Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Flayban

Alger i tanken, ett litet test.

Rekommendera Poster

Ett omdiskuterat problem.

Själv har jag klarat mig bra under sommaren, men problemet kommer under vintern.

Ivåras så sög ja ur tanken rengorde den noga, montera magnetfilter och kört med tillsats vid varje tankning.

Nu ska tanken få stå hela vintern med ca 80L (Full 300L) så får vi se i April när ja öppna manluckan och kollar. Det ska bli intresant. Ja kolla förfiltert men där fanns ingert, bara lite vatten i botten som tyder på att det fins vatten i bränslet. Det är bra då blir testet mer trovärdigt.

http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.221790-miljodieseln-skapar-problem

//Jonas

forbina9000@dinstudio.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har ja lyft på manluckan. Trots alla medel, magnetfilter och bra diesel så fans det där på botten, inte mycke men ca en äggkopp.

Det kan ju ifo komma från tankstationer.

//Jonas

forbina9000@dinstudio.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant! Bra diesel, vad menar du med det? Du skriver att du använder tillsatser vid varje tankning. Vilken (-a)? Fanns det tillsats i den bra dieseln från i höstas?

Jag gjorde själv ett experiment under vintern. I två glasburkar med vanlig diesel från landmackhällde jag en liten skvätt vatten och skakade om. Den ena burken förvarade jag mörkt i ett kallförråd, dvs. under förhållanden som liknar det i tanken under vintern. Den andra förvarade jag mörkt, men inomhus, och skakade om den då och då för att simulera sommarförhållanden. Blev inte alls som jag trodde: Ingen tillväxt i någon av burkarna! Det tar tydligen tid att få fart på bakterietillväxten. Misstänker att man får in bakterier vid tankning från någon skitig förrådstank och sedan börjar cirkusen.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan jag haft mitt dieselstopp för några år sedan och sefter det varje vår och höst sugit ren tanken har det bara varit små mängder, ungefär en halv äggkopp i en 60 l dieseltank. Jag har inte gjort ren tanken mer än sugit ut från ett rör på lägsta punkten vår och höst. Alltså ingen antiseptisk rengöring. Bakterierna är alltså kvar i tanken men ställer inte till med trassel på vår båt. Inget extra abrakadabrafilter eller röntgenmagneter med nanokryptering. Bara vanlig tillsyn verkar lösa problemet.

Inte annat att vänta med tanke på att tanken innan stoppet inte var ett problemområde, dvs aldrig sugits ur bottensatsen på.

25 år utan rengöring kan bli ganska mycket klegg.

2 sugningar av bottensats per år gör 50 ggr skillnad!

Där har vi nog kl-ägget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har säkert rätt. Någon gång i tiden kom bakterier in i tanken, troligen med förorenat bränsle. Sedan finns de där och utvecklas under gynsamma förhållanden. Jag skall göra om experimentet med diesel från min tank. Tyvärr har jag använt Grotamar konsekvent de senaste åren, så det blir inte riktigt jämförbara försök. Å andra sidan kan det ju vara intressant att se om det finns några levande bakterier i Grotamarbehandlad diesel. Ska försöka tigga en skvätt diesel av någon som inte tilllsätter biocider också. Jag är nämligen lite nyfiken på om jag har rätt i mitt antagande att tillväxten sker under den varma tiden, inte under vintern, som många tror.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...