroliga 2,8 - 3,5 ton på taket, men men...? Stadigt bör det i alla fall vara.

Mvh Thomas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På bifogad bild kan du se var de två förligaste plyfaremsorna i däcket ligger. Däcksluckorna är sågade mitt i plyfaremsan så centrumen på remsorna är den främre och bakre kanten på fördäckslukorna.

 

tommy

post-945-1394236162,0218_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för informationen. Kände inte till att det fanns den modellen av havsfidra. När jag skrev gamla menade jag de från mitten av sextiotalet kontra de från sjuttiotalet som jag sett har en köl som sticker ned tio centimeter längre än roderbladet till skillnad från de första som slutade gämns med.

Det var ett smart sätt att lösa däcksvikten på,  dvs med fogskum underifrån. Då motverkar man ju också att det kan bli kondens i mellan skrovet och inredningsmodulen. Om jag hittar mig en fidra återkommer jag gärna kring däcksluckorna jag såg på bilden, det måste vara praktiskt på en båt utan toftfack för förtöjningsgods mm.

Hursomhelst verkar ju både rufftaket och däckssvikten vara saker man kan åtgärda själv relativt enkelt så det ska nog inte kunna bli ett hinder vid en eventuell affär. Då återsår bara för mig att vänta på att den rätta fidran och jag ska hitta varandra bland annonserna...

Mvh Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som kuriosa kan nämnas att Fidra nummer ett är den enda(troligen) med genomgående mast.

Ha´ t pent Smoegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, vid närmare eftertanke så bör det nog finnas fler fidror med genomgående mast, detta enär rufföverbygget såldes separat och enligt uppgift så konverterades flera sk sportfidror till ruff-fidror. Det var nämligen på detta vis nummer ett fick sin genomgående mast. Ettan var till en början helt öppen och fick senare ruff och däck.

Ha´ t pent S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag har fidra nr 10 som är till salu,den har genomgående mast o överbygge i trä

inombordare med backslag typ wire,nya segel ej använda,kolla annons i maringuaden

fidra nr 10

häls kjell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har skickat dig ett meddelande ang båten.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan upplysa om att min Fidra nr 10 har genomgående mast och enl uppgift skall fidra nr 9 också ha genomgånde mast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...