clas_f 0 Postad 18 November , 2009 Jag fick tag på en Gammal volvo-penta 3,9 hk ca årsm 70 utombordare som duger som lekmotor till ungarna.. men fattar inte.(inget ovanligt) är den luftkyld eller har den impeller. hittar ingen exit för skvallerstråle, men måste kolla med kunniga innan jag skruvar sönder grejer, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 18 November , 2009 Motorn i sig är nog lufkyld med hjälp av fläktvingarna på svänghjulet. Avgaserna är vattenkylda genom en liten näsa som sitter bakom propellern under kaviationsplattan. Där trycks vatten in av propellern och leds upp till avgasröret. Du behöver alltså inte oroa dig över någon impeller. Möjligen kan vattenröret stocka, det märks på att snurrans nedredel blir het. Det är dock ganska ovanligt. Det är ett tag sedan jag hade en likadan motor, men om jag minns rätt syns ett litet rör som ansluter sig till avgasröret där det är fastskruvat i cylindern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser