Pyre 0 Postad 18 November , 2009 Bygger in en bmw v12á på 300hp i en liten sportbåt och funderar på vad jag ska ha för drev? Det ska inte vara för dyrt, så jag har tegnt mig ett penta 280 drev eller nåt. men vet inte hur mycket hp dom klarar. Nu sitter det en bmw 6á på 170hp och ett 100drev å de är lite för litet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 19 November , 2009 454 med 330 hk har sålts tillsammans med vp290 som har ungefär samma innehåll som vp280 så det bör nog inte vara något problem med 300 hk, förutsatt att drevet är i bra skick. /Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 19 November , 2009 300hp i en liten sportbåt Med tanke på projektets art så skulle jag nog satsa på ett 290 som har powertrim -som de allra flesta 280 saknar- och allra helst ett DPE som är kraftigare och klarar vridet i motorn bättre. Bara en tanke... Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 5 Januari , 2010 Det låter som ett kul projekt! Vad är det för båt? Är det inte svårt att få riktig fart med gamla pentadrev? Frågan är hur det funkar med varvtalen som bmw 12:an ger.. Den ska väl varvas närmare 6000 för att leverera sina 300hk.. Men jag hade nog satsat på mercruiser, lättare att få tag på roliga proppar.. Finns massor beg.. Samt billigare delar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser