Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
PeterSWE

Funderar på att köpa en Bayliner 2455 -01

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en Bayliner 2455 -01 med 5,0. Är riktigt nöjd med båten men motorn är lite klen om man är en knop jägare.. Men annars är det inget störe fel på varken motor eller båt. Den går fint i march 22-24 knop. Den ligger då mellan 1,6-1,7 i förbrukning (garmin flödesmätare) i 5 knop 0,7-0,8. Jag har aldrig fått  upp den i mer än 30,9 knop. Men som många skriver man får mycket båt för pengarna! Köp den om DU tycker om den.

Mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste svara på det här eftersom det är min båt du skriver om :-) Att båten ville sätta sej och gå ur plan när man drog av gasen och även när man tilta för mycket berodde på en riktigt stukad propeller som satt på när jag köpte den. Bytte propeller till en likadan ny orginal propeller och problemet försvan helt!! ligger lätt och marchar i 22 men även i 18-19 utan broblem, och med full semester packning. Så att den vill gå ur plan lätt stämmer inte riktigt.

Mvh Johan

Senast ändrad av johan_e | 10 januari 2010 | 14:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De jämför en äldre Baylainer 2455 med en Fjord 24 i senaste numret av Vi Båtägare. Intressant att läsa Eje Wåhlstedts besiktning, han var inte helt imponerad av Baylinern.

De skriver också att kvailten blev bättre med åren,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Propellervalet spelar stor roll för prestandan. Jag testade ett antal propellrar på en båt liknande 2455an (med 5.7L merc).  En orginal, en rostfri, en lite mindre signing orginal. Det var lite kul att kunna välja en stark mot en snabb propeller, samt se skillnaden på en rostfri.  Att köra med dom som hade lägre stigning var ganska smidigt när man åkte kortare sträckor. Gick upp i plan snabbt och höll sig där, men med katastrofal fart i högre march/topp. Den rostfria (som också var lite högre stigning på) var jobbig att köra lägre march (seg att få upp i plan och svår att hålla där), men fick mycket högre prestanda.

Det slutade med att jag använde den rostfria, pga prestandan.  Men då blev det i princip putterfart eller hög marchfart.  (Fick ganska ok förbrukning dock). I retrospekt hade jag nog haft en rostfri med lite mindre stigning för att få lite mer styrka.

Hursomhelst så gjorde propellern väldigt stor skillnad på en såpass stor och tung båt.  Kanske mer än skillnaden mellan 5.0-5.7L.  Kan vara värt att kolla upp propellervalet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare Johan! Kul att du hittat hit. Du borde hänga här oftare.Cool

Båten går fint i sjön det är inget snack om det men TS ville ha tipps och råd ang en 2455 och till nackdelarna hör faktiskt motorn som är på gränsen för liten och gör att förbrukningen blir rätt hög. självklart kan du marcha på 1,6-1,7L/NM men det är i dom bästa förhållandena och knappast en snittförbrukning. men givetvis räcker motorn om man inte vill åka superfort. Jag gillar båten som fan med allt vad den erbjuder av innerutrymmen mm.

/Daniel

Senast ändrad av Yammamoto250 | 10 januari 2010 | 19:32

Senast ändrad av Yammamoto250 | 10 januari 2010 | 19:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev en Sea Ray 240 Sundancer -01, Mercruiser 5,0 EFI (240hp) och Bravo 3 DP Skrattande, så nu väntar jag på våren! Tack för alla kommentarer och synpunkter, återkommer säker med en massa frågor framöver!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad kul, gratulerar till båtköpet! Peter.  Hoppas att du blir nöjd och får en bra säsong ute på sjön. Man börjar längta lite tills det blir dags faktiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till båtköpet. Bra att du valde en EFI du kommer då nog få en rimlig förbrukning. Bra med Duopropp också. om du inte drar på grund förståssGlad

/D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Bayliner 2455 -01 med 250 hp motorn! Supernöjd med båten efter två säsonger i ägo :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...