Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
mikhed

Trä till skarndäck

Rekommendera Poster

Hej håller på med båtprojekt och har tänkt mig däcket i 6mm mahogny limmad på plywood och allt inbakat i epoxi. Fick dock syn på en äldre amerikansk båt där skarndäck var helt svarta och fastnade för detta. Till frågan: kan/bör jag använda mahogny eller hur gör jag bäst?   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag undrar är om det går att betsa mahogny svart eller om det går att använda ett annat träslag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bör gå bra att både använda och betsa mahogny.

Tänk på att träet rör sig och sväller eller krymper lite vid olika temperatur och luftfuktighet men där finns 0 (noll) flexibilitet i epoxy. Det ska fungera att epoxilimma ett trädäck, men det ska nog vara betydligt tunnare plankor än 6mm. Nu vet jag inte riktigt hur du hade tänkt men när du skriver att det ska vara inbakat i epoxi så tolkar jag det som att även ovansidan ska vara epoxibehandlad? Tänk på att epoxi är känslig för UV-ljus och kräver en lack som har ett gott UV-skydd.

Edit: Kollade dina bilder. Snyggt jobbat!

Senast ändrad av cerber0s | 25 november 2009 | 23:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt med ett svar till slut, började tro jag gjort nåt formfel. Ja toppskiktet (mahognyn) skall limmas i plywooden utan skruv. Nåtningen görs i epoxi och allt draperas i matta o mer epoxi som sen lackas ja. Tjockleken har jag fått i en bok om träbåtsrenovering som verkar hållas högt här på forumet, bör den vara tunnare typ faner? Tycker dock själv att 6 mm skulle passa bra. Tack för omdömet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var det 6mm till att läggas i epoxi, eller 6mm för att nåtas på vanligt sätt i boken? Jag har innan hört 2-3mm för att man ska kunna nåta med epoxi, men jag är ingen båtbyggare. Står det i boken att du kan nåta 6mm plankor med epoxi så hade jag nog litat mer på den än på mig Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...