Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
coolbeyron

Ladda jämt eller bara ibland?

Rekommendera Poster

Hur ska man göra för att hålla sina batterier friska?

På sommaren använder jag båten mer eller mindre som bostad från tidig juni till sen augusti. Lämnar den kanske 2 dagar i veckan för att åka hem och jobba. Det här innebär att jag behöver ha kylen på dygnet runt i nästan 3 månader. Nu till frågan:

Ska jag ha landströmmen i och låta laddaren ladda batterierna hela tiden så att de aldrig laddas ur (finns risk för kokning då - eller måste man kontrollera dem emellanåt?)

eller

Ska jag motionera batterierna genom att förbruka ström och ladda upp dem först när spänningen börjar bli dålig?

Hur gör ni på sommaren?

Hur länge håller batteri egentligen?
Måste man kolla vätskenivån även i underhållsfria batterier?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en modern laddare som känner av batteriernas status, skulle jag ha på den jämt. Batterier mår inte bra av att vara halvt-, eller ännu sämre urladdade. Har du en enklare laddare skulle jag koppla ur laddningen på dagtid och sätta på den på natten. När jag lämnar båten för ett par dagar skulle jag ha laddaren på. När du inte har laddaren på skulle jag kolla att utspänningen inte understiger 12,0V under belastning av kylen och under 12,3V utan belastning. Är spänningen lägre sätter jag på laddaren. Med denna filosofi har jag haft samma batteribank i 10 år, men de skall bytas till våren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

robert99 har rätt.

Har du en enklare laddare skulle jag koppla ur laddningen på dagtid och sätta på den på natten.

Själv skulle jag i så fall omedelbart bytt till en intelligent modern laddare så kan man glömma frågan helt.
Då kan man lugnt  ha den inkopplad jämt, ingen *kokning* kommer att hända.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En klockströmbrytare kan fungera med en enklare laddare.

Man sätter t.ex en kvart per dygn för underhållsladdning. Skulle en laddare gå sönder kan den förstöra batterierna. En kvart om dagen räcker till att hålla musklerna i trim på batterier som inte har nån förbrukare.

Billigt och säkert.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, fattar det som att om jag har en nyare laddare (c-tek kanske?) så spelar det alltså ingen roll om jag låter kylen gå för jämnan och jag kan ha landström i och laddare på dygnet runt utan att riskera att batteriet laddas sönder eller kokar..

Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...