Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
PeterSWE

Funderar på att köpa en Bayliner 2455 -01

Rekommendera Poster

Är det något att ha? Obestämd

Någon som har erfarenhet av Bayliner 2455?
Den båten jag är intresserad av är 2001 års modell.
Positiva alt. negativa saker, vad ska man kolla extra noga på vid köp?
Ny på båtar, har åkt vattenskoter några år och tänkte prova på båtlivet.

Har kollat tidigare trådar på Bayliner 2455, och där har det mest varit
snack runt båtarna från slutet av 80-talet början av 90-talet.

//Peter



Senast ändrad av PeterSWE | 16 november 2009 | 20:34



Senast ändrad av PeterSWE | 17 november 2009 | 07:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns såklart för och nackdelar med alla båtar men till fördelarna hör helt klart att det är mycket båt för pengarna. stora innerutrymmen och gott om sovplatser för att vara en relativt liten båt. Den är oftast välutrustad med tex micro kyl spis landstöm ac toalett duch varmvaten mm mm.

Till Nackdelarna hör ju att på bekostnad av de stora innerutrymmena blir det inte mycket space kvar ute i sittbrunnen. Den är oftast rätt så törstig specielt med 5.0 motorn som är i klenaste laget. Den är även rätt känslig för sidvind när man skall lägga till då den är hög och relativt flatbottnad. en bogpropp kan vara att föredra. andra nackdelar är andrahansvärdet som är relativt lågt på grund av ryckten ang kvallite mm. sen ser den ju inte ut som en båt utan snarare som en damsko. men det är ju min personliga åsikt och jag vet att många tycker dom är snygga också. 

Kan man leva med dessa nackdelar så är det jäkligt mycket båt för pengarna. Kan du dessutom hitte ett begagnat ex i bra skick som inte har legat på havets botten i staterna innan den kom hit så kan du säkert ha den i ett par år utan att den tappar värdet.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för informationen Daniel.

 

I mitt fall så finns den båten jag är intresserad av i Sverige, så jag kan ”klämma och känna” (se och provköra).

 

Det är en 5,0L motor på båten.

 

Fler kommentarer och synpunkter mottaget, tacksamt.

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är såvitt jag hört lättsålda.

En bekannt till mig letade båt i den storleken (usa-båt 24-25 knop) förra året, och medan alla andra USA-märken var till salu länge (Maxum, Rinker, Four winns, glastron m.fl) så försvann 2455:orna på löpande band.

Framförallt -01 och nyare som är en riktigt snygg båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Yammamoto. Undvik 5,0 motorn. Du kommer att bli besviken både på ork och bränsleförbrukning. Motorn är för liten och får jobba skiten ur sig vilket leder till betydligt kortare livslängd om du nu inte är en sån som bara tänker vara ute och glida i 5 knop och inte ligga i planingsfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, beror jo lite på vad för 5,0 motor som sitter i båten.

En 5,0 MPI motor drar mindre en en 5,7förgasar motor trots att båda ger 260 Hk.

Jag skulle utan att tveka föredra en 5,0 MPI framför en 5,7 förgasare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med om att en insprutad drar mindre och går bättre. men motorn är fortfarande i klenaste laget. Desutom så har 2001 års modellerna nästan uterslutande 5,0 förgasarmotorn. sålänge ingen har bytt maskin så är det förgasarn han får om han köper en 01a

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en 5,0L Mercruiser på 220hk i båten. Om jag inte kommer ihåg fel så är det förgasare.

Jag hade också den funderingen om motorn är i minsta laget i förhållande till båten.
Drevet är ett Alpha (vet inte mer exakt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med 220 hk borde båten göra 30 knop vilket  i normala lägen är nog till en marchfart runt 23-25 knop och motorn borde jobba runt 70-75% av max effekt uttag, vilket är optimalt för motorn samt att båten planar ut fint.

Dock att beakta är om ni ofta åker många i båten och med mycket packning sjunker toppfarten snabbt och motorn kommer att få jobba hårt för att hålla båten över planingströskeln, vilket betyder hög förbrukning och hög slitage på motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första gången jag körde en sådan med 5,0 så var jag faktiskt, helt ärligt. Tvungen att gå ur plan och gå bak för att se om jag kommit åt knappen till ankarspelet eftersom det faktiskt kändes som om jag åkte runt med ett ankare i botten. Så var inte fallet det var motorn som fick jobba för livet för att hålla den i plan. Nä glöm 5,0 förgasare, MPI är något bättre men det borde helst vara en 350 magnum eller 496 i denna modell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppfarten är 29-30knop. När du drar av till marsh så är det precis på gränsen att båten vill sätta sig och gå ur plan. en större motor gör att du kan dra av lite mer varv utan att den sätter sig.

med andra ord det är för få knop mellan toppvarv och där den sätter sig för att varvet skall bli ett bra marchvarv där motorn går billigt.

skall du tuffa lungt med den typ 5-7knop så går den rätt billigt vilken motor du en väljer men vill du kunna ligga och marcha en 25-30knop så skall du nog satsa på en 350 magnum eller enu bättre en diesel. men dieslar är inte vanliga i denna båtmodell.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaren gör det inte lättare att välja!

När man själv inte har erfarenhet så blir man klart fundersam

om det ”räcker” med en 5,0L och 220hk motor,

eller om man ska titta efter en båt med lite större motor.

Plåga livet ur en motor för att hålla den över planing med lite folk eller semester packning i båten låter inte som det optimala.

Får kanske kolla vidare efter en annan 2455

eller liknande båt med lite större motor.

Diesel blir nog svårt att hitta.

 

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt en 245, -03 med en 5,7L förgasare. Har inte kört mer än 60 distans men är super nöjd. Bränsle förbrukningen låg på ca 1,5-1,6. Ett tipps är att ringa en besiktningsman. CE-märkt och helst ska den ha gått i sverige sedan den var ny, är något jag fick som tipps.

 

//Benny

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag ägde tidigare en searay 240 sundancer 2001, i den båten satt en 5.0 L mercruiser =220hk, alltså inte mpi motorn. De mindre mpi motorerna började installeras i båtar år 2002, så det går inte att få tag i en 5.0 mpi =260hk om båten är äldre än 2002, om moton då inte är bytt. Anledningen till att bayliner modellerna är billigare än tex seray, chaparral mfl, är till stor del pga motorerna, även på nyare bayliner båtar sitter det oftast inte mpi motorer i båtarna. Man kan hitta bayliner modeller från 2003 och senare med förgasar motorer vilket jag nästan inte sett i något annat amerikanskt båtmärke. Jag tycker dock att bayliner gör väldigt fina båtar och som någon sa mycket båt för pengarna. Har själv funderat på att köpa en bayliner modell. Jag skulle dock inte skaffa en till båt med 5.0 =220hk motorn i, jag var enormt missnöjd med den jag hade, den är enormt törstig och båten hade det riktigt tungt att ta sig upp i plan med lite folk ombord. Mitt tips är att köpa en mpi motor suveränt mycket bättre än förgasarmotorerna i alla avseenden. Dock är båtarne med de motorerna lite dyrara, pengar som kanske kan använda till att tanka för. Om båten är svenskt såld eller inte, spelar absoulut ingen roll om den är ce märkt, är det en fin båt så är det ju en fin båt. Alla båtarna tillverkas ju trots allt därborta. Summa sumarum :) Är det en fin Bayliner 2455 så kan det vara en kanon båt, men bränsleekonomin kan bli ganska hög beronde av motor. Men är det ingenting som spelar någon roll för dig, tror jag du säkert blir jätte nöjd med båten.

 

Robban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OM jag har fattat det rätt (villket jag inte säger att jag har), så gäller CE märkningen en båt i originalskick. Alltså borde märkningen vara förverkad om någon tidigare ägare varit igång med verktygslådan och lagt till prylar såsom ankarspel, värmare, trafo 220 - 110 V, ev. motorbyte eller liknande.

Själv har jag en egen importerad båt som jag är i full färd med att renovera motor, sätta i värmare, solpanel och diverse annat. Vi sket helt iskallt i CE märkningen och det är inget jag ångrar det minsta. Låg och guppade över en timme med en KBV tjänstemann på vattenskoter förra sommaren och snackade skit, han frågade hur vi löste CE märkningen när vi importerade. Villket jag besvarade med nu fattar ja´ nte va du pratar om......han bara flinade, och han hälsar fortfarande på sjön.

 

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seahunter

Privat impoteradade också en båt som jag inte ce märkte, hade inge problem alls med det, det var redan då prat om att försäkringsbolag inte skulle försäkra den osv. men jag tror nu 3 år senare att de faktiskt börjar bli hårdare på den fronten?  Sen om du installerar en värmare eller liknande, så är väl redan värmaren Ce märkt, förutsatt att den är köpt i europa :) jag vet inte, massa lul lul med ce märkning, men enligt lag ska väl alla maskiner som används inom eu vara Ce märkta för att just få användas. Vet iaf att kustbevakningen i norge ser väldigt hårt på ce märkning, och tar båten i förvar om den inte har en full god märkning. Vet dock inte hur det är om du som svensk åker över med en icke Ce märkt båt.

Robban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lugnt så länge du har den själv. Men sälj den aldrig (om du inte CE-märker) för du har då ansvaret för båten i all framtid och vid en olycka med tragik utgång kan det innebära att du får gå från hus och hem, om du nu inte är mycket rik. Vidare så tar inge handlare den i inbyte eller förmedling eftersom vi riskerar höga viten om vi befattar oss med dessa båtar. Alltså ett mycket lågt andrahandsvärde. Men lycka till med båten och hoppas du får många trevliga stunder i den. Ville bara upplysa dig om riskerna du tar i all välmening. För övrigt så kan du läsa trådarna om CE-märkning här. Det finns flera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten finns i Sverige och är CE märkt, men det lutar åt att jag avstår att kolla vidare på den här båten, pga motorn storleken verkar vara i minsta laget.

Så det blir ut på nätet och kolla i helgen Skrattande

Tack för alla synpunkter och komentarer, jag återkommer säkert med frågor när jag har hittat ett nytt objekt.

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakta Fredrik på Boats International så löser han säkerligen en Bayliner efter dina önskemål. Du får även nyare båt för samma pengar som du tänkt lägga på -01.an här i Sverige.

Hälsa från Rickard Skrattande

Boats.de

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi använde Boats International för vår import, funkade helt suveränt och kan bara rekomendera dem. Angående en eventuell försäljning av vår icke märkta båt, så är det inget större orosmoment. En handlare betalar alltid för dåligt, och privat finns det alltid folk som fattar idiotin i detta handelshinder.

Dessutom tror jag inte ett skit på detta med livstids ansvar som det snackas om. Försök som 3:e ägare av en CE märkt båt att kräva Ryds, Uttern, Örnvik eller villken som helst av de europeiska tillverkarna på ansvar när båten brunnit upp och någon har varit i elsystemet och skarvat in kablage till diverse belysning eller dyligt. Verkar ju inte vara helt enkelt ens för första ägaren att få åtgärdat problem på en helt ny båt, som bevisligen har fabrikationsfel och ska omfattas av garanti. Hela historian finns ju att läsa här på MG.

Känner att jag sticker ut mer än lovlig mycket haka nu i ett alltid lika omdiskuterat ämne. Kom väl lite ifrån ursprungfrågan, men jag håller med Capitan. Slå en signal till Boats. de, fråga efter Fredrik eller Susanne så kan du snacka svenska som vanligt.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O vill du ha Ce-märkning så löser dom det. Tyvärr gör det inte din båt bättre Tungan  Konstigt kan tyckas med tanke på hur OTROLIGT viktig Sweboat mfl tycker märkningen är. Mao ett handelshinder...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tror inte på det? Ring då transportstyrelsen så får du nog tro på det sedan. Säljer du en icke CE-märkt på så sätter du en icke tillåten produkt på marknaden och begår därmed något olagligt och därmed äger du ansvaret för produkten i all framtid. Inte så konstigt.

Och att handlare betalar dåligt för en ickle CE-märkt båt stämmer. Vi betalar nämligen inte en krona för den eftersom vi är förbjudna att handla med dessa. Kan vara bra att veta för den som funderar på ett icke CE-märkt objekt och sedan vill byta båt..

Men ring transportstyrelsen om du tvivlar på mina uppgifter så kan du återkomma i frågan efter det.Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ett försök att föra över den här tråden till det som faktiskt efterfrågades - Bayliner (inte CE)..

Jag har själv en 2355 från 1999 och är mycket nöjd. Den är naturligtvis ett snäpp mindre än 2455 och väger några kilo mindre också  så jämförelsen haltar något.

Att 5.0 förgasare inte skulle vara tillräckligt känner jag inte alls igen. Min båt har denna motor och hoppar upp ur vattnet helt utan problem. Enda gången den bråkat med mig var vi 9 personer ombord och hade semesterpackning för 4 av oss.

Med nypolerad botten (vår) ligger toppfarten på cirka 38 knop och det är gott och väl över marchfart på 22-23 knop.

I övrigt är det en mycket trevlig båt med goda utrymmen. Dock verkar det finnas en hel del båtar på marknaden som kanske inte fått den kärlek och omvårdnad den förtjänar...

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att 2355 både är kortare lägre och betydligt lättare en en 2455a.

Om din gör 38 riktiga GPS knop så måste den vara betydligt mera lättdriven. Det är endå 8 knops skillnad.

Jag har aldrig åkt eller kört en 2355a men när det gäller 2455 årsmodell 2001 med 5,0 förgasare, så vet jag exakt vad jag pratar om då jag har en bekant som har exakt en sån båt som jag både åkt med i, kört själv och även spanat in topphastigheten i GPSen.

Den gör i bästa fall 30,nånting på topp.  Detta gäller både på våren när den är ren och på hösten.

38knop på en 2355 låter mycket men jag vet inte. har ju aldrig kört nån så.

/Daniel



Senast ändrad av Yammamoto250 | 20 november 2009 | 17:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så sant. 38 med 5,0 förgasare stämmer inte något är fel. Antingen  läser man milesmätaren som konp vilket är vanligt eller så är båten rejält trimmad. Ca 32-33 är vad dom går. Har kört ett par här vid marinan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det stämmer att 2355 är både kortare och lättare, men skillnaden är inte allt för stor. Direkt efter sjösättning så var 38 knop inga problem. Dock har man inte hunnit släpa ner särskilt mycket prylar så tidigt på året. Som bekant brukar det vara mer att köra hem från båten på hösten än vad man körde ner på våren.

Innan upptagning så var toppfarten 30,5 knop på en omålad och lagom kladdig botten efter knappt 6 månader i sjön (och full med sommarens bråte).

Uppmätt med GPS.

Jag har dock inte kört några andra likadana båtar så jag har inte mycket att jämföra med är jag rädd.

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 2455 :a prsmodell -00. Precis bytt motor pga av rostangrepp inne i cylindrarna.  Troligtvis orsakat av läckande limpor sedan tidigare. Nåja.. -04 motor i nu, så det ordnade sig till slut.

Angående bränsleförbrukning så beräkande vi på ca 1,5 -1,6 L / distans... tre vuxna  och ett barn , med normal packning. Visst drar det sopp, men det får man  rälkna  med oavsett vilket båt man  väljer.

 Vi beräknar   ca 10-15 tusen på soppapengar per säsong. Skall man se sig om efter andra motoralternativ, så kanske det sticker upp duktigt i pris...vilket då man kan istället lägga på sopp många säsonger. Det är mkt båt för pengarna, bra utrymmen.

Satte in bogpropeller i den. Som det nämdes av annan person i forumet..så är båten väldigt lättdriven, viket märks  vid sidovind och låg fart. Så för husfridens skull och säkerheten..så är en bog propeller underbart att ha...*L*

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade lite på 24 fotaren och 26 fotaren för några år sedan (tidigt 00-tal).

Faktiskt tyckte jag att 26 fotaren var lite trevligare. Kändes lite rymligare. (dom 23-24 fotarna jag testat har inte heller gått lika bra i sjön som 25-26 fotarna, har dock inte jämfört just Baylinerna).  Jag skulle själv hellre ha den lite större faktiskt. 5.7L motorn bör vara att föredra för dessa båtmodeller (gärna MPI om man har 26 fotaren).

Kvaliteten hos Bayliner som frekvent diskuteras vet jag inte så mycket om (strukturellt), det kosmetiska (typ vinyl, gångjärn etc.) kändes kanske inte i toppskicket. Dom nyare Four Winns och Crownline 26 fotarna blev jag imponerade av dock. Skulle gärna ha en av dessa.

(CE-märkningstjafset bryr jag mig inte om, det enda att tänka på (tycker jag) är att man inte kan sälja båten genom näringidkare. En kul grej är att alla rattar och luckor måste vara CE-märkta, så fan ta dig om du får för dig att tillverka/modifiera en egen båtlucka, eller köpa en cool ratt från USA.  Då är du olaglig värre.  Ett annat skönt inlägg är att om man importerar en båt som är ny och CE-märkt från fabrik i utanför EU så kan man teoretiskt bli erlagd att uppvisa hela den tekniska dokumentationen som ligger till grund för och visar att båten uppfyller kraven för CE-märkning, med testresultat och allt...Vilket ofta inte tillverkaren vill ge ut till privatpersoner...Iof är en lösning på detta är att man kan importera som icke CE-märkt båt och göra en efterkontroll...Om man nu hittar ett anmält organ som kan göra det. Obs, ni som är CE fanatiker, vänligen kommentera inte denna parentes. Det var bara ett kul inlägg)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...