Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
LongJohnSilver

Trailad fiskebåt

Rekommendera Poster

Tänkte höra mig runt om tips på en bra fiskebåt. Båten ska vara lätt-trailad, stabil, öppna uttrymmen och gärna styrpulpet.

Pris 30-40,000 kr

Längd runt 4-4,5 meter

motor ca: 20-30 hk.

Är tacksam för idéer och förslag.

MVH/ J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjena, har själv en väddö 450 -98 som har riktigt riktigt bra utrymme att fiska från. klockren i insjö. har läst att en del tycker det är en dålig båt men det får jag dementera omedelbart! går hur bra som helst och jag har en 40hk-2takt. stabil gång!!! du får mycket båt för pengarna o den väger dock inte så mycket, 270kg. lycka till med båtsökandet!

mvh matte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Matte!

Jag har två kompisar med väddö 450, den ena med 35hp och den andra med 40hp, båda är 2-takt. Bägge båtarna kan få för sig att lägga sig på ena sidan när man gasar på lite. Detta upplevs som mycket obehagligt, nästan som att båten ska kantra över. Har du märkt detta på din båt också?

Annars håller jag med dig, det är en f-baskat fin båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv en Ryds 465 med 20hk och är helnöjd, den behöver dock ett litet trimplan för att plana ordentligt.

Annars kan jag rekomendera Cresent 465. En mycket rejäl o stabil båt.

Båda väger runt 200kg utan motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En ockelbo B16 Rakt av...

http://www.ramsbysfiske.se/wp-content/uploads/bat21.jpg

Det var den båten som typ alla fiskeguider körde, innan de fick lov att gå över till störrebåtar för att få ekonomi i att kunna ta in fler fiskande gäster i båten sammtidigt. Denna klarar utan problem 3 fiskegalningar. Utrymmena är grymt stora och båten går riktigt bra i vattnet... har dock bara provat denna med ett antal olika 50 hk motorer då gör dom ca 34 knop.

Ett riktigt julklappstips för dig!

(Nej, jag har inte en sådan själv jag har en buster L men den ligger tyvärr inte i denna prisklass. Hade B16 tillverkats idag i aluminium hade jag köpt en direkt!)

Senast ändrad av McDz | 11 december 2009 | 08:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bla en linder sportsman 355 aluminium, det trailar jag genom att slänga upp på taket på  bilen, väger 70kg, finns större modeller med, jag har kört med en 15hk på tror max är 6-8 (19 knop, 1 pers )men enligt gpsen kom den upp i 32 knop, går som fasen, går ej djupt i vattnet. du kan sitta i den utan motor och tänka 10 knop så gör den det, en kanon båt, skall göra om ena Bänken, ta ur flytskummet och täta den och sätta sötvatten pump i. fins styrpulpet att köpa till för några tusen, kolla kommande båtmässa, dom har låga priser och det går att pruta.

http://www.linder.se/km/file/file/355_Sportsman.pdf  fakta om 355

http://www.linder.se/index.cfm?x=cShopPub.viewItm&ID=4&bi=shop&pg=1&pr=0&activeItcId=4

fakta om 440 fishing

Lycka till med letandet.

Kenny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en uttern 495 med nyrenoverad motor utförd av auktoriserad Suzukifirma.

En Suzuki DT-20 1991 med sturpulpet
Håller på att lacka om skrovet nu så det blir som nytt (jobbar som billackerare).
Har även en Fogelsta EU-kärra av 2009 års modell som kan köpas också. Knappt använd.
Är du intresserad så hojta till.

Säljer på grund av att jag köpt en Ryds 510GTI isället, och har inte användning av 2 båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Wäddö med 40hk murkla i baken.

Den är lätt, snudd på för lätt i sitt uppförande men går riktigt bra i sjön för att vara en LITEN båt. Planar lätt och i våras på plattvatten med en person i så visade GPSen 35,1 knop.

Har inga problem med att den ska luta eller så. Går hur bra som helst i sjön.

Nackdelar på vår är avsaknaden av stuvfack. Vill ha fler än de två i aktern.
Avsaknad av ryggstöd bak i aktern.

Annars är det en bra billig båt. Vi är nöjda iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...