Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
sunerotting

Ankarspel-vilket är "bäst"?

Rekommendera Poster

Jag tänker köpa ett ankarspel men är osäker på vilket jag ska välja.

Band: verkar smidigt och tar lite plats.

Lina: smidigt och med blyad lina säkert.

Kedja:billigare(Lewmar)säkert med kjedja.

Jaa hur tusan väljer man??

Kent

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för båt, och ankare ?
Var tänkte du ha spelet, för eller akter ?

Påverkar vikten av kätting (eller blylina) seglingsegenskaperna/bärigheten (särskilt om den ska ligga i fören) eller kvittar det ?

Ankaret och dess egenskaper är mycket viktigare än vilken koppling det har till båten.

Själv har jag en 9-tons långkölad stål-motor/(seglar om jag sätter på mast)-båt med elankarspel i fören med oblyad lina och 3 meter kätting närmast ankaret (ett Delta 16 kg).

Ligger på svaj ungefär 40 nätter årligen.
Funkar ypperligt, men vill man sova tryggt måste man se till att ankaret sitter fast...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har 40m kätting till vårt Anchorlift spel i aktern skilnaden i vikt på kätting40m och blyad lina50m skulle bli ca10kg, man lig´ ger tryckt med kättingen även om man aldrig kan späna den hårt som man gör med tex bandankare, båten kan därför segla lite vid byig sidvind (kanske går att spänna så hårt, men jag har aldrig tordas testa!)
Enda nackdelen med kärttingen är att den kan föra oväsen i ankardäverten om natten om vinden är byig.

Är nöjd med vårt spel, saknar dock räknare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta ämne har diskuterats många gånger. Prova sök funktionen så kommer du få se många åsikter.

Själv kör jag Engbo med blyad lina och är nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett kort svar.

Ankrar man (på svaj menar jag då) ofta och inte alltid på platser som är 100% skyddade och har mjuk, ren botten är det enbart kätting och inget annat som gäller.

Ankrar man på svaj mer sällan och/eller i huvudsakling kända och skyddade ankarplatser, 4-6 m kätting och resten lina, gärna blyad.

Är det akterankring mot land som gäller, en 2 meters stump kätting eller vajer längst ner och lina resten. Det är ingen fördel med blyad lina eller kätting vid akterankring. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vi har en 12 meters segelbåt som vi oftast
ankrar upp mot land.
När jag pratade med en försäljare så vägde
40 meter kätting ca:40kg,
som en extra liten människa så...det är ok.
Jag har fastnat lite på Lewmars kättingspel p.g.a.priset.
Halva priset mot band & tex båtsystems lina.
Är dock lite orolig att det blir ett himmla skramlande
när man ska lägga till.Så att man stör ALLA.
Och Flipp760 .jag har läst varje inlägg,faktiskt.No Offence
Men jag är förtfarande osäker.Träffade en gubbe
som jobbade med Arcona,han sa Engbo alla dagar i veckan.

Jimsan..Enda nackdelen med kärttingen är att den kan föra
oväsen i ankardäverten om natten om vinden är byig.
Du menar då kättingen utanför båten eller?

Är rädd att  snålheten bedrar visheten..

Kent

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sunerotting skrev:
.....När jag pratade med en försäljare så vägde 40 meter kätting ca:40kg,...

Låte litet, vad är det för dimension?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det någon dyr hi-tensilevariant? Annars låter det litet för en 40-fots båt. Deplacement?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten väger utan mast & semesterpackning ca:4,3 ton

Tror det var vanlig rotsfri kjedja.(på seasea)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det nog inga problem. Se bara till att den vanliga rostfria kedjan verkligen passar på spelets kabelarhjul.
Sedan kan man ju alltid diskutera om det finns något hos den rostfria kättingen som motiverar prisskiillnaden mot galvaniserad. Jag tycker inte det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är båttre med en som inte e´ rostfri.

Vikten att den sliter mer på alla delar för att den är hårdare.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ingen fara, det var inte min asvikt att vara syrlig heller.

Men många verkar inte använda sök funktionen, se bara hur många som frågar på motorolja och konservering varje höst...Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har 8mmgalvad kätting, vet inte vad den väger, men jag klarar att lyfta den även om den väger endel, skulle tippa på 40-50kg rostfri är betydligt tyngre och ruskigt mycket dyrare!
skulle tro att 40m rf kätting kostar mer än hela min installation.
Skramlet som blir är när kättingen skaver mot däverten med ett klonk då och då!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

'Klonket' och skramlet är ju detsamma som uppstår när man ligger på svaj med kätting och båten rör sig. Det enda sättet att få tyst är att avlasta kättingen med en linstump. Vilket naturligtvis går lika bra vid akterankring. Det finns ju kättingkrokar att köpa om man inte vill lära sig och ha besväret med rätt knop.

Jimsan beskriver ju annars nackdelen med kätting och akterankring - kättingen är så tung att den ligger i en båge som till stor del vilar på botten och båten ligger alltså med en 'jättefjäder' som naturligtvis får den att röra sig mycket när det blåser. Detta fenomen är ju jättebra vid svajankring. Men inte vid akterankring.
Krasst sett är det ingen fördel alls med tungt ankartåg vid akterankring, man släpar bara på en massa onödig vikt.

Även om ett bandspel tydligen är dyrare - vad händer om man räknar in kostnaden för bandet respektive kättingen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är detta jag menar.
Hur man än vänder på saken blir det fel...
Ska kolla runt med totalkostnader.
Man kunde tydligen ha antingen 8 mm kätting
eller 14 mm tåg till tex Lewmars Pro_Fish 1000.
Tar jag lina där så.
Då kommer jag undan hängandeankarkätting
& Klonket' och skramlet från akter.
Även en massa onödig vikt.
Erfarenheter av Lewmars Pro_Fish 1000?Någon.

Tack för alla åsikter.

Kent

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två fördelar får du av kätting i aktern.
Ankaret sitter!!!!
Du slipper slitage och risk att tampen slirar vilket jag tycker många med lina klagar över.
Kättingen lägger sig dessutom ganska bra i boxen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu hör det egentligen inte till saken, och det blir mest ett petande i detaljer. Men rätt skall vara rätt.

Det är ju inte så att att ankaret 'sitter bättre' med kätting.

Vad kättingen gör är att tack vare sin vikt hänger den i en båge och till stora delar ligger på botten när dragkrafterna är små eller måttliga.
Den ser alltså till att draget i ankaret sker parallellt med botten när krafterna är måttliga - något ankaret gillar.
Men när dragkraften blir tillräckligt stor lyfts kättingen, bågen rätas ut och nu blir dragets vinkel mer avgörande av hur långt ankartåg som är utlagt. Vid vilken kraft (vindstyrka) detta sker beror på kättingens vikt och hur mycket som är utlagt. Och inte minst på vilket djup ankaret ligger. 

Och i detta läge spelar det inte längre någon roll om man har kätting, lina eller band - dragkraften hamnar direkt på ankaret och det är endast dess grepp i botten som avgör hur länge det sitter.
Och du har ju själv berört problemet, du skriver ju någonstans att du inte vågar sträcka kättingen tills den är rak utan accepterar att båten rör sig i vindbyarna. Jag tolkar det som att den kraft du behöver för att räta ut kättingen är så stor att du tvekar på ditt ankares grepp.

Däremot hjälper kättingens tyngd till att lägga ett initialt drag på ankaret som är parallellt med botten och som tveklöst hjälper ankaret att gräva ner sig efter att det lagts. Men därefter, när ankaret är nedgrävt tappar kättingen sina fördelar.
Det viktiga är att man alltid lägger ut tillräckligt långt ankartåg så att när detta är sträckt blir draget mer eller mindre parallellt med botten, eller i alla fall under 10 grader.

Andra fördelar som Jimsan berör, tålighet mot slitage, slirar inte och stuvar sig väl är ju väl värda att tänka på. Kättingens stora förmåga att agera 'fjäder' när den hänger i sin båge och ligger på botten är en fördel vid svajankring men en nackdel vid landförtöjning. Och vikt, pris och oljud är också faktorer.

För min egen del, som oftast ligger på svaj, är enbart kätting en självklarhet till stävankaret. Men för akterankaret använder jag band och ser istället till att inte snåla och lägger ankaret långt ut för att få en idealisk dragvinkel. Slitaget minimerar jag med en kätting- eller virestump närmast ankaret.

Vad man i slutändan väljer avgörs nog av vilka faktorer man prioriterar. Men det är ingen självklarhet att kätting är att föredra vid akterankring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt!

Som sagt, skaffa en kättingkrok och avlasta när du ligger oroligt slipper du oljudet också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kastar mig in på tråden med en liten fråga, kör själv med profishankare och blyad lina efter en rekomendation från säljaren, har funkat kanon. Men hur funkar kätting ihop med frifall, sticker inte hela längden då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en båt där man utnyttjat allt utrymme som boutrymme på bekostnad av vettiga stuvutrymme för tex akterankare med tillhörande lina, förtöjningstampar fendrar mm. att släpa in sån utrustning och lägga under bänkarna i däckssalongen bjuder mig emot, så jag försöker hitta andra lösningar.

 

För ankaret har jag tillfälligt monterat en hållare akter på skarndäck

 

post-945-1394236161,2777_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kättingen ligger längs skarndäck, över sittbrunssargen och ner på sittbrunsdurken och ankarlinan går över dörrarna till akterruffen och resten ligger på durken i akterruffen. Det enkalste och bästa jag kunde komma på inför sommarens segling.

 

Jag funderar starkt på att skaffa ett bandankarspel och montera i ett döutrymme i framkant på motorrummet. För att komma dit med ankarlinan tänkte jag dra ett rör genom akterruffen. Inte helt enkelt, men med min envishet kommer det att bli bra.

 

Hör till dem som annser att man skall ha en kättingstump närmast ankaret och om jag gjör som jag tänkt får jag plats med ett par meter. Enligt Gunnars syn på saken (han är ju något av en ankringsguru - det han inte vet om ankring är inte värt att veta) kanske kätting inte är helt nödvändigt vid akterankring.

 

Å andra sidan svajankrade jag ett antal nätter under den gångna sommaren och med ankaret ut från aktern på min spetsgattade båt.

 

Så ett bandankarspel för akterankaret är nog inte fel.

 

tommy

 

 

 

post-945-1394236161,3794_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tänker minst 10 år fram i tiden. Slitage och service på själva ankarspelet? (ej på lina/band/kedja)

Vilket är att föedra på längre sikt? Jag har för mig att jag läst om att ett av fabrikaten på bandankarspel hade en verkligt dyr del som behöver bytas efter slitage.

De övriga typerna har säkert också slitdelar, hur dyr och besvärlig den eventuella servicen blir?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det är med nuvarande modeller av bandankarspel (som jag ju förordar rent allmänt) men det jag hade i förra båten hade hängt med i många år, säkert mer än 10, och funkade bra. Det enda felet var något som jag misstänker hade att göra med ett glapp i en kontakt.

På det spel jag hade för blyad lina var det slitna skivor när jag köpte båten. Då var skivorna bytta två år tidigare. Kostnad ca 1200. Det tyckte jag inte det var värt.

Men som sagt, jag vet inte hur det är med spelen idag, kanske har de annan lösning som inte håller lika bra som de som gjordes för 15 år sedan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att motor eller trummsn för kättingen är det som går först på vårt spel.
motorn är bökig att komma åt, men tar bara 20min att byta om man är två.
Övriga delar bytes lätt från utsidan. har ingen aning om priser, men 5års garanti känns helt ok.

Motorn på vårt spel trillade isär under första sommaren,  troligen missat att låsa skruvarna från fabrik. skickade in motorn och fick en ny utan snack.

 (om jag ägnat nåra minuter åt att slänga ett öga på motorn när den började strula hade felet upptäkts och åtgärdats på under 5min!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bandankarspelet är smidigare och tar lite plats (och kräver ingen höjdskillnad.

Hur blir det med lina/kedja-ankarspel, hur stor fallhöjd från ankarspelet till förvaringsboxen botten krävs det för de olika nämda fabrikaten? Priset för dessa tilltalar mig men men funktionen och installationen är mera skrämmande?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en tygpåse från Plyrope hängande under spelet ca50cm djup 30cm i diameter, den räcker utan problem till 40m galvad 8mm kätting, vet inte om linan läggersig lika lätt som kättingen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade 60-70 cm under trissan på mitt spel med blyad lina och den fallhöjden räckte inte.

Ytterligare en anledning till att jag bytte till band ... Rynkar (nu uppfattas jag kanske som lite enkelspårig Oskyldig)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...