Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
sm7bpm

Programmering av L1 & L2

Rekommendera Poster

Jag har en Uniden Solara DSC VHF-station, den har som original inga L1 och L2-kanaler jag undrar om det finns någon här på forumet som har några tips på hur man programmerar in dessa kanaler.

Det är kanske en väl förborgad hemlighet som endast serviceproffsen känner till, om det alls går att göra. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillverkarna och återförsäljarna samt serviceproffsen brukar hålla på mjukvaran. Det brukar å andra sidan inte kosta så mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man klarar sig utmärkt utan L1 & L2 ( har aldrig hört något vettigt där) Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har en Uniden Oceanus DSC VHF på den skall man hålla inne knapparna Scan Hi/Lo samtidigt som man sätter på stationen. Då får man L1, L2, F1, F2, och F3, behöver bara göras en gång. Det kan vara samma förfaringsätt på din VHF

Jag håller inte med om att man inte har användning av L1 och L2. Tänk på Stockholm Radio och Sjöräddningscentralen som hör alla anrop på kanal 16 över hela Sverige. Det blir en hel del anrop om alla fritidsbåtar skall anropa varandra på kanal 16. Använd den gamla rekomendationen, ropa upp kompisarna på L2 och samtala på L1 77 eller 72.

L1 och L2 får bara användas mellan nordiska fritidsbåtar i nordiska vatten.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer. Är det kompissnack på gång passar vi 16 och 77. Och ropar och snackar på 77. L1/L2 har jag aldrig använt tror jag.
Och jag höll dessutom på att få apparaten konfiskerad i Belgien - där är tydligen en av frekvenserna reserverad för marinen och förbjuden för civilister.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte heller jag har hört något vettigt där.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tackar så mycket för tipset, det var just vad jag frågade efter.

Om man inte hör något vettigt sägas på dessa kanaler på vissa ställen i Sverige, (som ett par inlägg antyder) betyder inte detta att  samma sak gäller i hela landet, Sverige är långt och räckvidden på VHF-bandet är ju som bekant begränsad.

Än en gång tack för programeringstipset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...