Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Cashflow

Bogpropeller till 34ft

Rekommendera Poster

Har för avsikt att sätta in en bogpropeller i min Sea Ray 340-01. Osäker på vilken storlek jag ska välja, vissa jag pratat med säger att 4hk ska räcka för att den inte ska bli för aggresiv medan andra tycker 6hk behövs för att den ska orka med. Någon som har liknade båt och kan hjälpa mig på traven? Gärna förslag på bra märken mottages tacksamt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har en bavaria 34 Sport, 10,70 x 3,50 väger ca 7000kg.

Har en SidePower SP55, 4hk original, den räcker till för mitt behov.

Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man behöver ju oftast bara bogpropellern när det blåser och då kan du inte få för stor

så satsa du på en lite större typ 8 hk ,då båten väger en hel del.

lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en 4hk bogpropeller i en Bayliner 3450 Avanti. Den klarade inte att flytta båten mot vinden när det friskade i. Båtens vikt ca 6500kg.

(ligger i en hamn där det ofta blåser en del)

Hellre en för stor än en för klen bogpropp. Dumt ställe att snåla på, för som ovanstående skrivit, det är när det blåser som den behövs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten väger ju dryga 6ton, ungefår som era båtar. Så lutar väl kanske att gå upp till 6hk. Kampanjerna hos tillbehörsbutikerna är oftast på de mindre modellerna, men känns dumt om man monterar in en som sedan är för klen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med, försäljarna tyckte att det räckte med en 4 hk, köpte en 6 hk efter att rådfrågat bl a på denna sida, det ångrar jag inte - m a o köp en 6 hk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...