Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Rataxez

Renovering av Galaxy

Rekommendera Poster

Hej!

Har gått å blivit med båt som jag tänkte försöka fixa till lite nu under vintern. Båten är i körbart skick nu men den är gammal så nog finns det lite att greja med. Båten i fråga är en Galaxy 17 Bowrider från mitten av 80-talet. Orginalmotorn är utbytt mot en Cheva 350. Det som ska göras med båten är att skrovet ska kollas upp vilket skick det är i, sedan ska ett nytt elsystem dras. Motorn verkar gå bra så den får nog vänta till nästa vinter. Hursomhelst, det jag undrar över är hur man ska göra med allt skum som finns i båten. Ta bort det helt å spanta upp eller blåsa i nytt skum eller skita i att fylla upp? Vad tror ni?

 

MVH Mårten

post-10012636-1394236160,9953_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har kapellen kommit på plats. Passformen på allt är typiskt amerikansk. Man kan ju gissa att det gick skapligt fort när de byggde de här båtarna. Hade räknat med att få in båten i verkstan nu men den står kvar i maskinhallen där jag har fått haft den medans jag varit å jobbat. Problemet är att mellan båten å dörren ut så står en lastmaskin med skuren motor... Hoppas de får liv i den snart så jag kan flytta båten. Vill ju komma igång med att riva ut inredningen å se hur det ser ut under...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär nu var båten inne i verkstaden. Började med trailern. Fixade hjullagren. Sen var det dags för inredningen att flytta ut för ett tag. Det var duktigt med fukt under mattan, har även hittat en gammal lagad skada i skrovet. Man ser på utsidan att det har lagats nångång, men på insidan ser man destå mer. Båten har helt klart körts alldeles för fort alldeles för nära land... Skadan sträcker sig nästan från kölen och ända upp till halva bordläggningen. Måste gjort ont att sitta i båten då. I morgon kommer lönen å då ska det handlas grejer, sen tänkte jag såga upp några inspektions hål i dubbelbotten. Ska ta med kameran ut i morgon tänkte jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja bilder är alltid uppskattat. Gör det både roligare och lättare att förstå projektet.

Angående fogskumet så är det nog bra att ta bort det om det är är dåligt. Finns två skumtyper en är billig men blir dålig och börjar suga upp vatten relativt snabbt om det är blöt en längre tid. Den andra är dyrare men håller mycket längre. Tredje alternativet är att tätar dubbelskrovet så att inget luft kommer in men det är ganska svårt i gamla båtar plus att det finns en risk att båten slår runt efter grundkörning med hål i botten. Fjärde alternativet är att fyller upp med frigolit eller annat flyter men det är nog inte så effektivt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har äntligen tagit mig ut till båten igen. Hade med mig kameran och efter två värdelösa bilder var batterierna slut... Tog upp några inspektionshål i durken ungegär midskepps och vattnet bara forsade fram. Även i aktern var det blött, där var det skumfyllt men skummet var i det närmaste genomskilnigt pga allt vatten. Imorgon kommer rondellen fram... måste få ut allt vatten så det får torka upp. Blev lite större renovering än planerat det här.

 

/ daMårt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...