Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Gäst silviasurfarn

Sjöliv på motorvägen ?

Rekommendera Poster

Gäst silviasurfarn

Funderar lite på hur våra motorbåtar används idag. Var själv mycket ute i stockholmsskärgården under hela 70- och 80-talet, främst i segelbåtar av varierande storlekar. Gjorde ett uppehåll från båtlivet under 90-talet men har blivit motorbåtsburen igen på 2000-talet. Ingen av mina nuvarande båtar toppar mer än cirka 28 knop och jag kör sällan mer än 18-20 knop, vilket ger en ganska behaglig resa i mina ögon.

Det jag särskilt funderar över är alla trådar om att köra vattenskotrar i 70 knop, åka snabbt för 275 lökar, hissa utombordaren så man kan köra i 55 isf 50 knop, samt inte minst jättetråden om Vi Båtägares tester! (http://www.maringuiden.se/forum/;thread=267790) som ursprungligen initierades av att en viss båtmodell sades göra 51 knop och inte 44 som testet visade. Jag menar, är det så viktigt med dessa 7 knop när vi ändå pratar om farter på cirka 45-50 knop, dvs ända upp till över 90 km/t ? Handlar båtåkandet om racing ? Visst, jag förstår intresset för att åka fort, och jag inser att om en tidning publicerar tester så ska de vara tillförlitliga, men handlar själva båtlivet om åka så infernaliskt fort som man bara kan ?

Jag blir lite orolig när jag läser om motorbåtsägare som ondgör sig över seglare som kryssar och tvingar dem att byta kurs. Funderar också en hel del på hur det går för folk i mindre och lite långsammare båtar som exvis en barnfamilj i motorförsedd jolle, ungdomar på windsurfingbräda, eller någon som har fallit i vattnet, när dessa fartdårar kommer brakande. I somras åkte jag på Askrikefjärden i 18 knop, det var motsjö, lite blåsigt och stänkigt, när jag plötsligt såg ett ensamt huvud i vattnet. Det tillhörde en ung kille utan flytväst som fallit från en större segelbåt vilken nu befann sig flera hundra meter bort på väg bort därifrån och som troligen inte genast hade märkt att han fallit av. Han låg rakt i min färdriktning, var svår att se och hade jag fortsatt rakt fram hade jag troligen kört på honom. Nu drog jag av på gasen, lade mig och väntade i närheten så att ingen skulle köra på honom - han avböjde lite generat hjälp - och segelbåten plockade upp honom några minuter senare. Kunde dock inte låta bli att undra i mitt stilla sinne över hur det hade slutat om han hade legat i vägen för någon som kommit åkande i 50 knop, eller 70 rentav.

Jag får en känsla av att vattenlederna mer och mer ses som biltrafikens motorvägar, där det gäller att köra så fort som möjligt och med en hetsig vem är snabbast?-mentalitet. En beklaglig utveckling som i mitt tycke är både oattraktiv och ocharmig.

Är lite nyfiken på vad ni andra tycker om det här. Undrar också om de som har båtar som kan göra 50 knop bara använder dem för att köra fort med, eller om de även används för utflykter till exvis badklippor. Njuta av sjöliv och/eller fartupplevelse ? Bortser givetvis från dem som är bosatta i skärgården och använder båten som ett rent transportmedel.



Senast ändrad av silviasurfarn | 17 november 2009 | 11:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hög fart kan vara farligt för den som kör också, på ett ganska lömskt sätt. Ryggen kan tydligen ta stryk! (I alla fall i en RIB-båt.)

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.165265-farliga-batar-aven-for-friska

Citat:

– En stridspilot i katapultstol utsätts för 20-23 G. Tricket är att snabbt komma över planets stjärtfena. Varannan som räddar livet på det sättet får kotfrakturer eller diskbråck.

....– Vi fann att farten inte behöver vara så hög. Vi har mätt 18 G i 20 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta kallas utväckling och fungerar ungefär på samma sätt som i bilvärlden. Folk vill ha mer hela tiden och i detta fall handlar det om fart. på 70 och 80 talet var man värst på gatan om man hade en bil med 130-150hästkrafter. idag säljs bilarna standard i många fall med en bra bit över 200hk. det fungerar likadant i båtvärlden. hur många båtar gjorde orginal 50knop på 70 och 80talet? idag är det betydlig mer vanligt.

Då jag själv är en 50plus knopare så skall jag försöka förklara min syn på det hela.

Båten är mitt största intresse och jag lägger all tid och pengar jag har på den. jag gillar även fart och därför föll jag för en båt som går fort. när man har det som intresse så blir det en ständig jakt på förbättringar och att få båten att gå fortare samt finare i vattnet. kan nog jämföras med alla andra intressen. Gillar man tex golf så tränar man för att bli bättre man köper bättre klubbor kläder mm mm.

Jag gillar att åka fort, Ja, Men bara för det inebär det inte att man flåsar runt i 50 knop alltid. Jag åker oftast runt 25-30knop och har man då en båt som toppar 50knop så blir 25knop en jäkligt behaglig fart både att åka i men även när man skall tanka båten blir det billigt. sen har man ju alltid frihetan att åka snabbt om man vill men till vardags och på semestrarna så tar man det lungt. 25knop lungt kanske nån med segelbåt tänker. Jag blir ofta påhoppad av seglare som säger den där måsta dra massor med soppa va? Jag brukar fråga vad deras drar och då brukar jag få en siffra som är betydligt mindre en vad min drar i timmen men räknar man om det i L/Distans så går min i vissa fall billigare i 25knop en vad en liten segelbåt drar med en lite aktersnurra och då har jag inte räknat in att jag med min båt även desutom kan köra i 5-7knop och då drar den nästan ingen ting.

Enl mig. Snabb båt=valmöjlighet  Långsam båt=mindre valmöjlighet.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom verkar det som att det bara blir fler riktigt stora, snabba motorbåtar i vattnen. Glömmer aldrig när jag blev omkörd av en ca 35-40 fotskryssare, då jag låg i min marschfart ca 16 knop, på en armlängds avstånd. Dessa privatfartyg river upp större vågor än Silja och Viking line. Min 7 meters höll på att kantra kändes det som, jag tappade ratten och for över till andra sidan båten. Fler snabba/stora båtar ökar risken helt klart, för alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Intressant, Daniel. Du verkar ha en balanserad syn och använder båten både för sjöliv och fartupplevelse, som för övrigt mycket riktigt blir större idag än med motorsvagare båtar på 70-talet. Är lite nyfiken på var du kör 50 någonstans (obs ingen kritik undrar bara var man kan göra det på ett säkert sätt) ?

I mitt exempel med killen som fallit i vattnet kan jag nämna att jag bara någon vecka senare hade det tvivelaktiga nöjet att ligga på en badstrand vid Askrikefjärden och observera en vattenskoter som ideligen åkte upp och ned, upp och ned för hela fjärden i säkert 50 knop. Han förvandlade fjärden till en fartsträcka och det var tur att killen i segelbåten inte ramlade av den dagen istället.

Jag har en nära anhörig som har tävlat inom båtsport, där åkte de iofs i 65 knop men det var på särskilda banor.

 



Senast ändrad av silviasurfarn | 17 november 2009 | 14:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag kör fort gör jag det oftast i farleder eller på öppet vatten där sikten är god. På mindre öppna vatten där det är trångt eller mycket båtar tar man det betydligt lugnare. även i dimma och mörker får man ju anpassa farten. men det hör väll till sunt förnuft.

en grundregel är att man skall alltid ha så låg fart att man hinner stanna om nått dyker upp inom det området man ser. kör man efter detta så kan inte många olyckor ske.

/Daniel

 



Senast ändrad av Yammamoto250 | 17 november 2009 | 14:31

post-10007246-1394236159,9723_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ofta en missuppfattning att man är fart galen bara för att man talar om topfart och ännu viktigare topvarv. Saken är den att på motorns topvarv så ser man hur bra motorn går genom hela registret, så fort växeln lägs i -> Max RPM.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Yammamoto250. Jag har också en båt med stor utombordare och relativt hög toppfart och då tar många för givet är man är en fartgalning utan en tillstymmelse till omdöme.

Men hög toppfart(optimerad riggning/prop.) ger även en bränslesnålare båt och en behaglig marschfart

Jag jämför med mina två bilar:

En Vw bubbla från -67 toppfart 110km/h behagligt max 70km/h, lätt jobbigt om man skall åka en bit.

En Saab 9-3 diesel -07 toppfart kanske 200km/h behagligt och snålt 120km/h, inte kör jag 200km/h bara för att bilen klarar det

Slutsats: Min båt tar 1,1l/nm i marschfart på 36knop och är tyst och behaglig önskar man en praktisk marschfart så går man upp till större motor.

Jag använder min båt på samma sätt som många andra ex. sol/bad med fika och lite kompisar, enklare vattensport och jag har tillochmed kört ett par trollingtävlingar med den. I sommar så har jag nog sovit i båten ca 10-12 nätter.

Sen vore det en ren lögn om jag sa att jag inte tycker om att åka fort men det behöver inte betyda att man inte kan visa hänsyn till sin omgivning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...