DrChaos 0 Postad 16 November , 2009 Har tidigare sektt lite inlägg på tankar att bygga intercooler till en aqad40. Är själv ute efter en 40b men de är rätt svåra att hitta så jag funderar på att köpa en 40 och köpa eller bygga en intercooler till den. Har någon av er byggt en intercooler eller köpt en färdig och i så fall vad var era erfarenheter. Borde vara lite fler grejer som måste justeras om man lägger till en intercooler. Sjunker inte trycket rejält varför turbon kanske borde vara större? Hur är det med tex aqad40 och 40b är det bara intercoolern som skiljer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 16 November , 2009 Med reservation för ev fel men jag har för mig om att AQD 40 är turbodiesel UTAN intercooler. AQAD 40 där det extra A står just för att motorn är utrustad med Intercooler. AQAD 40B, där B står för uppgraderad turbo utan restriktorn (någon form av spjäll), nån grej som skulle öka flödet eller så. Detta är jag mer osäker på. Kanske någon annan som kan fylla in här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 16 November , 2009 Hej Aqd40 är turbomotorn utan laddluftkylare(aftercooler som dom kallar den) med intercooler heter den Aqad40a eller Aqad40b som kom nåt år senare. Insprutningspumpen har inte samma beteckning på nån av dessa motorer men likadana ut på a och b motorn, motorn utan aftercooler vet jag inte. Turbon på Aqad40a och b har samma beställningsnummer på marineparts europa. Aqad 40b har även en förstärkning i motorblocket som inte finns på Aqad40a, det skiljer lite också på inställningen av timingen på insprutningen, den ska vara 1-2 grader tidigare på aqad40b än a-motorn http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744060-02B-02B,,,2025.aspx Hälsningar Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser