Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Bayliner1954

Hur allvarlig är dessa gelcoatsprickor?

Rekommendera Poster

Hej!

Funderar på hur allvarligt det är med sprickor enligt bifogad bild. Infästningen av skotskenan är ju jämnt fördelad över hela dess längd, varför har då dessa uppstått? Motstående sida har inga sprickor.

Åsikter/erfarenheter önskas alltså.

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är i ungefär samma sits, dock gäller det runt winschavlastarna under sprayhooden till alla fallen. Hoppas på bra svar och hur man lagar dessa småsprickor. Min tanke är att ta en dremel och fräsa ur samtliga sprickor så att man får i ny gelcoat/topcoat samt att borra litet hål i varje ende av sprickorna.

Kom nu med alla svaren och anvisningarna :-)

/Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bero på tunnare laminat där = flexar mer, eller för tjock gelcoat = mer sprickbenäget.

Hur det lagas bäst beror på orsaken givetvis, men jag misstänker att det kommer bli något i stil med att mer laminat byggs upp på undersidan för att minska flexandet. Sedan slipas sprickorna ur med t.ex. dremel och fylls med topcoat i rätt nyans, och ytan på detta slipas/poleras till rätt finish (kan vara jobbigt i områden med halkkyddsyta).

Finns ingen anledning att borra hål i änden av sprickan om det bara är i gelcoaten, du slipar ju ändå bort gelcoaten där sprickan slutar också så det finns ingen belastad punkt där sprickan kan fortsätta ifrån. OM skadan även finns i laminatet är det korrekta sättet att laga den att slipa bort ALLT skadat material och bygga upp nytt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade sådana på min förra båt och jag fick ett tips att droppa superlim i sprickorna. Det sugs in bra i fibrerna. Håller och tätar till. Men sprickorna syns ju lika mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...