Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Najad373

Victron BMV-600, Batterimonitor

Rekommendera Poster

Funderar på att installera denna Batterimonitor som tydligen har en 500A shunt, då lär ju denna klara bogprop etc.

Jag har 3 st förbrukningsbatterier som alla går med en egen 50mm2 kabel på både plus och minus til en gemensam plus och minus skena, jag behöver väl då koppla alla 3st minus kablar ifrån batterierna till Shunten direkt, och sedan från shunten in på minus skenan igen?

Är denna shunt så pass stor att man får plats med 3x50mm2 kablar med kabelskor i denna? eller måste jag göra om kabeldragningen ifrån batterierna så jag bara har en kabel från alla 3 batterier in på shunten?? Bör väl då kanske gå upp till 70-95mm2 trots att det bara blir ca 50-70cm till shunten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske inte är helt rätt ute men jag har för mig att just startmotor och bogpropeller kopplas förbi shunten. Skälet är att de drar så lite eftersom de används så korta perioder så det är inte det som är problemet att batteriebanken blir tom. Förbrukare som kyl, värmare, belysning och annat som drar lite men länge är det som man normalt vill ha koll på. Har själv en sådan konstruktion med min batterimonitor och det fungerar alldeles utmärk. Har koll på läget och det har aldrig tagit slut.

//Tomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bogpropeller drar kanske inte ström så ofta men drar en sjujäkla massa vid varje tillfälle. Tror nog man kan tömma batteriet med en sådan eller i alla fall urladda det ohälsosamt mycket.

Vi ska troligtvis ha ett eget batteri till bogpropellern av den anlednningen. Batterit ska stå vid bogpropellern i fören hade vi tänkt. Då behövs inte så stor kabelarea.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Alla mina förbrukare belastar bara en batteribank. detta enligt GL-klass, och där inkluderat min bogprop samt ankarspel. Shunten klarar ju upp till 500A belastning så det ska ju inte vara några problem att köra allt genom denna.

Men är det någon som vet om man får plats med 3st 50mm2 kablar på shunten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte koplla in 3st kablar på shunten, sätt in en kopplingplint efter shunten, kolla på t.ex skyllermarks, dom har bra plintar. Jag kör alldrig två kabelskor på samma, risk för oxidation och dålig kontakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men då är det väl bättre att jag paralellkopplar mina 3 batterier så jag bara har en kabel ut till shunten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en bogpropp som är på 4 hk så drar den ca. 250 A kör du den i en hel minut,- vilket är oerhört länge att köra en bogpropp- så drar den ur ca. 4 Ah ur batteriet, inte speciellt mycket alltså.

Jag har både bogproppen och ankarspelet på startbatteriet, dessa kör man ju nästan alltid med motorn igång-i alla fall om man som jag har en motorbåt

En annan sak att tänka på är att om man har en förbrukningsbank som består av batterier som är avsedda för låg belastning under lång tid så är troligtvis startbatteriet bättre lämpat att lämna de stora strömstyrkor som det är frågan om när det gäller bogproppen.

 

 

Roger



Senast ändrad av PCP-Roger | 20 november 2009 | 14:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så har jag det kopplat också (motorbåt).

Med undantaget att jag har ett eget bogpropp-batteri ( ett Biltema startbatteri på 60Ah) precis vid bogproppen, som laddas via startbatterikretsen, för att slippa tjocka kablar (jag har 2*7 meter från generator till bogpropeller) .

Förbrukningsbanken används enbart till ljus/kyl/dator/radio och annat som inte kräver stora strömmar men däremot används under lång tid när man ligger still (med avslagen motor/generator).

Sen, jag tror nog man får plats med 3 * 50 mm2 kabelskor på shunten (men skulle inte kopplat det så av orskaer som redovisats ovan).

Om jag kommer ihåg rätt är polanslutningarna på shunten M8 (eller grövre) sexkantskruv, säkert 3 cm långa.

 Enklast är väl att sätta en ny plint med 4 anslutningar precis bredvid befintlig.
Man flyttar de 3 befintliga batterikablarna tlill den nya plinten och den 4:e anslutningen ansluts ill  shunten, från shuntens andra sida till en av de 3 nu frigorda f.d. batteri-anslutningarna på befintlig plint.

Blir superkort kabel mellan shunten och gamla plinten så kabeln kan vara relativt *klen* typ 16 mm2.



Senast ändrad av Gunnar_ | 20 november 2009 | 22:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer nog att paralellkoppla mina 3 st MarinGel batterier på totalt 450Ah och dra bara en 70mm2 kabel ifrån dessa till shunten, tror ni det räcker att sedan koppla ihop batterierna med 50mm2 kablar , det är 17 cm imellan polerna? Min bogprop är på 4,7kW och är den största förbrukaren på denna banken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

17 cm 50mm2 kabel vid 12,5V 380A (4750W) ger ett spänningsfall i vardera kabel på ~0,024V (<9 W).

Worst case spänningsfall (3* 0,024V) = 0,07V.

Trippla det (kabel 2* kabelskor) = ~0,22 V spänningsfall.

Knappt mätbart (och absolut inte märkbart) skulle jag säga.



Senast ändrad av Gunnar_ | 20 november 2009 | 22:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...