Snatchi 0 Postad 15 November , 2009 Hej! Jag har en four winns med en Evinrude 175 hk.. Har ett problem som jag inte vet hur jag ska handskas med..motorn kan gå kanon en stund (varierar i tid) och rätt som det är så börjar den misstända och går inte vava mer än 2000 rpm.. Nästan varje gång så har den fungerat kanon när jag har haft motorn avstängd en stund när den har blivit sån... Ska också tilläggas att den har en förmåga när man går från lite gas till full gas så blir den likadan...misständning mm... Funderar om det kan va vatten i bränslet eller nåt liknande? Nån som har någon vetskap om va det kan va? Tacksam för svar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snatchi 0 Postad 26 November , 2009 Ingen som har en aning??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 26 November , 2009 skulle tro att du har ett powerpack problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snatchi 0 Postad 7 December , 2009 Jag är rätt ny på det här med båtar, så ursäkta för den dumma frågan, men vad är ett powerpackproblem? Senast ändrad av Snatchi | 07 december 2009 | 22:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 7 December , 2009 Powerpack eller CDI-enhet är en elektronikbox som matas och styrs av spolar under svänghjulet och skickar ut pulser till tändspolarna vid lämpliga tidpunkter. Det måste inte vara en box, min har två, en för varje cylinderbank. CDI:n låter mest troligt, men det kan även vara andra fel som ger upphov till de problem du beskriver. Vissa motorer drar t.ex. ned varvet om de blir överhettade, vilket i sin tur kan bero på ett givarfel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snatchi 0 Postad 8 December , 2009 Ok, och det går inte kolla upp CDI-boxen utan att motorn är igång eller? Eller går det att mäta upp den på nåt sätt? När jag hade den på marinan som tog bort vro-pumpen sa han att motorn verkade väldigt frisk med bra komp osv...men han har antagligen inte kollat CDI-boxen då kan man tänka sig, om det nu är det felet...det stämmer väldigt bra med att motorn drar ner varvtalet, och när den har varit avstängd en stund så går den igen...kanske är ett typiskt givarfel ändå? Vilken givare kan det va som är fel då? Senast ändrad av Snatchi | 08 december 2009 | 19:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 8 December , 2009 koppla ur tempgivaren du har en givare på varje cylinderlock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 9 December , 2009 Om det funkar bra med givarna bortkopplade, så tänk det inte måste vara givarfel. Det kan vara så att motorn går varm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snatchi 0 Postad 10 December , 2009 Om det nu inte är ett givarfel och motorn går varm, är det fel på kylningen då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 10 December , 2009 Ja, det är det som ligger närmast till hands. Just nu lär båten stå på land, så i ditt ställe skulle jag ta reda på karaktäristiken (hur resistansen varierar med temp) för givarna och mäta upp dessa. Om impellern inte är bytt, så skulle jag fixa detta också. Hittar jag inte felet här skulle jag demontera termostaten(erna) och kolla dessa samt den så kallade poppet valve, en tryckstyrd ventil som sköter kylningen på högre varv, termostaerna har hand om det lägre registret. Så, med den beskrivning du givit så är tryckventilen mer misstänkt än termostaterna. Termostater har dock begränsad livslängd och blir ofta bortglömda vid service så det finns också andra skäl att kolla dessa.. Förhoppningsvis finner du felet bland dessa grejor. Tändningsfel är svårare att hitta orsaken till och vanligen dyrare att fixa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snatchi 0 Postad 29 December , 2009 Ok, tack för hjälpen...jag får kika över grejerna och se om jag hittar något misstänkt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser