Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Treudd

Malla skott

Rekommendera Poster

Tråd 65363.

Glad Påsk! - det lilla som är kvar av den. :-)

Tänkte bygga ett skott framför bogpropellern för att få ett till stuvfack. Någon som har ett bra tips på hur man mallar på enklaste sätt för att få bra passform. Tänkte såga till en plywoodskiva som jag ska plasta in.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kanske är helt värdelöst tipps till det du sall göra, men jag har annvänt en så kallad spindel linjal namnet jag har hört iaf. är en knippe trä pinnar  som man kan dra ut och sätta dess spetsar mot de ytterpunkter man vill ha, lätt att göra själv med annvänds ofta för mallning av trappsteg. Kan hyras från olika brädgårdar. men som sagt va lätt att göra själv.http://www.stepkit.com/assets/Uploads/monteringsanvisning1.jpg en sån typ. min ide iaf. Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mät lite grovt, skär till en kartong och passa sedan in den på plats med en sax i högsta hugg. Man tar lite i taget.

Såga sedan till playwooden lite för stor och passa in den genom att prova på plats och såga/slipa bort det överflödiga.

Det är inte så blodigt viktigt att passningen blir exakt när du ska plasta in den så överarbeta inte. Det är väldigt enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar göra ungefär som ciaraud säger. På bifogad bild finns två mallar som skulle bli skott i plyfa. Ofta är det svårt att komma åt. Jag brukar göra mallarna av flera olika bitar som tejpas ihop efterhand som bitarna passar in.

Ibland gör jag en mall efter mallen, beroende på hur noga det är

tommy

post-945-1394236159,892_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall skivan plastas fast så behöver man ju som sagt inte överarbeta passformen....

Men vill man ändå ha extra god passform så kan man använda en vanlig passare. Metoden är lite krånglig att beskriva men ändå ganska enkel och praktisk att utföra, arbetet med succesiva mallklippningar kan reduceras kraftigt. Mallen (här 2 st, en BB- och en SB-mall)) behöver nämligen inte alls vara särskilt exakt.

Bilden föreställer två slarvigt klippta skottmallar på en bred, tillfällig och fastkilad trästolpe (gulfärgat). De vita prickarna föreställer häftstift och den streckade nivån A är det ställe där mallen missat som mest, och därmed det mått som passaren ställts på (I exemplet nedan 30 mm). Linjen från passaren blir sen den nya och exaktare klipplinjen....

Ett heltäckande skott saknar ju helt en naturlig, rak och lodrät sidokant, det har svängda former både åt SB som åt BB, så det får bli två stycken halvmallar i detta fallet.

För att få ett vertikalt mittcentrerat fixmått att utgå ifrån, kan man - stadigt! - kila fast en tillfällig och lodrät mittstolpe där sen även de två mallarna kan fästas. Stolpen - en brädlapp - bör vara så bred som möjligt och välplacerad, för att styra upp de något ostadiga kartong-mallarna bra. Kartongen bågnar ju annars gärna map båtens längsledd, särkilt när man riter på kanterna enligt nedan...

Två mindre separata mallar (SB resp BB) är lättare att hantera, men kräver ju att deras läge sedan kan läggas ut exakt på plywooden. När man väl har lyckats klippa till en iofs rätt halvkass mallhalva, flera centimeters fel är faktiskt helt OK, så fästs denna på den breda mittstolpen med förslagsvis häftstift.
Dess kant och läge markeras med penna på mittstolpen, för att halvornas lägen lätt skall kunna reproduceras på plywooden. De skall dessutom flyttas isär något, som framgår nedan....

Nu först kommer passaren in i bilden, den skall användas till att rita/måtta det horisontella avståndet mellan slarvmallen och bordläggningen direkt på kartongmallens kant, håll passaren vågrätt och för den utmed skrovsidan så att en oavbruten linje tecknas. Ritade linjer på stolpen håller koll på mallplacering i höjd- o sidled.

Säg att slarvmallens största horisontella måttmiss är 30 mm, ställ då passarens gap på just 30 mm för att få en obruten klipp-friseringslinje på kartongen....Ja ja, ni fattar säkert principen även om beskrivningen som sagt verkar lång och krånglig!?
Det blir ju som sagt nödvändigt att kompensations-flytta isär mallhalvorna med måttmissarnas mått, innan alltihop vänds och läggs emot plywooden....

Klart som korvspad, mitt pedagogiska foto borde väl göra resten....?  Skrattande

post-10006646-1394236160,0827_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nedanstående plankat från medlemsidorna
http://caravelle33.com

Mätapparat för självbyggare
Att mäta upp och tillpassa ett skott kan vara svårt och tidskrävande. Med detta tips underlättas uppgiften avsevärt.
Tillverka en platta av plywood eller plåt. Fäst en skruv på mitten av plattan med en hylsa av fyrkantsjärn fäst på skruven så att den går att vrida. Genom denna hylsa löper en linjal som kan tillverkas av en ribba eller en fyrkantsjärn som passar inuti i hylsan. I ena ändan förser man den med en spets som kan bytas mot en penna.
Borra hål i linjalen på varje dm så att man kan fästa en penna i hålet, gärna fjäderbelastad. Fäst därefter upp plattan med den vridbara hylsan på en skiva med ett omslagspapper fastnitat på.
Ställ plattan där skottet skall stå, mät in det noggrant i längdled och fäst det med tvingar. Låt linjalens spets följa skrovets former varvet runt så kommer den fjäderbelastade pennan att rita upp denna kontur på omslagspappret.

Det kommer att se konstigt ut men det beror på att konturens radiella mått minskats med sträckan A. Tag sedan ut hela skivan med ritapparaten, tag loss pappret och fäst upp det på den skiva som skall sågas till t.ex. en mahognyplywood. Sätt fast centrumplattan med den vridbara hylsan på pappret exakt där det satt vid ritningen och byt spetsen mot en penna och den fjäderbelastade pennan mot en avrundad spets som kan följa den ritade linjen utan att skada pappret.
Håll i pennan men titta på den avrundade spetsen så att du följer den ritade linjen noga varvet runt.

Du kommer att på detta vis göra en mycket noggrann uppritning som det bara är att såga ut med sticksågen

post-571-1394236160,1505_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla härliga båtmänniskor för de fina tipsen.Glad Jag ska nog få till det. /Adam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...