Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
thomas-marine

Tips om var på nätet man kan hitta tyg med "sjö"motiv

Rekommendera Poster

Hejsan! Skall klä om alla dynor på vår vega i vinter, samt sy nya gardiner. Men har inte lyckats hitta någon sida på nätet som säljer snygga, slitstarka tyger till rimligt pris. Även svårt att hitta mönster med maritimt tema. Funderar även på att skaffa tjockare madrasser. Tips mottages med STOR tacksamhet! MVH Marine

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Marine.

Ett litet tips. Klä inte dynorna med tyg med marint motiv utan med ett lugnt tyg kanske med ett litet mönster ton i ton så att fläckar syns mindre.

Kan ni ha ljusa dynor så  blir intrycket av båten att den är större och frächare än med mörka tyger. Stormönstrat ger bara ett rörigt intryck.

Sedan lägger du till massor av kuddar och plädar i färger ni tycker om med eller utan marint motiv. Det blir jättesnyggt och dessutom får du det mycket lättare att hitta tyger.

Ta inte ren bomull som gärna drar åt sig fukt.

Kan tyvärr inte ge dig råd om speciella nätaffärer men med dessa råd blir det i alla fall lättare att hitta tyger eftersom de inte behöver vara så specifika.

post-2001-1394236160,5665_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Cia! Hade nog tänkt mej enfärgade dynor också, men skulle vilja ha gardinerna och just kuddarna, med motiv. Men har bara hittat röriga, små mönster. Är också inne på ljusa färger, för att ge ett rymligare intryck. Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tills för några år sedan fanns det i varenda marinbutik men av någon anledning så tycks alla ha slutat med det samtidigt. Vi har också sökt efter det med ljus och lykta utan resultat tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag gjorde nya dynor till min båt i sommras. Då köpte jag två vanliga skummadrasser. Sedan så mallade jag formen i båten på ett grövre papper. Sedan så sågade jag ut efter mallarna med en cirkelsåg. Tänk på att det kan behövas mallas i höjdled också så det inte blir mellanrum mellan dynan i toppen av dynan och skrovet. Sedan klädde jag dessa med tyg (enfärgat från hemtex eller liknande). Hur man än beter sig så får man ju en söm (förslagsvis nedåt, bakåt). För att få sömmen stanna kvar på plats så bad jag en sadelmakare klä ett gäng knappar med spilltyget som jag sedan sydde rätt igenom dynan.

Så fick du en snabbguide för att få tjockare madrasser.

mvh

Makke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

www.stoffochstil.se  har en massa olika tyger att handla via nätet.

Har du vägarna ner till Malmö kan jag rekommendera ett besök i deras butik.

Om du inte hittar vad du söker på deras hemsida kan du alltid ringa o fråga. De brukar vara hjälpsamma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Nu vet jag inte var i landet ni befinner er, men här i Göteborg har vi Myrins tyger.

www.myrins.se

Eller skroten i Kinna.

www.skroten.se

Eller Galant plast.

www.galantplast.se

Senast ändrad av Matrix | 10 januari 2010 | 18:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta tyg köpte jag i stora höga på tygmarknad ursäkta min hemska uppsyn på kortet , hade seglat måååånga tmmar den dagen. jag tycker tyget lyser upp i den annars ganska mörka salongen.

gardintyg finns på många ställen.

/Susanne

post-969-1394236210,8429_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...