Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
heXan

Carver Montego 2557 / 258

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har sökt med ljus och lykta efter information om dem här båtarna, hittar knappt någonting.

Det jag vill veta är t.ex. längden på båtarna, stämmer det att 258:ans är LOA 9 meter? 

Har ni någon erfarenhet gällande kvalitet, sjöduglighet mm. så vore jag otroligt tacksam ifall ni kan ta er tid :)

Tack

//Christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en 2557 Montego, eller Carver 28 som dom flesta kallar den sedan 7 år...

Här hittar du lite info:

http://media.channelblade.com/boat_graphics/electronic_brochure/Company624/_17_57200732301PM.pdf

Hoppas länken fungerar, annars så finns alla modellernas datablad på Carvers hemsida.

http://www.carveryachts.com/specsheets.aspx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kiara    själv litet nyfiken på Carvern Du har....kan Du ge litet info om båten? allmänt bra/dåligt förbrukning osv...allt av intresse. Känns stor i cabin o köket ser rymligt ut (enligt sambon ). gärna en stor/liten utläggning!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kiara svarar.....

Vi är väldigt nöjda med vår Carver, som din sambo påstod så är köket helt suveränt, två kan samtidigt laga mat och få plats. Bra plats för ett 65 l kylskåp. Sovutrymmena är helt ok 2 stycken i midden och 2-3 fram i båten, toaletten är bra och med dusch möjlighet.  Kör mässigt så finns det väl egentligen bara ett problem och det är sikten framåt när man har kapellet på, original så finns det bara en vindrutetorkare och sikten mellen instrumentpanelen och kapellet är inte så stort, dock så finns det ju fönster i kapellet men dessa är det svårt att se något igenom när det regnar mycket.  Båten går väldigt fint i vattnet, klarar stora vågor/dyningar väldigt bra utan att knaka och braka. Planar vid 12-14 knop.Bensinförbrukningen ligger på ca. 50liter/h i 23-24 knop, i 5-6 knop så drar vi ca. 8 liter/h motor VP271C/DP290 (Liter/h mäts via flödesmätare så värdena borde stämma). Kvalitets mässigt känns hon bra, men alltid finns det ju saker att byta /förbättra. Stuvutrymmena är inte original så bra, men med sågen i högsta hugg en vinter så blev det nya fack under soffan fram samt i trappan ner i båten som skafferi. Dock så håller vi så smått på att överge denna fina båt, vi letar efter något större med flygbrygga...

Om du undrar något mer....Jag svarar.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det Kiara...sambon får nog fixa köket,,, som Du vet massor av ansvar att vara kapten på skutan!!!!!

Har Du den breda 2,90 ? Min är 2,59 o med åldern känns inte längden utan bredden vikigast, farten har inte heller i mina ögon större betydelse eftersom havet är litet. Skönt är att veta att om det behövs kunna dra på för att komma hem...

1,5l/nm i 5-7 knop eller runt 2,2/nm  24 knop känns helt ok om din flödesmätare nu är rätt kalibrerad?Bifoga gärna din modell i länken Du tidigare angav, så kan jag kolla litet närmare.

Sikten o stuven är nog gemensamt för dom flesta båtar från USA, men några dagar med regn kan jag stå ut med.Antar att det är micromat o badkläder som inte tar någon plats.Har Du ståhöjd bara vid köket o framför toadörren(1,82 lång)?

Min uppträder ibland som en segelbåt...mycket vindkänslig med kapellet uppe, litet jobbigt att inte riktigt veta var man hamnar, men man lär sig med tiden. Har Du samma erfarenhet?

Värmare saknas ofta vilket är ett måste vid sena höstönattningar aug-okt.

Känns helt klart som ett bra alternativ till tex 2655 Wide Body jag tittat på, mest alltså för bredden, o mest båt för pengarna är det som gäller...

Senast ändrad av Minego | 19 november 2009 | 22:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kiara svarar…

Japp, vår båt är drygt 2,90 bred och höjden inne är nästan samma från trappan ner och fram till bordet.

Bensin förbrukningen borde stämma, när mätaren säger att vi förbrukat 150 liter och vi tankar så brukar vi få i 140-150 liter, så slår den fel så slår den åt rätt håll i så fall.

Om du går till Carver’s hemsida (länken) och tittar på år: 1988 och sedan på 25 montego så ser du databladet på vår båt. Som du säger …man måste vara med och parera när kapellet är på och det blåser, men som du säger… man lär sig…Vår har en Wallas 1800 värmare placerad i en garderob så värmen finns när det blir kallt, vår som höst. Många batterier måste man ju också ha så barnen blir glada att få se en film på tv...fast bara när det regnar...

Har även satt på dävertar så man får med en 240 lång gummibåt, en lite snurra passar dessutom perfekt på räcket runt soffan bak, dessutom kommer den under kapellet så den bli skyddad...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack, då har jag bättre koll på läget.

Funderar på en Sea Ray i dagsläget men har inte gett upp Carver heller...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kiara svarar...

Om du är intresserad så är vår båt till salu....Som jag sagt tidigare...den är urbra...men tjejerna blir större och vi behöver en större båt...Byter gärna mot en 35 fots med flybrygga..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det klart, det blev en Carver 528 trots allt... nu får det snart ta och bli vår Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis,, bara att hålla med......o kul att Du gav svar på tråden!!!! Segt nu innan mässan i Älvsjö, sen vänder det,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det 5 lieters eller 5,7 liters motorn i VPAQ 271 som sitter i Carver Montego 28?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Aq271c är en 5,7 liters maskin

Teknisk data från Volvo Penta  Motor AQ271C Produktionsperiod 1986-1989 Takttal 4-takt Cylinderkonfiguration V-8 Cylinderdiameter (mm) 101,6 Slaglängd (mm) 88,4 Kompressionsförhållande 9,3:1 Deplacement (liter) 5,73 Effekt (hk) 275 Varvtal, max (r/min) 4600

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...